Hej alla erfarna köksbyggare :)

Jag ska välja mitt allra första kök i samband med ett husbygge och har nu kommit till momentet med diskho. Huset jag bygger kommer ha en köksö med en runt lite mindre diskho vid sidan om spishällen - sedan finns ytterligare själva riktiga diskhon i anslutning till bänkskiva och övrigt kök.

Den som ingår är en vanlig sån där klassisk standardiskho av dubbel typ, och nu funderar jag lite här om det inte blir overkill med "tre" diskhoar.

Jag skulle nämligen gärna vilja ha en sån där bredare istället (med inbyggd diskmedelspump), men det är nu jag behöver råd:

Fördelar nackdelar med en sådan lösning?

En annan fråga jag har, är att det även finns dessa bredare varianter, som har som en liten smal extra diskho bredvid den breda - vad används den till? För/nackdelar?

Till sist, vad använder man den där räfflade ytan till som ingår i vissa diskhoar som står vid sidan om? Och vad har detta för fördel/nackdel?

Som ni märker, jag är grön på detta - så jag behöver allt stöd jag kan få.

Stort tack på förhand!

Vol
 
Vilken typ av bänkskivor ska du ha och vilket monteringssätt hade du tänkt på disklådorna?
 
Jag kommer troligen ha granit (beroende på vad det kostar). Enligt orderspecen jag har ingår det "underlimmad" diskho, så det är väl det jag kommer köra på - verkar också rätt smidigt ur städsynpunkt.

Jag gillar konceptet med en riktigt stor diskho - för att kunna diska plåtar osv. Och eftersom jag redan har en extra "ho" i köksön kanske inte avsaknaden av att ha en dubbel blir så stor trots allt?

Vol
 
Ok, om du ska ha granit så tycker inte jag att du ska ha någon disklåda med avrinningsyta brevid. Den är enligt min mening endast till känsliga, mot vatten, bänkskivor som laminat. En stor disklåda har jag själv och är väldigt nöjd med den. Bra att ha när man ska diska stora plåtar mm.
 
Och den där varianten med en sån där smal liten extra ho vid sidan om den stora? Vad har man den lilla hon till egentligen?
 
Ingen aning, kanske till att samla diski. Känns helt onödig.
 
Korvgubbe
Den smala hon bredvid är väl egentligen bara ett extra avlopp så att man kan skölja av handdisken innan den ställs på tork. Diskmedelsrester kan första den bästa måltid/dryck så att skölja av sånt som behöver handdiskas är inte helt oviktigt. Hur tänker du lösa det med bara en stor diskho? Springa mellan diskbänken och köksön för varje liten pryl kommer inte vara en hållbar lösning i längden.
Fördelen med en liten extraho är att det sparar plats, du kan få en större ho som tar plåtar osv bredvid, "nackdelen" är att all sköljning sker under rinnande vatten. Nu ser inte jag det som en nackdel egentligen, men visst går det åt mer varmvatten om om man gör så.

Om jag förstår rätt när du skriver "den räfflade ytan som står bredvid" så är den till för att ställa disk på tork. Genom att den är räfflad så kan vatten rinna undan och tex upp och ned vända glas, skålar och kastruller torkar bättre. Personligen tycker jag att det är något man inte behöver, de saker som kan stå och torka så brukar jag ändå vilja torka för hand för att slippa fläckar (glas) eller så får de plats i ett hederligt diskställ eller i ugnen (kastruller och plåtar).
 
Jag hade velat ha en stor ho för att kunna diska stora grytor och plåtar, och en liten slaskho att hälla ut rester, grönsaksrens mm i. Gärna kopplad till en avfallskvarn.
 
  • Gilla
burnnink
  • Laddar…
Som någon nämnde. Dubbel diskho hänger väl med sen förr i tiden då det var vanligare att man diskade för hand.
Personligen gillar jag en stor diskho.
 
Det är trots allt fortfarande praktiskt med dubbla hoar. I alla fall i vårt kök händer det att diskmaskinen är full eller nyss rendiskad när jag håller på med middag och att det då blir ny disk som jag ställer i ena hon. Ska jag då samtidigt skala potatis eller hälla av kokvatten eller nåt liknande är det skönt att slippa hälla det över disken. Jag använder också ena hon till att tina mat i vatten och då behövs den andra.

Nu har du visserligen tänkt en extra ho vid spisen och kan använda den till vatten etc. Men skal och annat vill du kanske ändå lägga i andra vasken.

Att ha en stor med en liten bredvid har jag provat och de små är inte praktiska. De är väl tänkta till just skal och sköljning men är för små för att funka.

Jag har två lika stora hoar och får ner en plåt på snedden så en del sticker upp över mellanväggen mellan hoarna och då fungerar det alldeles utmärkt att diska plåtar.
 
Jag säger en stor. Har alltid stört mig på att det är trångt i dubbelhoar och strålen hamnar längre bort när man vrider pipen så strålen hamnar i mitten på hon. Är maskinen full eller att man har disk i hon av annan orsak så sätter man den på ena sidan, hon är så pass stor så det finns fortfarande plats att skala potatis och skölja av saker och hälla ut kokvatten. Vi brukar tina i hon men det sker oftast flera timmar före matlagning och krockar sällan med annat, annars är ju micron bra på sånt. Kommer aldrig gå tillbaka till dubbel, den ultimata hon för mig skulle vara ännu lite större än den vi har och med riktig stor sil i botten.
 
Sen vi satte in en stor ho skulle jag ha väldigt svårt för en liten. I kombination med en kran med dusch är det svårt att överträffa. Att kunna släppa ner en stor ugnspanna eller stor stekpanna helt i hon vid diskning uppskattar i alla fall vi.

ImageUploadedByTapatalk HD1358586320.441179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi satte en likadan ho även i tvättstugan fast då med kran som duschmunstycket är kranpipen som dras ut.
 
AnneFi
Jag har idag en en stor ho och en liten.
Jag använder aldrig den lilla.
Den är bara där för att fånga saker som landar snett.
När vi byter så blir det en rejäl ho.
Egentligen vill jag ha två stora hoar med det får inte plats i en ikea stomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.