• Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Du fyller systemet med glykolblandning genom de två ventilerna under cirkulationspumpen. Ställ ventilen med fyrkantsmuttern i det läge där den stänger mellan de andra två ventilerna. Sen brukar jag använda en pump och ett blandningskärl. Pumpen suger från kärlet och trycker in vätskan i systemet. Sen kommer vätska och luft ut i den andra ventilen som mynnar ut i kärlet medelst en slang. Sen låter man det pumpa runt tills all luft är borta. Hoppas jag inte låte för snurrig. Ligger och är förkyld och har hällt i mig väldigt stark hostmedicin :)
 
Vad för pump kan man ha?
 
Vi använder en jet-pump (typ hydroforpump) monterad på ett 100 liters kärl. Denna använder vi även till att lufta ur jordvärme och bergvärmeanläggningar.
 
  • Gilla
questswe
  • Laddar…
Hur många liter ska jag ha i exp kärlet? Jag har ett lite större kärl (40L) eftersom jag tänkte ha mer solfångare till en början men jag tog inte så många. Jag har 6st nu som rymmer ca 1,1l/st.
 
Funkade inte med en dränkbar pump. Blev knappt något tryck.
 
Hur många liter ska jag ha i expansionkärlet?
 
Om jag kopplar bort exp kärlet borde inte trycket stanna kvar i systemet då? På mitt sjunker det sakta när exp kärlet är urkopplat. Hittar inga läckage, har lite svårt att se rören vid solfångarna eftersom dem ligger under plåt och pannor men har inte sett någon glykol på takpapp längst ner på taket. Har luftat systemet med glykolblandning i över 20h med ca 5,5bar tryck.
 
Har själv provat med dränkbar pump och det fungerar inte. Däremot en jetpump som någon föreslog fungerar ypperligt. Räkna dock med att köra runt blandningen ett bra tag inan luften är ute.
 
Vad gör ni med den "gamla" vätskan när ni byter?
 
Ingen som hade något svar på ovanstående??
 
Återvinningen ska den till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.