Hej, för tillfället har jag gått 1,5 år på bygg- och anläggningsprogrammet, men jag är väldigt besviken på utbildningsnivån.

Jag vet inte hur det ut på andra byggprogram i landet. Men jag har inte haft någon som helst litteratur det senaste halvåret eller fått någon som helst hemuppgifter. Det är en riktig slö-linje. Den enda litteraturen man fick tilldelad i början av kursen var mest grunder för både betong/armering och trä samt ritningsläsning + vanliga måttenheter i byggbranschen. Och i det praktiska så producerar vi mest kunders önskemål, men det är helt okej faktiskt.

Det är nog en hel del jag glömt bort. Men eftersom jag ska jobba inom det här området så borde jag ha lite mer kunskap om material och allt annat inom branschen, tycker jag.

Jag menar främst saker som t.e.x. olika paneltyper m.m. eller varför man lägger vissa saker här eller där.

Jag vill dessutom veta hur ni erfarna snickare lärde er att bli just erfarna, och om ni har råd på bra sidor med bra information alt böcker, och hur ni ser på er egna gymnasieutbildning inom bygg.

Tack på förhand.
 
Akahigi
Föredömlig inställning!
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Håller med föregående! Du kommer bli en jäkligt bra snickare med den inställningen och törstandet efter kunskap
Gick själv vvs-utbildningen på gymnasiet och det var lite samma sak även att vi hade mycket mera material och litteratur. Men mycket håltimmar och inställda lektioner som gjorde att man tsppade mycket värdefull tid.
 
Intresse för det man håller på med kommer att ta dig långt :)
Något som jag har gjort i hela mitt liv är...fråga,fråga,fråga......

Lycka till
 
En bra början är att hänga ofta på detta forum! Man lär sig fruktansvärt mycket och kunskapen bland medlemmarna är mycket stor.
Sen är det viktigt att få arbeta på ett lagom stort företag så att man får göra lite av varje. Hamnar du på ett stort företag kan det bli så att du får gå och sätta gips i ett halvår eller byta fönster i två år. Lycka till!
 
  • Gilla
Julius H
  • Laddar…
Olika panel sorter finns bl.a. I "svenskt trä" appen till iPhone. Gipshandboken från gyproc är en bok som är bra om man ska gipsa dock måste man fylla i företag när man ska beställa den.
 
Tjena jag har varit snickare i 4 år. Jag sitter väldigt ofta på denna sida och liknande sidor på internet, varje dag jag stöter på något på jobbet jag inte vet hur jag ska göra eller vilka regler eller dylikt som gäller så kollar jag upp det. Så det gäller att vara hungrig på lärandet så att säga och det är mer än en gång jag fått slå säljare, chefer, arkitekter, byggherrar och andra nisselassar på fingrarna för att jag haft kunskap.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.