D
tompaah7503 skrev:
Nu är detta ett diskussionsforum där säkert majoriteten av trådarna går utanför frågeställarens ursprungliga fråga,
Ja, fast just den här siten brukar ju hålla ganska hårt på att hålla sig till TS fråga... Oavsett, så tycker jag inte man skall påstå att något är "vansinne" när man inte ens har bemödat sig att undersöka förutsättningarna och även om man nu har undersökt förutsättningarna, så kanske man kan ha större respekt för andras val och prioriteringar än att uttrycka sig så.

tompaah7503 skrev:
Du verkar ha en väldigt detaljerad kunskap om just trådskaparens hus! Hur kommer det sig?
Det hade du också kunnat haft om du hade undersökt förutsättningarna...

Dodger skrev:
Har ett hus där fönstren är bytta 1958.
Dodger skrev:
Har ett gammalt timmerhus med eternitplattor på. Eftersom huset delvis byggdes om (övervåningen höjdes) när eternitplattorna sattes dit så finns under eternitplattorna Under eternitplattorna delvis gamla träfasaden och delvis nyare brädor.
Vad jag förstår så finns ingen isolering i själva väggen.

Frågan är hur jag ska sätta dit den nya fasaden? Plattorna är bortplockade, ska jag då bara regla på den gamla fasaden och sedan sätta den nya? eller ska jag plocka bort den gamla och sedan regla upp och sätta ny. Eventuell isolering, är det bättre att sätta den på insidan av huset när jag gör om rummen där? ska vindpappen sättas ytterst närmast ytterpanelen eller ska den sitta under isoleringen?
 
Äh nu får du väl ge dig. TS har ju skrivit en text och man får ju utgå från den. Det kan ju inte vara så att varje gång man försöker hjälpa människor så skall man gå igenom vad de har skrivit i alla andra trådar för att hitta information om hans hus. :) Det har iaf inte jag tid med.

Skall vi återkomma vad jag tyckte var vansinne? Då det ständigt kommer upp.
Vansinne att slänga ut fönster, som man uppfattar är från 1850-talet, före att renovera dem. Kulturhistoriskt värde som inte kan återskapas idag. Varför jag säger det är för att man själv varit utsatt för den gruppen som tycker att man skall göra det. Det låter så bra, husets utseende består hävdar man, blir tätare, mer funktionellt etc etc. Men i själva verket kan man göra en extremt billig renovering och täta de fönstren + att husets originalutseende kvarstår. Det är ett alternativ som jag menar alla människor som har kulturhistoriska fastigheter bör undersöka och det är ingen i din lokala bygghandel som kommer att föreslå det eller snickare för den delen. Utan de kommer förorda fönsterbyte.

Om TS sedan skriver att fönstren är från 1950-talet ja då är läget naturligtvis annorlunda. Men det kan ju inte vi veta.

Marlens inlägg var väl jättebra - hon kom ju med tips från egen erfarenhet.
 
D
Jugend skrev:
Äh nu får du väl ge dig. TS har ju skrivit en text och man får ju utgå från den. Det kan ju inte vara så att varje gång man försöker hjälpa människor så skall man gå igenom vad de har skrivit i alla andra trådar för att hitta information om hans hus. :) Det har iaf inte jag tid med.
Jag har inte krävt att ni skall orka ta er tid med att undersöka förutsättningarna. Det var bara någon som undrade hur jag kunde veta så mycket om TS hus, så då gav jag bara de enkla ledtrådar som fanns.

Däremot tycker jag fortfarande att man kan behålla kommentarer som "vansinne" för sig själv. Var och en har sina egna prioriteringar och du skrev inte att det enbart var fönster från 1850 som var vansinne att byta ut, utan du skrev att det är vansinne att byta ut gamla fönster (utan någon specifik ålder), så då får man ju anta att du menar att det överlag är vansinne att byta ut fönster istället för att renovera dem.

Om du nu så starkt vill gå på att "TS har skrivit en text och man får ju utgå från den", så borde du ju helt enkelt bara ha givit råd om tillverkare av nya fönster, eftersom det var precis det som efterfrågades i TS text? Istället så ANTAR du saker som TS inte skrivit (som att det skulle vara fönster från 1850 och att huset är i "originalskick" så att 1850-talsfönster är att föredra) och ger råd som TS inte alls bett om och som kanske inte alls är applicerbara. Det är ju inte TS som har brustit genom att inte skriva förutsättningarna, då han redan i sitt första inlägg skrev att han ville BYTA fönster.

Jugend skrev:
Vansinne att byta ut gamla fönster. Kostnaden för att sätta in energiglas i dina gamla fönster är en bråkdel av kostnaden för att köpa nya fönster, som med all säkerhet kommer att hålla en avsevärt sämre kvalitet.
 
Ja, nu vill jag ha skärpning. Håll er till TS fråga och bråka inte mer.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Är forumets regler så att man inte får föreslå nåt som TS inte har tänkt på?

Exempel från mitt bygge: Jag gjorde ritningar på ett hus som inte hade blivit bra. Allt eftersom jag ifrågasattes ändrade jag där jag tyckte de hade fog för sina invändingar. NU blir det bra...

Att vi ska hålla en trevlig ton håller jag med om.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Självfallet är det bra att föreslå lösningar som TS kanske inte har tänkt på. Men det finns väl en gräns när det börjar bli obehagligt påstridigt.

Jag tycker det är bra att utgå från att folk kan tänka själva och att man faktiskt bestämmer själv vad man vill göra med sitt eget hus. Att gamla fönster av kärnvirke är outstanding har framkommit i flera inlägg här i tråden nu.

TS verkar skriva mest sent på kvällarna, så jag tror att han/hon läser det här senare ikväll.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Oj, här händer det mycket så fort man vänder ryggen till. Efter några inlägg så verkade ju tråden ha stannat av så jag har varit dålig på att titta till den.
Som det redan framkommit i tråden så är fönstren från sent 50-tal (utan spröjs) och nu när jag även håller på och "återställer" en gammal träfasad på huset så tänkte jag att de nya fönstren skulle harmonisera med den. På gamla foton på huset så har jag sett att fönstren var spröjsade med tre rutor per fönsterbåge.

När jag nu tittar på nytillverkade fönster så har jag ju tyvärr inte hittat något som ser gedigt och "äkta" ut, utan de ser som tidigare skrivits för moderna ut. Därför känns det inte bra att köpa t.ex. ett Traryd Herrgård för 10.000kr när man inte är nöjd med utseendet. Har tittat lite på mindre snickerier som tillverkar fönster men där blir man ju lite osäker på hur länge de modellerna kommer att gå att få tag i.
 
Nej det är svårt att hitta något som ser riktigt ut bland de "färdiga" modellerna. Det brukar alltid vara någon detalj som felar och stör helheten.

Det bästa tror jag skulle vara att vända dig till ett snickeri som gör fönstren efter dina önskemål, när det är dags att beställa nästa omgång kan de ju göra likadana igen och skulle snickeriet inte finnas kvar kan ett annat snickeri alltid göra kopior av de du redan har.

Var noga med att ta reda på vad du vill ha och lita inte på att snickeriet vet vad ett fönster i gammal stil innebär. Är det ett snickeri som är välkänt för sådant arbete är det nog ok men annars får man se till att detaljerna stämmer själv.

Som exempel när vi beställde karmar till våra gamla bågar fick vi påpeka massor av mindre detaljer som är viktiga för helheten. Droppnäsa med spår på undersidan, dimensionen på mittposten, profilen på de bågar de tillverkade till exempel. Fast vi trodde vi hade koll på allt missade vi profilen på mittposten, eller bestämde oss för en och insåg inte förrän vi fick den att den inte var perfekt, den skulle varit på ett annat sätt.

Hoppas du hittar vad du söker!
 
Sophie skrev:
Nej det är svårt att hitta något som ser riktigt ut bland de "färdiga" modellerna. Det brukar alltid vara någon detalj som felar och stör helheten.

Det bästa tror jag skulle vara att vända dig till ett snickeri som gör fönstren efter dina önskemål, när det är dags att beställa nästa omgång kan de ju göra likadana igen och skulle snickeriet inte finnas kvar kan ett annat snickeri alltid göra kopior av de du redan har.

Var noga med att ta reda på vad du vill ha och lita inte på att snickeriet vet vad ett fönster i gammal stil innebär. Är det ett snickeri som är välkänt för sådant arbete är det nog ok men annars får man se till att detaljerna stämmer själv.

Som exempel när vi beställde karmar till våra gamla bågar fick vi påpeka massor av mindre detaljer som är viktiga för helheten. Droppnäsa med spår på undersidan, dimensionen på mittposten, profilen på de bågar de tillverkade till exempel. Fast vi trodde vi hade koll på allt missade vi profilen på mittposten, eller bestämde oss för en och insåg inte förrän vi fick den att den inte var perfekt, den skulle varit på ett annat sätt.

Hoppas du hittar vad du söker!

Jo, det är lite den vägen som det lutar åt. Har letat en del bland snickerier men man vill ju gärna ha tips på någon "bra" som vet vad de pysslar med.
 
Dodger skrev:
Oj, här händer det mycket så fort man vänder ryggen till. Efter några inlägg så verkade ju tråden ha stannat av så jag har varit dålig på att titta till den.
Som det redan framkommit i tråden så är fönstren från sent 50-tal (utan spröjs) och nu när jag även håller på och "återställer" en gammal träfasad på huset så tänkte jag att de nya fönstren skulle harmonisera med den. På gamla foton på huset så har jag sett att fönstren var spröjsade med tre rutor per fönsterbåge.

När jag nu tittar på nytillverkade fönster så har jag ju tyvärr inte hittat något som ser gedigt och "äkta" ut, utan de ser som tidigare skrivits för moderna ut. Därför känns det inte bra att köpa t.ex. ett Traryd Herrgård för 10.000kr när man inte är nöjd med utseendet. Har tittat lite på mindre snickerier som tillverkar fönster men där blir man ju lite osäker på hur länge de modellerna kommer att gå att få tag i.
Precis som Sophie skriver blir det ofta små detaljer som fäller avgörandet. Man ser det när man håller på och renoverar gamla (renoverbara) fönster att detaljer har utvecklats under lång tid.
Jag tvekade ett tag på fabrikstillverkade kopplade 2+1-fönster i och med att innerbågens glaskassett i princip alltid har en rå aluminiumram med svart tätningslist. Det skämde hela fönstret. När jag sedan hittade en tillverkare som fixade fram vitlackad alu-ram och vit tätningslist var den detaljen ur världen och fönstret fick en helt annan karaktär. Man såg helt enkelt inte det "moderna" längre.
 
Till Dodger försöker svara på din ursprungliga fråga och inte alla sidospår. Kolla med Älvdalsfönster en lite mindre tillverkare som varit med mycket länge, har snygga fönster av rätt kvalitet(det finns fler liknande). Det är mycket troligare att det går att köpa ett exakt lika fönster från den om 10 år där än av någon av de stora tex SP Traryd Elit Outline mm de ändrar beslag byter fabrik osv efter konjunktur och ledningens nycker.
 
Vad man särskilt måste vara uppmärksam på i jämförelsen mellan gamla och nya fönster är proportionerna mellan karm+båge och glas.

Nya "plastfönster" har mycket grövre dimensioner på både karm och båge än gamla 1- och 2-glasförnster.

Även nya träfönster med 3-glaskasett har andra dimensioner i konstruktionen.

Så att byta till exempel ett gammalt 11x13 2-glasfönster till ett nytt i samma storlek kan se väldigt konstigt ut.
Glasytan krymper och det (oftast) vita runtom växer.

Vid nybygge kan man kompensera detta med smalare foder, men det är ju svårt att göra vid renovering.

Den här effekten syns tydligt på de gamla Landshövdinge-husen i till exempel Majorna och Masthugget i Göteborg.
En vacker, rent av elegant fasad kan förvandlas till... nej, jag vill inte skriva det.

Slutsats: Titta på proportionerna mellan glas och karm/båge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.