Hej, Är lite intresserad i att köpa ett hus som innehåller en gammal folkets hus lokal från början av 1900 som för tillfället är ouppvärmd .
Lokalen är 10x8 meter ganska exakt och jag har planer på att göra om det till en boendeyta med kök och vardagsrum.
Den gamla delen med lokalen i står på stenplintar och har med tiden rört sig en del så golv och väggar är inte direkt i våg och lod. Taket är omgjort på senare år så det är nästintill rakt så att hålla på och pumpa upp huset och placera om plintarna tänkte jag strunta i, däremot tänkte jag försöka fixera läget på huset som det är nu med att gjuta fast plintarna på nått vis och sen bygga allt nytt på insidan (golvbjälklag, regla upp och isolera på väggarna)

Men hur ska jag göra med golvbjälklaget isåfall?
Ska jag dela upp bjälkarna i två fyrameters bitar och sätta en grövre tvärbalk på 10m med balkskor på eller ska jag försöka få tag på 8 meters 45X220 och lägga en tvärbalk under och palla upp på plintar?


42MA66SD0ON09EAE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket kommer att hamna i vänstra hörnet och golvvärme ska läggas in. Tänkte riva bort skivorna på väggarna och regla upp nya 45x95 och tillägsisolera. vägghöjden till snedtaket är 3400. nya fönster. Är det nån som har mer tips på vad som kan tänkas behöva göras eller göras annorlunda.
Mvh /tommy
 
Du måste ha plintar under någonstans i mitten också, det kommer bli alldeles för svajigt annars. Det borde det väl redan finnas? Så alternativ 2 i så fall!
 
Plintar i mitten med en bärlina.
Bjälklaget skarvar du på andra sidan om bärlinan, växelvis.

T.ex. 5,35m + 2,65m = 8m
De måtten tog jag för då kan du kapa ändarna först samt får ut två kortbitar på en 5,4m planka.
Så för att få två bjälkar går det åt 3st 45x220 a 5,4m.
Laska med konstruktionsplywood på vardera sida bjälken, skruva/spika såhär.
laskning bjälklag.JPG

Men det kanske är fler plintrader under huset, och då får man tänka om, men det blir ju bättre med mera stöd.
 
ok, tack så mycket för svaren. Ja förhoppningsvis finns det plintar som går att använda i mitten. ska jag ta 45x220 i mitten bärlinan också och skarva den likadant?
 
Det beror på hur nära varandra dina plintar står.
 
om jag sätter ut plintar på 2,4,6,8 m blir de bra på 10 meters sträcka?
 
Jag törs inte svara 100 på det, men spontant så känns det starkt nog.
Kanske nån annan kan dimensionera det bättre....
 
Det blir bra....även 3 m mellan plintarna är inte heller ovanligt.....
 
ok, Jag tycker de känns som 2m mellan plintarna borde bli bra, då borde jag kunna ta 2 st plankor på 5m och skarva på mitten båda bitarna får ju då 2 plintar och bara 1 meter överhäng vardera.
 
Jag tror inte du ska köra på överhäng där.
 
Skarva på plintarna.....
 
ok, tack för all hjälp =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.