Halloj!
Har snickrat ihop en 10m2 byggsats frigga och tänkte nu isolera den.
Av det jag läst på nätet så går meningarna isär hur man gör detta på bästa sätt, så det vore toppen att klarhet i vad som verkligen funkar.
Väggarna har 45/75 reglar(60cc) och taket har 45/145 reglar.
Huset kommer enbart att användas sommartid och endast värmas med elradiator vid fåtal dagar.

Tacksam på tips samt material val så att jag slipper mögel och andra problem.

Med vänlig hälsning, Micke
 
Då vet jag att jag inte ska använda plast.
Ngn som har svar på resterande frågor?


Med vänlig hälsning, Micke
 
Isolerar du med glas/stenull i taket så se till att det finns luftspalt mot yttertaket, dvs den ska inte ligga mot yttertaket.
Och du kommer att behöva någon form av ventilation. Vi har en gäststuga på 15m2 med ryggåstak med en frånluftsventil uppe i nock och även tilluftventil på motstående vägg, men det blir ändå för lite med två personer som övernattar. Skulle jag byggt det idag hade jag monterat en frånluftskanal med takhuv. Men visst kan man sätta in en tystgående fläkt, men den kommer ändå att höras av de som övernattar som ett surrande.
 
Hej..så här gör jag ...i taket ... fäst 20 x 20 lister längst upp närmast pannorna ,utmed takregelen ,en på var sida , såga till masonit / asfaboard skiva i samma bredd som avståndet mellan takreglarna och böja alltid från nocken och gå nedåt.Fäst skivorna i listerna .Då får du en luft spalt där emellan och skivan skyddar även mot kondensdropp från taket.. Sen anpassar du isoleringen och sätter den på plats .luften skall helst stå stilla för att det skall fungera.och för att isoleringen inte skall falla ner brukar jag använda en tunn ståltråd och pappspik som har stor skalle, sedan zick zackar jag tråden mellen takstolarna , sen sätter jag upp takbeklädnaden..panel eller träfiber platta...

Till väggarna använder jag först asfaboard , sen isolering ,och absolut inge plast, då stugan inte skall ha någon värme sen tycker jag det är snyggt att blanda panel och OSB plattor ..det är ju trä och dessa tål fukten som blir och kan andas.. Ventiler är inte så dumt heller , en i varje gavel placerade där uppe..
Eti..
 
Det är under förutsättning att du bygger med ryggåstak. Om du har takstolar med plant undertak gör du inte denna luftspalten. Utan isolerar i facken mellan takstolarna.
Men det framgår inte vilket tak som ts har på sin friggebod.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.