Tänk igenom hela värmesystemet innan du bestämmer dig en tank är bra men ska den kopplas till vp ska även vv komma från tanken eller endast värmen ? vill man verkligen elda för värme inne i huset med allt vad det innebär. Skulle jag satsa på vedeldning skulle jag köpa en vedpanna i ett eget utrymme och en rejäl acktank men till ett nytt hus ger en vp så låg drift kostnad så jag skulle inte skaffa vedpanna. Om du bygger nytt har du inte möjlighet att lägga ner slang till jordvärme.
 
Det är ju egentligen inget konstigt med vare sig installationen eller kostnaden i detta fall.
Men som ett tidigare inlägg sa, "det sämsta av två världar".
Varför är ni så heta på kaminen?
Har ni tidigare erfarenhet av eldning inomhus?
Har ni fri tillgång till ved?
Var ska vedupplägget vara?
Hugger ni själva?

Elda konternueligt inomhus skräpar ner som faen, så är det, jag vet för det har jag gjort i 20 år...........
Elda inomhus och kolla på en brasa tröttnar jag aldrig på, så är det!
Däremot ett vettigt värmesystem skall vara lättskött på alla sätt och vis, detta känns inte som det mest kostnadseffektiva, jag hade valt något annat, men....denna lösning är långt ifrån sämst tycker jag.

Mitt förslag är att ni tänker om och skaffar en stor och tung kamin, med stora synliga glasytor.
Tung för att magasinera mycket värme och inte steka omgivningen med tuff eldning.
Komplettera med en luft vattenpump som kan stå i garaget med kulvert.
Det kommer inte bli billigare i investeringskostnad, men enklare att sköta och möjligtvis billigare på sikt.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Raptor50 skrev:
Kulvert är dyrt överallt, men när någon säger att den skall fram och tillbaks 2 gånger, därav 35 meter? Jag kan inte helt se att en distans på 15-16 meter skulle behöva mer än 15-16 meter "DUBBEL" kulvert oavsett till denna installationen.
Det var det jag funderade på i början, men betänk att du behöver en för kamin->garage, och en garage->hus.
 
Bergvärme och en schysst kamin för komplettering/ myseldning? Bara en undran.
 
smurfen72 skrev:
Om du bygger nytt har du inte möjlighet att lägga ner slang till jordvärme.
Totem skrev:
Bergvärme och en schysst kamin för komplettering/ myseldning? Bara en undran.

@smurfen72,
finns för lite jord på tomten, dock massa berg, men bergvärme @totem är inte snålt nog mot vanlig FLVP för att motivera kostnadsökningen i ett så snålt hus som vi bygger? och framförallt är lika statiskt i utbyggbarhet som FLVP?
Plus att folk som har denna lösning, säger att de inte kan elda i sin kamin för det blir bastu. VI VILL ELDA OFTA!
 
Redigerat:
Davidw skrev:
Ja, det är konstiga tider vi lever i. Jag har helt klart tänkt på vanlig kamin och FLVP. Det är det som är alternativet. Vi ska ha kaminen för att vi gillar att elda.
Fotografen skrev:
Fundera en gång till, antingen ved som huvudvärmekälla och då en rikig vedpanna som placeras i ett lämpligt utrymme, eller värmepump av något slag och en "vanlig" kamin/eldstad som komplement och mysfaktor. Det system du skissar på känns som en dålig kompromiss, det sämsta från två världar.
@Fotografen @Åskar: Jag är evigt tacksam för era kommentarer, även om det är smärtsamt, det är en resa det här, och den började i att jag naivt ville ta det bästa (från mitt perspektiv) av flera världar:

-----
Jag tycker FLVP + vanlig kamin ger mig ca 3or på femgradig skala, rätta mig gärna!

Ventilationskomfort:FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 4-5
(Med FTX, som ingår i AckTank-lösning försvinner kalldrag och vi får mycket bra mängd luft cirkulerar, mot friskluftintagen vid fönstrena? Myt?)

Ventilationseffektivitet: FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 4
(chansning, tänker att FTX är en 4'a här?)

Värmekomfort: FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 5
(räcker varmvattnet till vårt stora badkar? kan vi dusha och bada med gott samvete?)

Värmeproduktion: FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 4
(vi dushar och badar mycket på höst,vinter,vår. att myselda ett par timmar innan och efter är ju nice!
att det förmodligen behövs en LV-pump som komplement drar ner AckTank-betyget, dock hör jag folk på forumet som har liknande lösning och uttalar sig om att deras LV-pump nästan aldrig går. viktigaste punkten!)


Framtidssäkerhet: FLVP-lösn: 3-4 / AckTank-lösn: 4-5
(FLVP-lösningen är statisk, men om marknaden står still så får den bättre betyg, får vi hög utveckling så går dessa inte att ansluta, då kommer systemet i uthuset vara najs!)

-----

Vad säger ni? Så klart inte vetenskapligt så jag förväntar mig inte konsensus.
 
Workingclasshero skrev:
Mitt förslag är att ni tänker om och skaffar en stor och tung kamin, med stora synliga glasytor.
Tung för att magasinera mycket värme och inte steka omgivningen med tuff eldning.
Komplettera med en luft vattenpump som kan stå i garaget med kulvert.
Det kommer inte bli billigare i investeringskostnad, men enklare att sköta och möjligtvis billigare på sikt.
Har du några länkar på "tunga kaminer" eller bygger man det? Men går inte sådan tung magasinering rätt snabbt ut som värme i rummet? Vi snackar ju tätt nygbyggt hus här, och vi gillar att elda. Så egentligen förespråkar du typ FLVP+kamin lösningen, fast med FTX och LV-pump istället för FLVP? Och ställa det i uthuset. Ingen ack-tank då?

Jag tänker att max budget kanske är vad bergvärme (150tkr) + FTX (70tkr) + Kamin (30tkr) skulle kosta. Vilket ger ett tak exklusive tunnelkaminen (som vi ju ändå ska ha, se planlösning i trådstart) på 220 tkr. Och målmärket är vad FLVP kostar, det vill säga ca 100 tkr. Jag skulle vara nöjd om vi hamnar mittemellan.

Uppskattar alla förslag!

Om jag inte tänker på plånboken, utan bara komfort och miljö, så känns det som man i ett nybygge vill ha FTX, solvärme, kaminvärme (om man gillar elda och bada) och en VP som stöd mittemellan de andra källorna? Drömmen verkar dock bli för dyr. Vad skulle vara er nybygge-dröm om man släpper pengarna lite? Om ni tänker att vi gillar att bada och elda och bor i ett snålt hus?
 
Några funderingar utifrån min erfarenhet:

Den tunnelkamin som ni "bara ska ha", hur mycket av värmen ger den till rummet resp vattnet när den eldas?

I välisolerade hus är väl i stort sett alla kaminer överdimensionerade, dvs man kan inte elda i mer än 30-60 min sedan är det turkbad, åtminstone i rummet som kaminen står i.

Små (icke vattenmantlade) kaminer brukar ligga på 2-7 kW värmeeffekt. Med snikeldning kan man då ligga på ca 2 kW. Det motsvarar att ställa in ett 2 kW elelement i rummet. Det fungerar inte ens i min gamla och dålig isolerade kåk, dvs det blir för varmt.
Kan iofs tänka mig att öppen planlösning, och särskilt då om det är öppet upp till 2:a vån/tak, kan göra att det fungerar hyfsat.
 
Bergvärme med separat 300 liters slingmatad beredare och värmen kopplad mot en 1000 liters acktank med slingor i som förvärmer vv före beredaren och en Vedpanna kopplad mot samma acktank och naturligtvis Ftx vore ju inte helt fel i ett nybygge. sen kan man ju även ha solpaneler om man har pengar över.
 
@smurfen72: Rätta mig om jag har fel, men då hamnar vi på typ:

Ackar+installation: 70tkr
Bergvärme: 140 tkr (stämmer detta när man har acktankarna redan?
FTX: 60tkr

= 270 tkr utan solvärme

En dröminstallation som jag själv gärna skulle ta, men där jag tänker att om man byter ut BV mot LV så kanske man är hemma i investering vs förbrukning?
 
Redigerat:
brunnervatten-sten1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan detta vara intressant? kamin med värmelagring i både vatten o sten. Med dubbelglas minskas strålningsvärme från glasen. Först värms vattnet(det blå) och laddar acktanken.Därefter slår spjället över och värmer "kakelugnsmodulen"
 
arianespis2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
brunnersethrou.jpg I den första bilden skulle hela väggen kunna vara ett stenmagasin.
 
Redigerat:
När du bygger nytt är det väl bättre att angripa källan dvs lägg över mer av investeringen på isolering odyl. Håll dig sen till robusta enkla system ju mindre komplexitet desto bättre för en så basal funktion som att skapa värme. När du kan tänka dig att elda krävs oerhört lite vid ett extra välisolerat bygge. Förbered för olika lösningar men du ska inte behöva borra i backen, det är mest för de med befintliga effektkrävande anläggningar.
 
Var ute vid sprängplatsen precis. Börjar se klarare på saker. De 20-25 tkr som det kostar att centralisera systemet i uthuset ska jag separera ut. Och ser jag dem för sig så bör jag motivera och väga dem mot exempelvis ökad boyta i huvudhus, och möjlighet till varmvatten och dusch/bastu i uthuset.

Jag saknar en post i systemkostnaden nere: Vad kostar en "light" värmepump när man redan har "det andra" för varmvatten etc?

FTX: 60 tkr
Ackar: 70 tkr (1500l)
Light VP: 30 tkr (kostnad? vad rekommenderas?)

Summa: 160 tkr mot FLVP'ns 100 tkr. Men då kanske vi kommit upp i fyror på betygsskalan jag hittade på i några poster ovan, sammanfattad här:

Ventilationskomfort:FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 4-5
Ventilationseffektivitet: FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 4
Värmekomfort: FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 5
Värmeproduktion: FLVP-lösn: 3 / AckTank-lösn: 4
Framtidssäkerhet: FLVP-lösn: 3-4 / AckTank-lösn: 4-5



Bonus vore ju om man sen kunde räkna hem lite endergivinst mot FLVP'n om man använder kaminen tillräckligt ofta och badar slarvigt mycket ;)
 
GK100 skrev:
När du bygger nytt är det väl bättre att angripa källan dvs lägg över mer av investeringen på isolering odyl. Håll dig sen till robusta enkla system ju mindre komplexitet desto bättre för en så basal funktion som att skapa värme. När du kan tänka dig att elda krävs oerhört lite vid ett extra välisolerat bygge. Förbered för olika lösningar men du ska inte behöva borra i backen, det är mest för de med befintliga effektkrävande anläggningar.
Det har jag. Tätt och bra isolerat. Sen kommer man öppna dörren ibland, och framförallt bada och duscha en hel del. Håller med om att man vill ha robusta och enkla system. Tycker detta känns lite läskigt pga just det. Mååånga kopplingar. Men FLVP är ju så trööökigt, och då kan jag inte elda för huset är för tätt. Vi vill elda, dusha och bada, och jag försöker få en kombo på detta. Just nu verkar det som jag får betala +50-60tkr för att få det goa med FTX, kunna myselda mycket, och duscha och bada med gott samvete. Tror, ja jag tror, det är värt den uppkostnaden.

Man skulle vilja att nån paketerade detta mer smidigt. Är det CTC EkoZenith som gör det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.