Vi bygger nytt hus och har tampats med problemet att vi egentligen ville ha ett gammalt. Efter att ha studerat typ alla husleverantörer och diskuterat justeringar med en handfull av dem valde vi lösvirke. Det skulle vara väldigt intressant att diskutera lösningar med er andra, båda vad gäller hela huset men också detaljer som dörrar, lister, golv, fönster mm.

För att nämna något så valde vi träfönster och ytterdörrar från RM i Vimmerby. Leveransen har inte kommit än så vi har förstås ingen aning om hur det ska kännas. Dock vet vi att nästan alla anser att vi borde valt aluminium...

Vi har också valt radiatorer istället för golvvärme, vedpanna istället för bergvärme, taktegel istället för betongtegel. Någon som känner igen sig?
 
SANY0931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut från början, mer bilder kommer...

Tilläggas kan att vi var riktigt nära att välja Villa Ekeby från Björklidenhus. Puh, så lättad just nu att vi inte gjorde det eftersom de just ansökt om konkurs!
 
Det finns flera böcker om husbyggnad, i många av dem finns tips på detaljer man ska titta efter för att åldersbestämma ett hus.

Om ni har en viss tidsepok ni vill att huset ska efterlikna så titta i en sådan bok över den tidsepoken, det kan vara hur många spröjs man hade på fönstret, hur dropplisten på fasaden såg ut, etc etc
 
När jag byggt mitt hus färdigt och besiktningsmannen från försäkringbolaget kom och inspekterade, så frågade han hur gammalt huset var.
Jag sa då att det var nybyggt, då tappade han hakan.
http://www.byggahus.se/forum/social...men-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.html

Men det handlar om begagnat tegel, tjärade vindskivor, stelagd grund, rabbatter med gamla blomsorter, detaljer från någon byggvårdsbutik.
 
Det är ju så häftigt när det lyckas! Lika trist när det ser nybyggt ut... Jag är rädd för att det ska kännas när huset är klart, nya hus känns ofta själlösa på något sätt.

Vi har köpt en gammal glasveranda som vi ska sätta in, med nya innanfönster förstås. Här kommer bild på den:
2281507746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det hus vi "nästan" ville ha var detta, tyckte det såg skapligt ut bland alla monteringshus:
VillaEkeby.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi ville ha gammalt taktegel men fick inte tag på något parti som var tillräckligt stort eller tillräckligt nära. Leveransen gick på över 15.000 från Stockholm (där vi hittade ett parti), och vi har inte obegränsad budget... Nu blir det nytt fast enkupigt Vittinge, någon som vet hur man får fläckar på taket så snabbt som möjligt ;)
 
Redigerat:
Det viktigaste för att få en bra helhet är att bestämma sig för ett årtionde och sedan studera detaljer ang det.....
 
Enk Projektet skrev:
Det viktigaste för att få en bra helhet är att bestämma sig för ett årtionde och sedan studera detaljer ang det.....
Alltid bra metod. Viktigt dock att husen man studerar detaljer på inte är förvanskade. :)
 
Några små yttre detaljer som kan lura betraktaren att tro att huset är renoverat istället för nybyggt.

- Ingen skarv i fasaden mellan våningsplaning. "Midjan" på nybyggda är hus sitter där av transporttekniska skäl.
- skarpvinklar på stuprören. Vattenkupa till hängrännor är inte lika viktig, men fin den också.
- fönsterkarmar i liv med fasaden. Inga yttre smygar.

Grattis till RM-fönstren. Beställde ni dem med vitlackade glaskassetter? Har dem själv i mitt nybyggda hus som har samma grundfilosofi som erat.
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
Magasinetblogg skrev:
...någon som vet hur man får fläckar på taket så snabbt som möjligt ;)
Man låter bli att tvätta det. ;) Fläckarna kommer efter två-tre år och avtar sedan.
Var bor du? Det berormväldigt mycket på klimat och väder.
 
Skarpa vinklar på stuprör och fina vattenkupor står på önskelistan, men vi har inte fått pris på det än så vi vet inte om vi har råd att prioritera det. Men det är ju oslagbart fint!

Låter bra om taket blir lite fläckigt så pass snabbt, känns jättetråkigt med det självlysande nya som snart ska läggas på. Fast enkupigt lertegel är ju bra förstås, men gammalt skulle varit bättre. Ja ja. Vi bygger utsatt vid havet så det kanske blir smutsigt snabbare :)

Vad skönt att höra att någon är nöjd med RM, vi är ju lite nervösa eftersom vi inte sett deras fönster i verkligheten. Det ser dock bra ut på bild och de verkar både ha bra service och detaljerade svar på alla våra frågor. Vi beställde faktiskt ytterdörrar från dem också när vi ändå höll på, de var riktigt dyra paneldörrar med fiskben så vi fick ta dem endast grundmålade för att ha råd - översteg ändå budget på den posten. Men vi är sååå besvikna på att "samhället" bara trycker på för aluminium och att aluminium till och med är avsevärt billigare nuförtiden, än trä alltså. Kraftiga mittposter var inget för oss, och vi vill kunna ställa upp ett fönster så vridfönster gick också bort.

Äkta spröjs ville vi ha också. Och koppelhakar som klingar när man öppnar fönstret. Larvigt men så ville vi ha det.

Vi sätter panelen utan mittenband och alla fönster är utan utvändig smyg, så det låter bra!
 
Gammalt plankgolv, typ från loge eller så. Är det någon som vet var man kan få tag på det just nu? Breda slitna brädor? Hittade en annons på blocket men för långt bort. Mellansverige någon? 15-70-160 kvm?
 
Magasinetblogg skrev:
Skarpa vinklar på stuprör och fina vattenkupor står på önskelistan, men vi har inte fått pris på det än så vi vet inte om vi har råd att prioritera det. Men det är ju oslagbart fint!...
Tänk på att skarpvinkelns vertikala del mot rännan/kupan skall kapas så kort som möjligt. Blir oftast 7-8cm kvar av vinkeln på "insidan". Jag har sett en del montage med orörd vertikal del på runt 20-25 cm och det ser lite tokigt ut. Likaså vattenkupor med vanliga krökta böjor. Lika tokigt det, men väldigt vanligt. Förstår inte varför man struntar skarpvinklarna när man ändå lägger så mycket pengar på plåtarbetet.
 
Magasinetblogg skrev:
Vi ville ha gammalt taktegel men fick inte tag på något parti som var tillräckligt stort eller tillräckligt nära. Leveransen gick på över 15.000 från Stockholm (där vi hittade ett parti), och vi har inte obegränsad budget... Nu blir det nytt fast enkupigt Vittinge, någon som vet hur man får fläckar på taket så snabbt som möjligt ;)
Försök igen!
Jag funderar på mitt eget tak just nu. Gammalt tegel kostar ungefär 15000, nytt kostar 45000. Skulle det då kosta 15000 extra i frakt blir det ändå mycket billigare än nytt tegel.

Du behöver dessutom inte ha ett parti till hela huset. Jag byggde mitt garage förra året och där har jag tegel från 5 olika platser på framsidan. 2 av sorterna kan inte ens jag se var börjar/slutar, och de andra gör åtminstone inte mig nåt. Det visar bara att inte allt är perfekt. Jag tycker det är med på att ge ett gammalt utseende eftersom de då tog det de hade.

021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
haavard skrev:
...
Du behöver dessutom inte ha ett parti till hela huset. Jag byggde mitt garage förra året och där har jag tegel från 5 olika platser på framsidan. 2 av sorterna kan inte ens jag se var börjar/slutar, och de andra gör åtminstone inte mig nåt. Det visar bara att inte allt är perfekt. Jag tycker det är med på att ge ett gammalt utseende eftersom de då tog det de hade.
...
Så har farsan hållt på i över 30år. Tagit vara på gamla tak, uteslutande tvåkupigt som är vanligt här nere i väster. En hemmabyggd ränna med stöddämpning ser till att de kommer ner hela. Nu har han tillräckligt för två nya ekonomibyggnader med lite spill. Har inte kostat någonting förutom tid och bensin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.