Tjena.

Vi har idag ett hus byggt 1909 på torpagrund.
Vår plan är att bygga ut med ca 35 kvm på platta samt byta takstolar till mansardtak så man kan räta på ryggen på ovanvåningen.

Just nu handlar det om planering, ritande och att se framtida pengar försvinna.
Jag kommer att ta in hjälp med en del saker men det mesta kommer jag att göra själv med hjälp av öl, grillat och goda vänner.

I nybygget kommer det att finnas badrum, tvättstuga, förvaring samt kontor/träningsrum.
Kommer även att installera nätverk i hela huset, centraldammsugare och förhoppningsvis en massa annan rolig reknik såsom nexa, tellus m.m.

I samband med planeringen och budgetering finns en del saker jag behöver ha hjälp med av alla kära forummedlemmar.

Det första är så att vi ska lägga in vattenburen värme med hjälp av en luft/vatten. Jag har inte en aning om vad jag behöver för detta och har därför svårt att räkna på de.
Som jag har förstått de så behöver jag en vv beredare, kan jag även använda denna till att försörja det nya badrummet med badkar och vask?

Kök matplats och vardagsrum kommer att kompletteras med golvvärme i samband med renovering av dessa i ett senare skede, kan man på ett enkelt sätt förbereda rördragning till detta direkt?

Ritning kommer samt en massa bilder under tiden.
 
Nuvarande och kommande planritning är man ju sugen på att se......
 
Ja har gjort grova ritningar, va för kallt ute för att kunna hantera tumstock vettigt.
Kan lägga upp dessa sålänge.
 
Skiss kommer här.

Det som heter (NY) är utbyggnaden. Detta är bara första våningen. Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall alltså bygga nytt på 2 ställen på huset?
 
Nej bara en del, eller 2 om man räknar med att ja ska lyfta taket me.
Men på bottenplan blir den nya delen med tvättstuga, hall, kontor, badrum och pannrum.
Huset är inte kvadratiskt idag, man kan se det som 2 olika stora kvadrater som sitter ihop.


Du kanske missade texten där det står "vägg som nu tas bort" där är idag en vägg och en del av denna tas bort.
 
Måste fråga vad är tellus för något mer än vår moder jord, en romersk gudinna och en hjulfabrik?! Förlåt en okunnig, måste ha missat detta helt...:surprised:
 
Va lite otydlig där.
Eftersom jag ser mig som en ödödlig gud/gudinna så ska det in en staty av mig i badrummet. Vi har döpt det projektet till "Tellus".
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Måste bli en staty med självporträtt och lite lysande ögon å lite musik ur truten, för annars hamnar det inte under teknik i huset.:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.