Hallo!

Vad kan man räkna med för kostnad för stomresning av ett ca 160 m2 stort enplans hus i lösvirke
( " färdig byggsats " ) om man låter en snickarfirma göra det?

Tar tacksamt emot alla svar:)
 
B
Vi reste nyss ett hus på 100 kvm med 4 medföljande snickare som var vana vid husfabrikatet.
det tig 6 dagar med fullständig stomresning inklusive lagt tegeltak, plåtar, foder dörrar och fönster monterade.
Ytterväggarna upp till innertak var massivt timmer, men resten var regelverkskonstruktion.
Snickarpriset enligt kontrakt var 500 kr/timme, alltså 2000 kr/timme för hela snickarlaget.
Jag uppskattar att det här medföljande snickarlaget var 50 procent snabbare än ett snickarlag utan vana vid husfabrikatet.
 
Hallo beaver3!

Då kan man säga att det kostade runt 100 000:- att stomresa ert hus med medföljande snickarlag.
Om vi räknar med att det skulle kosta runt 150-160 000:- för stomresning så borde det vara någorlunda verklighetsbaserat kanske ( snickarfirma med timlön på 450:- och fyra gubbar ).
 
Hej, jag backar upp 100-150 kkr för utvändigt tätt stommonterat hus. Det stämmer väl med de offerter jag fått. Ska det däremot vara utvändigt färdigt, dvs pannor på tak, plåtning, huvar, läkt, mm mm så blir det dyrare.


Mvh Johan
 
K
Beaver3: får man fråga vilket bolag ni köpte huset av?
 
5 veckor för två man borde räcka för att få ett hus på 160 stomrest. Med stomrest menar jag vädertätt dvs regelstomme, bärande innerväggar, utegips/vindpapp, takstolar, råspont (luckor), takpapp, pannor, fönster monterade. Kostanden borde hamna på max 200´ med rätt hantverkare. Tänker du göra resten själv?
 
Hammarhaj75 skrev:
Hallo!

Vad kan man räkna med för kostnad för stomresning av ett ca 160 m2 stort enplans hus i lösvirke
( " färdig byggsats " ) om man låter en snickarfirma göra det?

Tar tacksamt emot alla svar:)
Är det ett Fiskarhedenhus finns det nog ganska många här som vet......
 
  • Gilla
Käcke
  • Laddar…
Tackar för alla svaren!

Vi hade ritat ett eget 1,5 planshus som vi tänkte bygga, men sen snubblade vi över Fiskarhedens Arkitektserie hus A 155 ( enplans hus i vinkel som för våran del hade en perfekt planlösning invändigt och med ett vackert yttre skal ).

Eftersom det finns något tråkigt som kallas " Budget " som man helst inte ska spräcka allt för mycket, så har vi börjat fundera i lite olika banor på var samt hur man bäst sparar in på kulorna.

Ska få en produktionskalkyl från FH-säljare, återkommer med priser!
 
Pris för montering av nyckelfärdigt hus hamnade på 551 000:- för Fiskarhedenvillan A 155.
Finns olika bygg åtaganden som man kan göra och på så sätt justera pris mot eget arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.