Hejsan!

Jag och min sambo ska till våren byta ut alla fönstrena i villan. Det rör sig om 10 fönster i typ standardstorlek och två altandörrar.
Vi har fått två olika offerter, ett från C alida och ett från J.T.M. Båda ligger på 50, dock har vi så otroligt svårt att bestämma oss.

De fönstrena vi är intresserade av är kompositfönster 2 glasfönster. 4 fasta och resten öppningsbara. Hursomhelst, det jag undrar är vad är det bästa i en villa på ca 90 kvm enplans.. 2 glas eller 3 glas? För och nackdelar? För J.T.M gav offert på 50 på 3 glas fönstrena med lite lägre Uvärde än C alida som erbjuder oss 2 glasfönster med 1.2 i Uvärde.

Ni tycker säkert valet är väldigt lätt då J.T.M har lite bättre fönster till samma pris. Men grejen är att när J.T.M var här kändes det som att han bara stressa fram, han var här knappt en kvart medan C alida tog tid på sig (45 minuter) och kändes lugna och sansade. Så mitt hjärta känner att jag vill välja C alida fastän vi får bättre saker från J.T.M plus 5 år extra i garanti på konstruktionen.

Någon som har erfarenheter från de olika företagen?
All hjälp uppskattas verkligen!

Mvh fönsterbyte :)
 
Kan ni inte be C alida att räkna på 3-glas? 1,2 är iofs inget dåligt U-värde, särskilt för tvåglasfönster. Vet du vad det är för fabrikat?
 
Tack för svar! Jovisst kan jag be dem räkna på 3 glas men vi känner att vi inte riktigt behöver det egentligen. Det var mer J.T.M som nog fösöker locka till oss som kunder hos dem.
Deras 2 glas har såndär gas emellan om det nu är viktigt att veta och fönstertypen är Rehau Euro 70.
 
Satsa på dom med bäst u-värde ,är det inte dumt att inte sätta in riktigt bra isolerande fönster när ni ändå byter ? merkostnaden brukar inte vara så stor för bättre u-värde
 
Jag skulle be om referenser för båda företagen för att få en uppfattning. Ni har säkert redan kollat omdömen och så på nätet, även om man kanske ska vara lite försiktig med såna. Detta kanske inte var till mycket hjälp, men ändå.
 
Extra garanti låter ju också trevligt vid närmare eftertanke. Tråkigt om tvåglasfönstren blir punkterade och ni plötsligt sitter med fönster som har ett U-värde på 2,7 och inte har garantin kvar.
 
Glaset är det väl alltid 10års garanti på punktering. Så det är ju själva konstruktionen på dom öppningsbara bågarna som kan vara bra att ha extra garanti på.
 
Jag har läst på lite på skillnaderna mellan 2 glas och 3 glas, och visst är det lite bättre Uvärde på 3 glas, dock är det lättare att de får frost och kondens på sig då de ibland kanske håller för tätt.
Tror 3 glas på J.T.M ligger på 0.92 och 2 glas från J.T.M ligger på 1.1 och C alida ligger på 1.2, är det verkligen så stor skillnad?

Och visst, angående garantin så låter ju J.T.M mer lockande på så vis, men det är deras hastiga besök som inte känns så roligt. Man kan ju undra hur de utför sina arbeten då?

Jag har kollat efter omdöme på de båda men jag hittar absolut ingenting, varken på råd och rön eller andra byggforum.
Dessutom, jag bad att få utan spröjs till J.T.M men av någon anledning får jag inte det. De tillverkar sina egna fönster så jag tycker ju att de kan anpassa fönster efter kundens önskemål. Jag får nog åka och besöka J.T.M så jag får se exakt hur deras fönster är uppbyggda.

Tack för alla svar, dock är jag inte så mycket klokare :p
 
Ett litet tips är i alla fall att inte köpa nåt du inte är säker på och anlita inte en firma som du inte har förtroende för, som det låter nu verkar det lite si och så med det. Har du inga andra firmor du kan höra med?
 
Stefan N, jomen lite så har jag ju kännt.. men då har man ändå tänkt att man får ju faktiskt mer fönster för pengarna om man väljer JTM. Men jag och sambon har pratat lite mer om detta efter alla svaren vi fått och vi har bestämt oss att åka ner till JTM och kika på deras fönster IRL för att sedan ta ett beslut.
Offerten vi fick från JTM var lite konstig, det stod bara 4 fönster och en slutsumma på 50 000.. så jag frågade vart resten var men det var inräknat sa han. Jag vill isåfall ha svart på vitt OM vi nu anställer dem vad som ingår, alla fönster plus altandörrar och även arbete och garantierna.

Jo det finns andra firmor, men inga lika stora som JTM och C alida. Och vi känner oss mest trygga med att handla ifrån större firmor.
 
Hur gick det? Vilket alternativ valde ni? Verkar ni nöjda med valet?

Är själv i situationen att jag inom kort kommer att byta fönster och kommer troligtvis använda mig av JTM.
 
Tänk på att plastfönstertillverkarna anger u-värde för glaset och inte för hela fönstret. Svensk standard är att man beräknar hela fönstret och på en viss storlek. Man kan lägga på ca 0,7 i u-värde på en plastkarm. Så ett glas på 1,2 ger ett totalt u-värde på ca 1,9. Bara så man inte jämför äppel och päron.
 
verktygsgurun skrev:
Tänk på att plastfönstertillverkarna anger u-värde för glaset och inte för hela fönstret. Svensk standard är att man beräknar hela fönstret och på en viss storlek. Man kan lägga på ca 0,7 i u-värde på en plastkarm. Så ett glas på 1,2 ger ett totalt u-värde på ca 1,9. Bara så man inte jämför äppel och päron.
Istället för att generalisera så kan man begära det faktiska u-värdet. På min beställning fick jag angivet värdet på glaset såväl som hela konstruktionen.
 
Bara nyfiken, varför komposit?
Känner mig själv otroligt skeptiskt till det då jag känner en osäkerhet för hur kompositen blir i vårt svenska klimat efter några år. trä klarar ju lätt en temperatur från -40 +80.
är mest nyfiken vad som gör att ni väljer som ni gör.
 
Kurtson skrev:
Bara nyfiken, varför komposit?
Känner mig själv otroligt skeptiskt till det då jag känner en osäkerhet för hur kompositen blir i vårt svenska klimat efter några år. trä klarar ju lätt en temperatur från -40 +80.
är mest nyfiken vad som gör att ni väljer som ni gör.
Pris + underhållsfritt + fungerar är tre bra skäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.