i en diskussion så kom det upp att solfångare skadas när tempen blir över kokpunkt så mediat blir gas i panelen och expansions bubblan tar hand om övertrycket??? menades med att skadan blir på panelen att den tappar absorbations förmångan med tiden pga glykol som kokas fast i panelen:x

är det verkligen någon sanning i detta eller är det bara skrot snack?

bästa säkerheten måste ju vara att ha det med expansionsbubbla.


för hur ska man annars göra på sommmaren med överskottet, blir väl annars att dimensionera en riktigt rackarns stor tank som aldrig kan koka, men vad pratar vi om då för storlek??? 5kbm?

Min kompis har 5 platta paneler och en tank på 1000L . En solig dag då fyller han den till 80 grader på någon timma eller 2. så hur stor tank måste man då ha för att vara på säkra sidan??? låter väldigt konstigt men vore kul att höra vad folk säger här å hur ni har gjort med era system. :wow:
 
Oftast så ligger ju kokpunkten under den temperatur som solvärmevätskan börjar ta skada.

Ex. kokpunkten för en normal villainstallation i två plan ligger väl på runt 150-160grader och tyfocoor LS vätskan klarar 170grader.

Dvs. det kokar och fyller solfångaren med gas innan glykolen ens börjar att ta skada.

Att solfångarna skulle ta någon som helst skada har jag aldrig någonsin hört talas om.
 
Kokar panelen mycket och man har fylld upp med fel typ av vätska så kan rören i platta solfångare i alla fall bli täta efter ett tag.. Har varit många exemplen på det faktisk..
 
Ok men allså solfångaren måste ju som ha expansionskärl så det kan bli gas i fångaren. Låter man det inte förgasas så vart ska all värme ta vägen en solig dag?
Kan ju inte sätta in en 5kbm tank för att solfångarna inte ska koka. Eller hur gör folk????
 
  • Gilla
Niljon85
  • Laddar…
Jag har en SYR-ventil kopplad till den nedre varmvatten slingan i min acktank på 1800 liter. Denna ventil öppnar och släpper ut varmvatten till golvbrunnen när botten på acktanken når 95°C. detta brukar inträffa 1-2 ggr per år i snitt. Att ladda acktanken till 80°C går relativt snabb men sedan tappar solfångarna i effektivitet när de skall ladda upp acktanken till 95°....
 
Om glykolen kokar bryts den ned till bland annat svårlösliga salter i solfångaren. Det är detta som är huvudorsaken till att försöka undvika kokning.
Det går att använda sig av partiell förångning där en liten mängd värmebärare kokar och trycker ner den del som fortfarande är i vätskefas ner i expansionskärlet. På så sätt kokar enbart en mindre del av glykolen.

Huvudproblemet är ju att de flesta överdimensionerar sina solvärmesystem i kombination med höga stagnationstemperaturer i moderna solfångare.
 
Hm fattar fasen inte. Om det blir gas form blir det endå problem med fångaren efter några år?

Tycker att d låter märkligt detta men kan ha fel. Vad gör folk av allt överskott en varm sommar för att inte få koknings avlagring i solfångarna.

Fundera på att sättaupp 3 st 20rör u-pipe. Med 3kbm tank. Men antar den blir full snabbt på sommaren. Men vill ha överkapasitete för att kunna värma mer på vår å höst. Mitt hus är på 300kvm uppv ärmningsyta. Så slukar endel energi.
 
Är systemet i drift kommer du troligen, med dina 3 kbm och 60 rör ,aldrig att uppleva kokning. Rolis kylning är annars enkel. Problemet kan då bara uppstå om/då det tex blir strömavbrott.
 
exerg skrev:
Är systemet i drift kommer du troligen, med dina 3 kbm och 60 rör ,aldrig att uppleva kokning. Rolis kylning är annars enkel. Problemet kan då bara uppstå om/då det tex blir strömavbrott.
Roliskylning?
Nog borde dom60 rören kunna värma 3kbm till 80 grader en varm dag.
 
"Rolis Kylning" är nog tänkt som vad "Roli" skrev om lite längre upp med en SYR ventil i botten på tanken.
Jag vet inte så mycket själv om solfångare, men om du läser på "Solfångaren i Viby" sina hemsidor, så säger dom så här. :
Det beror givetvis i första hand på hur stor förbrukning man har. Är det en vanlig familj, med en normal förbrukning så brukar en 300 liters varmvattenberedare och 1-2 solfångarmoduler vara lagom. Ska man komplettera sin vedvärme med solvärme är acktanken som regel ganska stor och då är nedan tumregel bra. Gäller 15 rörs moduler:
<500 liter - 3 solfångare
500 liter - 4 solfångare
750 liter - 5 solfångare
1000 liter - 5-6 solfångare
Om detta är någon försäljnings teknik för att sälja fler solfångare, eller om detta stämmer rätt bra, kan nog säkert andra här i forumet svara på.
Jag har en hemmagjord plattfångare ifrån SSolar i finspång. (Jag köpte ändast en plåt) som jag har på taket på min stuga. Än så länge så är inte rören från solfångaren och in till tanken så otroligt bra isolerad, så jag tappar ungefär 8 grader på några meter rör bara. Men jag har fylld tanken till runt 300 (av 500) liter, och det har varit ganska många dagar nu med sol, och tanken har jag inte sett på mer än 40,7 grader än.
Nu är det ju klart skillnad på en platt och e vacuumrör fångare, men tror nog jag kan hålla med "Exerg" att det inte kommer att koka så lätt.
Men tycker du kör så och kollar hur mycket du klarar att få dom upp i, och installerar flera senare om det skulle behövas.
 
Izvek skrev:
Fundera på att sättaupp 3 st 20rör u-pipe. Med 3kbm tank. Men antar den blir full snabbt på sommaren. Men vill ha överkapasitete för att kunna värma mer på vår å höst.
Nu vet jag inte riktigt vad en 20rörs u-pipe förväntas ge i energi, men tror att den ger kanske lite mer än vad en Lesol 5AR ger (den solfångare som jag har). Med 3 st sådana kopplade mot en 3 m³ acktank så tror jag inte att du kommer att få några problem med kokning. Tror t.o.m att du lär behöva ett antal till innan du får "kokningsrisk" pga "värmeöverfull" acktank.

Själv har jag 7 st Lesol 5AR kopplade mot en acktank på 1,8 m³ och jag brukar komma upp i "kokningstemp" på acken i snitt kanske 1-2 ggr per år. Kan bli mer eller mindre då allt är beroende på hur mycket solen skiner och hur man förbrukar sitt varmvatten plus att man kanske inte alltid ser när acken blir full. I allafall inte efter det att jag monterade min SYR-ventil som dumpar varmvatten när tanken når 95°C i botten.

Edit: Kollade med SP vad mina solfångare ger i årsutbyte vid 50°C, en modul ger 820 kWh/år (jag har 7 st) omräknat till per m² solfångar yta så ger mina 516 kWh/m² och år (jag har 11,13 m²).

Vilket fabrikat och modell är det på dina 20 rörs u-pipe?
 
Redigerat:
20 rör 58 x 1800 brukar blir ca 1,9 kvm solbelyst absorbatoryta. 60 rör blir mao mindre än 6 kvm. Du behöver inte vara alltför orolig för att 3kubikstanken skall koka ens om du reser bort under nån vecka. Är du fortfarande orolig så öppna aningen på shunten innan du åker på 5-veckorssemester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.