Krilleman
Är ju på jakt efter en lämplig tombola för hemma-bruk som man kan läsa om i en annan tråd. Efter att ha läst lite olika trådar om ämnet betongblandare här på forumet, så åkte jag till Jula för att kika och pilla lite i verkligheten på dessa tingestar.

Två varianter är på intresse-listan:
http://www.jula.se/betongblandare-120-l-550-w-251018 1995:- 550W Meec Tools
http://www.jula.se/betongblandare-130-l-251016 2499:- 700W Altrad

120L var ny för året och skulle dyka in i butik under februari enligt killen på plats. Men enligt lagerstatusen online finns den bla, i Halmstad och Kungens Kurva. Konstigt!
130L fanns på lagret men den kostar 500:- extra.

Då jag inte har direkt bråttom av denna "lyx-konsumption" är frågan enkel: Är det värt att betala 500:- mer för att få 10L extra volym och ett annat märke?

Nån forumist som har erfarenhet av dessa och kan rapportera brister/fördelar?
 
Det jag kollar mest på är effekten på motorn, min (ringa) erfarenhet är att den begränsar mer än storleken.

Har en gång köpt en för klen där överhettningsskyddet slår från alldeles för fort. Min röst alltså på den med 700W motor.
 
Tittat efter beg proffsblandare på Blocket?
Då finns ju även reservdelar om några år, och maskiner med kraftigare konstruktion.

Jag litar inte riktigt på kinagrejerna från meec mfl när det kommer till tyngre jobb.
 
Tyvärr är jag av samma åsikt som de andra.

Jag fick hjälpa till när en granne skulle gjuta en del för ett utekök vid sommarstugan och han hade då någon jula/ÖB eller liknande lågbudgetvariant. Den var för klen och orkade inte riktigt med så till slut stod vi med balja och blandare istället.

Har själv fått låna en lastgammal men väl fungerande blandare från svärfar och numera ärvt den, ser ut som skit i jämförelse men stark och fungerar ypperligt. Har blandat stora mängder och fördelen är att volymen är större så man får lite mer fart dessutom. Den skulle jag gissa är närmare 180 liter och är i mitt tycke lagom.
 
Krilleman
corre skrev:
Tittat efter beg proffsblandare på Blocket?
Då finns ju även reservdelar om några år, och maskiner med kraftigare konstruktion.

Jag litar inte riktigt på kinagrejerna från meec mfl när det kommer till tyngre jobb.

Absolut, det första man gör ju när man blir frälst av smidigheten! Och förvånandsvärt få säljer begagnande maskiner...

Den jag lånade var också lastgammal och var täckt i ett lager betong. Men den tuffade på fint för det...
 
Redigerat:
Har blandat flera kubik med min Julablandare. Har bara ett problem och det är att den är för liten. Jag har en 130liters. Skulle tveklöst lägga på någon tusing och skaffa en 160 liters om jag köpte idag. Några problem med kraften i motorn hos Julablandaren har jag aldrig märkt av, har aldrig någon känsla av att den är ansträngd trots att jag kör den så full att jag behöver hålla en skiva för hålet så det inte rinner över...
 
Har också en 5 år gammal Jula-blandare, styrkan är det inget fel på, volymen räcker till 3-4 säck betong á 25 kg (75-100 kg).

Däremot....! Den väsnas så in i...! Kuggarna har mindre bra passform så det blir mycket gnisselljud.
Grannarna klagar ibland när jag gjuter betong, så det kan vara värt att köpa proffsmaskin som låter mindre.
 
Har du övervägt att fetta in kuggkransen? Det gör stor skillnad.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Jag har en Biltema 125l (550W) som har gått riktigt bra tycker jag. Väsnas inte så mycket och är rätt stadig men jag har nog inte kört mer än 2 säckar per gång i den...

//Anders
 
Leta hellre på en 3-fas blandare.....
 
För ca 5 år sedan köpte farsan en liten jula-blandare när vi skulle slamma insidan av hans garage.
Vi borrade in ett antal fettnipplar på väl valda ställen, denna maskin skulle minsann inte paja pga av att tillverkaren inte gjort det möjligt att smörja vissa delar!
I med sand och bruk så fick det torrblanda ett tag, efter ca 5min slog motorskyddet ifrån.
Detta var en dag i oktober eller november.
Det blev retur och blandning med borrmaskin.
 
Själv köpte jag en begagnad planblandare och är supernöjd....
images
 
Fattas bara traktorn med 120 hästar :)
 
Har med Julas 130L och har blandat ett hyggligt antal kubik iden utan några problem.
Dessutom har den varit nedsatt till 2000:- vid flera tillfällen.

Precis som End på pekar låter den mycket, om man inte fettar in kuggarna.
 
mattiasp skrev:
Har du övervägt att fetta in kuggkransen? Det gör stor skillnad.
Ingen ide då det är inte riktig kuggstång längs kärlets mittaxel, det är en sån där maskinpressade hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.