En gren bröts av för några veckor sedan av snön.Vad kan man göra för att skydda såret och när skall man i så fall göra det?Det är ett Åkeröträd från kanske 50-talet.

20130114465640x360.jpg
 
Jag tror att man får betrakta det som en permanent skada. Det bästa du kan göra är nog att försöka förekomma att det händer på fler ställen. Är det i anslutning till någon gammal skada? Det ser lite skumt ut på bilden.
 
Håller med Avemo - ser knepigt ut på bilden. Man får ibland acceptera att äppelträd har visst bättre-före-datum, speciellt när det inte blivit korrekt beskuret. Du ska absolut inte kleta något på skadan. Tyder jag bilden rätt så har trädet tre mycket kraftiga grenar där klykan är fel. Du kan försöka med att såga av hela den skadade delen av trädet - vilket inte säkert slutar lyckligt då grenen är så kraftig och trädet dessutom får obalans. Så sätter du, för säkerhets skull, ett nytt Åkeröträd ett antal meter därifrån.
 
Ja,problemet med så gamla träd,är att det kan finnas dolda fickor där vatten kan rinna in och göra så det ruttnar där.
Har ett till träd som halva föll ner på juldagen och där var hela innanmätet borta.Var bara ca 5cm kant runt om som höll ihop stammen.Det är/var två stammar som växte upp från marken.
 
Gissar på att anledningen till att grenen brutits av är p.g.a snötyngd och ålder. Bestämmer du di dig för att försöka rädda det så hade jag sett till att beskära det ordentligt så inga fler grenar knäcks. Dock inte stympa det utan en ordentlig beskärning. Ta bort de äldsta grenarna och försök behålla så mycket som möjligt av de nyaste grenarna. Klippa äppelträd är riktigt kul, det som är det tråkiga är just att samla upp allt klipp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.