Såg att det nu fanns en liknande tråd gällande konstgjord ö. Vill inte kidnappa den tråden och skapar därför en ny tråd. Mitt fall & frågeställning är snarlik, men ändå lite annorlunda.

Vi har en sjötomt på en Ö, ett fritidshusområde där vi också "äger" vattnet (300m) ut mot sjön. Tomten är inte strandskyddad. Det finns en gammal detaljplan från 50-talet som är ganska generös, T.ex reglerar den ingenting om hur nära vattnet man får bygga hus. Det har varit en del prat i kommunen om att ev. göra ny och mera strikt detaljplan, men, det verkar inte ha någon prioritet från kommunen i närtid och inga beslut är fattade.

Tomten är mycket stenig och vi skulle vilja använda stenar vi har på tomten för att anlägga en stenkant vid stranden, dels pga det estetiska, men även för att skydda mot erosion.. Vad som händer då, är ju att vi i princip "bygger ut" land-delen ca: 1m eftersom stenarna vi vill använda har ca: 1m dianeter i genomsnitt. Vi vill även bygga en stenkista ca 10m lång och 2m bred som båtbryggga.

Vad tror ni, kan vi göra dessa åtgärder utan lov? Vilka lagar och förordningar är applicerbara?

Tack på förhand :)
 
Knappast lovpliktigt. Men ta kontakt med de som hanterar strandskydd i er kommun. (Kommun eller länsstyrelsen)
Jag skulle kontaktat länsstyrelsen i alla fall, det finns en hel del lagar och förordningar som de hanterar där det gäller stränder, vatten osv...
 
peternicklas
Även om det inte kanske kräver bygglov så får man inte plocka sten hur som helst. Du skriver att det ligger på ER tomt, då ska det inte vara några problem. Vet en sak som hände i en kommun. En husägare började anlägga en stenmur, stenen kom från stranden. Men jämna mellanrum så kom hans granne förbi och berömde stenmuren. När den var färdig så kom grannen men hade något annat i kikaren. Plockar du inte ner stenmuren och lägger tillbaks stenen där du tog den så anmäler jag dig för....... Muren revs ganska snabbt.

Strandskydd gäller väl generellt vid närhet till vatten eller???
 
Räknas strandremsan på tomten som hemfridszon, dvs del av tomtent som allmänheten inte har rätt att använda?
Och om det är hemfridzon:
Att lägga stenar längs med strandlinjen skulle jag göra utan att begära tillstånd.
Däremot att anlägga en 10m lång stenpir/brygga skulle jag ansöka dispens mot strandskyddet för. Kanske enklare att bygga en flytbrygga för då gör du inga ingrepp i naturen.
 
Tack för svar :),

Som sagt, tomten ligger inte på strandskyddat område och då behöver man inte strandskyddsdispens heller hoppas jag. Och ja, stenarna är våra egna (tomten är typ "stenrös") Vad som är hemfridszon eller inte är odefinierat men, huset ligger 20-80 meter från strandlinjen som ska "stensättas".

Vad jag förstår, så kanske man måste begära marlov från kommunen om stenflyytt höjer/sänker marknivå lokalt mer än 0.5m - stämmer det? Vad gäller lov från länsstyrelse, vilka typ av lov är det då frågan om?
 
Det är möjligt att jag är ute och cyklar, men så som jag förstår det så gäller strandskyddsregler alltid inom det fastställda avståndet från vatten (oftast 100m). Men däremot så får man alltid dispens om det gäller åtgärder på en redan bebyggd tomt. Fast där gäller då ofta regler i stil med att man inte får utöka sin hemfridzon mot vattnet osv.

Sedan finns det så vitt jag förstår en variant till på "upphävt" strandskydd, och det är när en detaljplan har godkänts, då har så att säga stranskyddsdispensen blivit kollektivt godkänd även för framtida byggen, så länge de följer detaljplanen. Då är frågan om murbygget omfattas av detaljplanen, annars gäller strandskyddet.

Lite OT, det vore lite intressant att höra hur det hanteras i ren city miljö, jag har lite svårt att tro att man måste blanda in strandskyddsbestämmelser när man ex. bygger om något vid Normalmstorg.

Du behöver normalt sett marklov vid alla förändringar av markhöjden med mer än 50cm. Den exakta gränsen verkar variera lite från kommun till kommun, har sett både 40cm och 60 cm nämnas. Jag vet inte om det faktiskt är lokala regler, eller om kommunerna tolkar någon gummiparagraf olika.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Lagen säger väsentlig förändring av markens höjd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.