Hej!

Har ett gäng gamla 3-fas maskiner som jag skulle vilja koppla motorskydd, nollspänningsbrytare och en stor röd stoppknapp på. Finns det någon vettig färdig lösning, typ "box" man kan köpa och installera lite lagom smidigt?
 
E-3206060
 
Jag har sett att ni i verktygs, maskindelen brukar diskutera intag, motorskydd, likströmsbromsar, master-slave uttag osv. En bra leverantör av det mesta inom detta område och av det utförande man ofta ser på tex småmaskiner för träbearbetninng mm är : http://www.tripus.se/ kolla på startutrustning och tillbehör, där finns mycket av detta.
 
Vill du köra "fulprylar" kan du köpa DinLine-prylar från exempelvis Elbutik.se. Vet dock inte ens om det blir billigt :)

Du kan då ta ett motorskydd, exempelvis E3119853, kapsling E3119864, nödstoppsknapp E3119866 samt underspänningsutlösare E3119868.
 
Tack för alla tips! Ska nu läsa på, återkommer såklart med rapport när det är klart (och eventuellt fler frågor på vägen) - dock kommer inget att hända på denna front i år, tyvärr.
 
Hej alla.
Dessa underbara sidor har fått en att drömma =) Jag har upplevt en massa härlig läsning här.
Min maskinpark börjar byggas upp sakta och jag har satsat på enfas-maskiner. Kommer troligen inte skaffa ett helt snickeri så det räcker för mig..
Jag har läst om detta med säkerhet och maskiner och system från Schneider-Electric verkar fungera bra. Min undran är nu, hur kopplar man in sin stickkontakt? Får man dra en lös kabel från lådan?
 
Med tillräcklig dragavlastning på anslutningskabeln skall detta inte vara något problem. Ett trefas intag är en snyggare lösning.

Nu ikväll fick vi strömavbrott samtidigt som jag sågade med bordssågen. Strömmen kom tillbaka efter någon minut. Då var det väldigt bra att ha nollspänningslösare. Normalt har jag ett visst ledljus från gatubelysningen om strömmen går lokalt, men det här var något större, och även gatorna slocknade. Det blev helt becksvart.
 
Åh, stackare. Naturkrafterna tar ut sin rätt!
Några har gett tips om en säkerhetsbrytare vid dörren också och låta radion koppas tillsammans med maskinerna så "kommer man ihåg" att stänga av.
Bra tips men snyggt behöver det inte vara. Snickarrummet byggs i ladan och endast jag kommer vara där.
 
Nu har det börjat röra på sig. Till min bandputs på 2,2kw (3-fas) behöver jag brytare, nollspänningsbrytare, motorskydd och nödstopp. Tittade på länken ovan till Schneider electronics, där frågas om "startern" är "reversing" eller "non-reversing" - vad betyder detta?

Tittade också på phl:s länk, men hälften av artiklarna var borta.

Maskinen har idag en Y-D-start, men det lär jag väl inte behöva med bara 2,2kw egentligen?

Jag hittade denna lilla apparat på Tripus: http://www.tripus.se/index.php?page...sidmenu=16&submenu=21&sida=produktbeskrivning

Ska såklart ringa dem på måndag, men tar gärna lite input redan nu. Den har motorbroms - det verkar ju smidigt, funkar det bara sådär med alla typer av 3-fas maskiner? Sen har den "AC3: 3kW" - betyder det händelsevis att motorn kan vara max 3kw? Är inte alls omöjligt att jag i framtiden byter till en större motor, hade varit bra att veta var gränsen går i så fall.
 
"reversing" betyder helt enkelt att startern har fram o back.
 
snaggletooth skrev:
"reversing" betyder helt enkelt att startern har fram o back.
Aha...det tycker man att jag borde ha kunnat gissa...
 
Efter att ha ringt runt en massa kändes Tripus helt klart som det bästa valet. Mycket bra personal, som verkade mycket kunnig och insatt. Priserna tror jag var bra, från ca 900kr+moms för boxen till pelarborren som innehöll nödstopp, motorskydd och nollspänningsbrytare till ca 1600kr+moms för boxen till bandsågen som även innehöll en motorbroms. För att kunna bygga boxarna krävdes info om kw, rpm, cos-p, ampere, drift (direkt eller remdriven) och massa på "svänghjul". Jag har ännu inte installerat något, återkommer med mer info senare.
 
Har nu installerat 5 boxar, varav 2 med broms. Det var lätt att installera och funkar bra. Justersågen stannar nu på knappt 2 sekunder, kan ställa tiden ännu kortare men det känns ok så. Bandsågen drabbas tyvärr av en resonans som ger ett otrevligt ljud vid stopp, blir typ ett skakande i maskinen låter det som, förvisso mycket massa som skall stoppas och jag tror att felet snarare ligger i maskinen än i boxen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.