Många hjälpsamma svar. Tusen tack. Kom gärna med ännu fler tips och råd.

En väldigt konkret undran just nu är om vi kan/får bogsera bort hans traktor och påbörja bygget utan rättsligt efterspel. Gör vi oss skyldiga till något eller gör han sig skyldig till något som har ställt den där?
 
Utan ta ställning i sakfrågan, så är arrendatorns oro befogad.

Det stod i tidningen för några år sedan om en ridskola. Denna ridskola hade dålig ekonomi, men gott om mark. Så man styckade av några villatomter som såldes. De nyinflyttade började dock klaga på lukt, flugor etc. Det hela slutade med att ridskolan i princip förklarades som sanitär olägenhet, och tvingades lägga ned verksamheten.

Om man vill sätta in sig in i vansinnet som förekommer i "våra" miljödomstolar, så kan man ladda ned rapporten "Är barn ett hot mot miljön?" av Svenskt näringsliv. http://www.svensktnaringsliv.se/mat...mpel-pa-en-miljobalk-utan-granser_110240.html
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
NiklassalkiN skrev:
Många hjälpsamma svar. Tusen tack. Kom gärna med ännu fler tips och råd.

En väldigt konkret undran just nu är om vi kan/får bogsera bort hans traktor och påbörja bygget utan rättsligt efterspel. Gör vi oss skyldiga till något eller gör han sig skyldig till något som har ställt den där?
ABSOLUT INTE! Då blir det egenmäktigt förfarande! Rör den ej!
 
Vill du bli av med traktorn slår du ut en liten skvätt olja under den och ringer sen miljökontoret och säger att det står en traktor och läcker olja, Då brukar det gå fort.

Men då är nivån satt för grannsämjan sen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
CUJO: ja vi förstår ju att han känner oro, absolut. De är dessutom gamla människor som vill att det ska va som det alltid har varit. Typ så...och det får man absolut ha viss förståelse för. Å andra sidan har vi ju gått med på att skriva ett avtal med honom att vi inte ska stämma honom men han är inte lätt att ha att göra med kan jag säga.

aedwall: så om jag tolkar dig rätt så har han viss rätt att stå där men ändå inte? Frågan är hur man ska komma överens. Det måste ju finnas någon (kommun eller lantmäteri) som kan svara på vem som har rätt. Spontant känns det ju logiskt att den avstyckade marken inte längre tillhör hans arrende eftersom hans arrende bara tillhör den ursprungliga fastigheten. Men så enkelt är det förstås inte. Eller...

MagnusSt: jag älskar kreativa lösningar. Ska absolut ta mig en funderare på detta förslag. Nivån för grannsämja utraderades av arrendatorn själv när han barnsligt nog valde att använda vår tomt som parkeringsplats. "Den står bra där" har han dessutom yttrat utan att komma med någon större vilja till lösning.
 
Det är väl inte sådana förslag du letar efter som att hälla olika under traktorn?

Två fel är inte ett rätt.

Du kan helt säkert få rätt med korrekta metoder. Om ni får han att flytta traktorn genom ett bra agerande så är säkert minst halva striden vunnen.
 
charta77: man får väl ta sådana humoristiska inlägg med lite humor tillbaka. Självklart har vi inte tänkt göra åverkan på hans ägodelar. Vi är hittills väldigt ödmjuka mot honom i den här tvisten, dels för att det är tänkt att han ska bli vår granne om vi får som vi vill och dels för att han har nyttjat marken i snart 50 år så visst kan man inte bara komma inklampande bara sådär. Men viss frustration känner man förstås, vi var väldigt nära byggstart när han plötsligt kom med invändningar.
 
Jag tror det verkar som att den där arrendatorn håller på med nåt fuffens för sig. Tidigare var det inget problem, eftersom han verkade i ensamhet. Om det byggs hus precis där han håller på så kan folk se vad han gör. Vad var det för typ av verksamhet han håller på med? Han är rädd att ni ska stämma honom till miljönämnden, så han kanske är van att dumpa spillolja i diket, eller vad det nu kan handla om som han är rädd att ni ska se. Hans beteende är fullkomligt irrationellt, såvida han inte är rädd att bli avslöjad med någonting, då blir det plötsligt fullt förståeligt. Framförallt det där med att han vill att ni ska friskriva er från att stämma honom. Luktar fuffens lång väg...
 
Ingvar H skrev:
Jag tror det verkar som att den där arrendatorn håller på med nåt fuffens för sig. Tidigare var det inget problem, eftersom han verkade i ensamhet. Om det byggs hus precis där han håller på så kan folk se vad han gör. Vad var det för typ av verksamhet han håller på med? Han är rädd att ni ska stämma honom till miljönämnden, så han kanske är van att dumpa spillolja i diket, eller vad det nu kan handla om som han är rädd att ni ska se. Hans beteende är fullkomligt irrationellt, såvida han inte är rädd att bli avslöjad med någonting, då blir det plötsligt fullt förståeligt. Framförallt det där med att han vill att ni ska friskriva er från att stämma honom. Luktar fuffens lång väg...
Se mitt inlägg (#17) ovan. Läs ett par exempel i rapporten jag länkat till.
Så inser du att man inte behöver dumpa spillolja, för att begå miljöbrott. Det räcker i princip med att andas, och ett helt stall inget annat än en tickande miljöbomb...

http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00022/Milj_fara_-__r_barn__22591a.pdf

Arrendatorns oro är helt klart befogad, i synnerhet om han har för avsikt att låta barnen ta över arrendet så småningom. Även om det skrivs ett avtal med TS, så är det tveksamt om det verkligen är juridiskt bindande. Skulle sedan TS nån gång sälja sin fastighet, så är de nya ägarna knappast bundna av avtalet.
 
Redigerat:
Jag har väldigt dålig koll på arrendeavtal (men vet att de inte kan vara på livstid). Men hur är det möjligt att stycka av och "sälja" en tomt som är en del av någon annans arrenderade mark? Borde inte arrendet ha förhandlats om först så att han inte hyr "någon annans" mark?
 
hempularen skrev:
Jag har väldigt dålig koll på arrendeavtal (men vet att de inte kan vara på livstid). Men hur är det möjligt att stycka av och "sälja" en tomt som är en del av någon annans arrenderade mark? Borde inte arrendet ha förhandlats om först så att han inte hyr "någon annans" mark?
Precis.
Arrendeavtalet är ju skrivna för en viss fastighet. Så säkerligen även hans. Den delen som styckats av har ju blivit en ny fastighet, med vilken arrendatorn inte har något arrendeavtal. Han har ju dessutom tydligen varit informerad och heller inte motsatt sig denna avstyckning, och därmed varit fullt medveten om att den markbiten "ryker". Kan man inte då säga att det är uppsagt ? Har du förresten något bevis för att han vetat om detta, så är det ju bra att spara.

Nu är jag ingen fena på juridik, men jag finner det väldigt konstigt om hans arrendeavtal skulle gälla per automatik även för en ny fastighet. Har du sett/läst avtalet med egna ögon ? Vad står det i det, eller är det t.o.m. så att det inte finns ett formellt avtal ?
 
Ingper skrev:
Precis.
Arrendeavtalet är ju skrivna för en viss fastighet. Så säkerligen även hans. Den delen som styckats av har ju blivit en ny fastighet, med vilken arrendatorn inte har något arrendeavtal. Han har ju dessutom tydligen varit informerad och heller inte motsatt sig denna avstyckning, och därmed varit fullt medveten om att den markbiten "ryker". Kan man inte då säga att det är uppsagt ? Har du förresten något bevis för att han vetat om detta, så är det ju bra att spara.

Nu är jag ingen fena på juridik, men jag finner det väldigt konstigt om hans arrendeavtal skulle gälla per automatik även för en ny fastighet. Har du sett/läst avtalet med egna ögon ? Vad står det i det, eller är det t.o.m. så att det inte finns ett formellt avtal ?
Spelar ingen som helst roll i att fastigheter styckas av, då man enkelt kan följa det i fastighetsregistret. Enda chansen är om man påtalar vid en försäljning som ny fastighetsägare inom 3 månader. Då gäller inte avtalet längre, dock måste gamla fastighetsägaren utge skadestånd till arrendatorn.
 
Det har tidigare varit möjligt att teckna jordbruksarrende - som det verkar vara här - på livstid. Det är fortfarande möjligt att teckna andra arrenden på livstid.

Är arrendet inskrivet gäller det även mot den nya ägaren av marken, oavsett om det är ny fastighet eller ej. I alla fall om lantmätaren gjort sitt jobb. ;)

Kan man bryta arrendet genom självinträde? Tveksamt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.