S
Hej, jag funderar över vad jag bör göra för att förbättra uppvärmningen och minska kostnaderna på vårt hus. Vill även att det ska vara prisvärda investeringar.



Byggnadsår: 1850
Storlek: 180kvm
Biarea: 180kvm (vind)
Tak: Shingel 2010
Bjälklag: Trä
Fasad: Tegel
Grund: Torpargrund (källare under ett rum)
Fönster: Dubbelkopplade
Stomme: Murad
Uppvärmning: Pellets -05 (dåligt skick) samt en luft/luft-värmepump i ett rum



Driftkostnader:
Uppvärmning: 25000kr
Renhållning: 2500kr
VA-förbrukning: 3900kr
Elförbrukning: 24000kr!! (Det verkar som förra ägaren ägnat sig åt något som dragit extremt mycket el, mycket oklart.)


Tanken är att byta värmesystem till jordvärme och komplettera det vattenburna systemet med ytterligare radiatorer. Eventuellt byta ut fönster efterhand som man renoverar delar av huset. Låter det klokt?


En annan sak jag funderat på är diffusionsspärren upp mot vinden i taket. Jag gissar på att en sådan inte ens finns i ett så pass gammalt hus. Är det något att oroa sig för?


Jag har funderingar på att isolera taket på vinden och göra om vinden till en del av bostaden. Då kan jag få upp en diffusionsspärr samtidigt i så fall. Jag kan ju då passa på att röja ur det som ligger i golvet i vinden som troligen är gammalt sågspån och ersätta det med ljuddämpande ny isolering. Tankar runt detta?


Finns säkert fler frågor men jag börjar med dessa!
Tack på förhand!
 
Ingen diffusionsspärr (men ett diffusionsöppet vindskydd) kombinerat med naturlig isolering är vad du ska ha i ett hus från 1850. (Känner att jag börjar upprepa mig...)
 
  • Gilla
GzO och 1 till
  • Laddar…
Att byta fönster för att spara energi tar lång tid....
Nu framgår det inte var i landet du bor men börja med att täta fönster och dörrar....ev en LLVP till kan lösa problemet iaf på kort sikt...
 
S
haavard skrev:
Ingen diffusionsspärr (men ett diffusionsöppet vindskydd) kombinerat med naturlig isolering är vad du ska ha i ett hus från 1850. (Känner att jag börjar upprepa mig...)
Okej, vart sätter jag så fall detta vindskydd om jag ska göra vinden beboelig?
Om jag inte ska göra vinden beboelig, vart sätter jag då vindskyddet?

Finns det någon teori varför man inte ska ha dif.spärr?

Vad är "naturlig isolering"? Är det träfiber eller är det massor av typer av isolering som klassas som "naturliga"?

Ledsen om jag frågar saker som du redan svarat på, men google ger inget relevant svar...
 
Enk Projektet skrev:
Att byta fönster för att spara energi tar lång tid....
Nu framgår det inte var i landet du bor men börja med att täta fönster och dörrar....ev en LLVP till kan lösa problemet iaf på kort sikt...
Ett alternativ kan ju vara att behålla fönsterbågen och sätta in/byta till isolerglas. Vi har precis renoverat våra fönster(från 1941) och satte då även i isolerglas. Det ska enligt de som gjorde jobbet, ska det sänka fönstrets U värde till 0,9... Det är ifs "sälj-siffror" så man ska ta dem med en nypa salt, men vi har märkt en klar skillnad i energiförbrukning och inomhusklimatet har blivit mycket bättre + att fönsterna är som nya. pris ca 2200kr/fönster inkl allt.
 
S
Hur fyller man snedtak med träfiber om man ska inreda vinden?
Hur tjockt med fiber ska man ha i taket?
Har man på båda sidor om isoleringen?

Bygger man så här?
namnlös.JPG
 
En fråga .. har du några kakelugnar? Isåfall kanske du kan börja nyttja dem seriöst för uppvärmning. En kakelugn har en verkningsgrad i klass med en modern vedpanna, och hyr en vedprocessor och satsar en helg varje år borde du kunna fixa 20 kubik ved ungefär.

Ska du inreda vinden får du ju 320 kvadrat, då borde jordvärme eller bergvärme vara bästa uppvärmningsformen.
 
Jordvärme låter som en bra idé, och täta fönster till att börja med, det lönar sig alltid. Vi värmer med kakelugnar + LLVP + elradiatorer i vårt hus från slutet av 1800-talet. Helt ok elförbrukning när man är hemma och kan elda, tror vi landar på runt 25 m3 ved den här vintern om kylan håller i sig ett tag till.

Ingen diffspärr i gamla hus men difföppen vindduk istället, det finns mycket info om du googlar men t.ex. här finns en introduktion du kan läsa i ämnet http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=24

Jag håller precis på och isolerar kattvindarna, sätter 120mm linisoleringsskivor från Isolina i snedtaket - en kompromiss mellan ordentlig isolering och tillräcklig takhöjd i de blivande garderoberna. Jag tröstar mig med att det är 120mm mer än huset haft de senaste 130 åren i alla fall. För den typen av jobb kan jag rekommenderar linisoleringen som är mycket trevlig att jobba med... men med tanke på storleken på dina ytor tror jag det mest rimliga skulle vara att ta dit en firma som sprutar lösull (cellulosa). Värt att ta in ett par offerter i alla fall, och de kommer även kunna ge råd om konstruktionen och tjockleken på isoleringen.

(Jag bygger i princip som din skiss, men med masonit istället för vindskyddet närmast luftspalten, och lite smalare luftspalt pga utrymmesbristen).
 
S
pelpet skrev:
En fråga .. har du några kakelugnar? Isåfall kanske du kan börja nyttja dem seriöst för uppvärmning. En kakelugn har en verkningsgrad i klass med en modern vedpanna, och hyr en vedprocessor och satsar en helg varje år borde du kunna fixa 20 kubik ved ungefär.

Ska du inreda vinden får du ju 320 kvadrat, då borde jordvärme eller bergvärme vara bästa uppvärmningsformen.
Jag har skorsten där något eldningsdon har varit kopplat tidigare. Finns en gammal kakelugn i ett uthus som man kan renovera och bygga upp i huset. Kanske något att fundera över...
 
Hej!

För att veta exakt vart man ska sätta in en åtgärd i ett hus så behöver man veta vad det är som drar energi, vad det är som drar energi är svaret på vilken åtgärden ska bli.
Detta är högst nödvändigt om man vill göra en god investering.
Mitt förslag är att du beräknar transmissions förlusterna i huset för de olika delarna av klimatskalet.
Jag skulle säga att det är värt jobbet, man får en god förståelse för vad som är mest ekonomiskt gynnsamt.

Mvh/M.N
 
Nu använde du svåra ord.
Transmissionsförluster är det summan av lamda värden för alla i huset ingående komponenter.
Ofta kan man räkna med en konstant förbrukning per kvadratmeter vägg, innertak mot oisolerat utrymme och eventuellt golvet. Bara det säger en hel del om vart värmen tar vägen har man 3 ytterväggar i ett rum drar det mycket värme.

Till TS skulle jag rekommendera en modern österrikisk eller tysk pelletspanna med luftmatning och skippa värmepumpen. EN med både sotning och uraskning och sedan en sugledning till förådet. Eta, Gilles, Fröling, Hargassner, mfl.
Pellet ger ungefär samma driftskostand men kan lätt producera 80 graders vatten till elementen som ofta behövs i gamla hus.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vad är "naturlig isolering"? Är det träfiber eller är det massor av typer av isolering som klassas som "naturliga"?

Cellulosabaserad, såsom träfiber, spån och papper, men även andra organiska material såsom ull och lin. Dvs material som är hygroskopiska.
Motsatsen är glas- och stenull.

Jordvärme är nog bra.
Fönstren bör du inte byta ut. Framförallt av estetiska skäl, men också för att det i allmänhet aldrig lönar sig att byta fönster pga energibesparing.
En kakelugn el rörspis är finfint om det finns utrymme och bärighet, samt om intresse och tid finns för eldning. Dock sprider sig värmen inte så mycket utanför det rum där ugnen står. Eftersom du har vattenburet och skorsten så kan ev en vattenmantlad kamin vara intressant kanske.

Om du vill tilläggsisolera vinden, utan att inreda den, så tror jag att det billigaste vore att köpa kutterspån och släpa upp och sprida ut ovanpå den gamla isoleringen.

Slutligen, varför är pellets-brännare och/el panna slut om den är från -05? Nog måste det hålla mycket längre än så?
Att få ordning på pelletsuppvärmningen borde vara det snabbaste, enklaste och billigaste sättet att ordna uppvärmningen på. (+ Installation av ytterligare radiatorer, men det krävs ju också för vattenburen VP-lösning).
 
Mitt tips är - som själv sitter med gammalt hus - är att du satsar på något där du kan ha väldigt hög framledningstemperatur i dina system. Att försöka täta ett hus som är gammalt är lite som historien om Sisyfos och stenen. Bättre att välja ett system som kan leverera hög temperatur och sedan arbeta med tätning än att köra ett system som förutsätter att man skall täta, sätta in mängder med radiatorer och få ned framledningstemperaturen. Det kommer bara stressa dig.
Eriks förslag tror jag är jättebra. (y)
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.