janwide
Ett alternativ är att sluta räkna och börja isolera utvändigt i stället ;)
 
janwide skrev:
Ett alternativ är att sluta räkna och börja isolera utvändigt i stället ;)
Hur gör man det om man bor i radhus och delar tak med grannen?
 
Övertygar grannen om förträffligheten med att isolera på taket ;)
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Grannen låter mig inte ens ta bort häcken som står på min egen tomt men det är en annan historia. Hade jag bott i hus och varit i färd med att lägga om taket hade jag deifintivt övervägt att spika på lite frigolit. Nu är läget annorlunda.

Ångspärr har monterats men jag vet att jag har ett visst läckage pga eldosor och lampboxar infällda i taket under vinden. Isoleringen har också blivit sämre efter att gullfibern blivit helt ihoptryckt av allt krypande däruppe. Ventilationen är också tveksam. Har monterat Mögelstopper vid takfoten men skulle nog behöva montera fler för att motsvara en 3 cm luftspalt, samt några vid taknocken.

Min plan är att:
- Slänga ut all gammal isolering
- Tvätta och måla över befintligt mögel
- Montera fler mögelstoppers vid takfot och taknock
- Täta luftläckage
- Lägga in 45 cm gullfiber

Vad tror ni om det?
 
Det är omöjligt att säga. Fördelen är ju att det inte är någon katastrof om det inte blir perfekt. Det går ju att fixa i efterhand med mer eller mindre ventilation eller avfuktare eller något annat.
 
Det vore ju smutt med en takpapp som isolerar en aning. En takpapp som är 5-10 mm tjock som kan rullas ut. Gärna diffusionsöppen så att fukt kan vandra ut utan att man behöver ventilera in kyla på vinden. Nån som hört talas om en sådan produkt? Tyvärr har inte jag hittat nån.
 
Det möglar ju oftast på råsponten och den får mycket fuktutfällning för att den är kall. Att värma den genom att isolera på utsidan innebär en del utmaningar då allt taktegel måste bort etc. Borde inte en enklare lösning vara att kyla luften på insidan? Dvs öppna upp ventilationen till max, isolera så mycket som möjligt och eftersträva samma temperatur inne på vinden som utanför?
 
Paddy skrev:
Det möglar ju oftast på råsponten och den får mycket fuktutfällning för att den är kall. Att värma den genom att isolera på utsidan innebär en del utmaningar då allt taktegel måste bort etc. Borde inte en enklare lösning vara att kyla luften på insidan?
Det skulle nog inte hjälpa, det är ju när luften kyls ner som den inte längre kan hålla lika mycket vatten, som då kondenserar på närliggande konstruktioner. Dvs, problemet är egentligen inte att råsponten är kall, utan att den kalla råsponten kyler ner luften intill den.
 
Ja men när luften på insidan har praktiskt taget samma temperatur som råsponten blir det ju ingen kondens.
 
Nej, men utomhustemperaturen (och därmed temperaturen på oisolerad råspont) varierar kraftigare över dygnet än lufttemperaturen på vinden. Det är ju som regel just när man sänkt temperaturen på vindsluften (dels genom byte av uppvärmningssystem som inte längre ger en varm murstock, dels genom tilläggsisolering i vindsbjälklaget) som mögelproblemen kommit krypande. Och speciellt då om man har ett äldre hus utan plastfilm i bjälklaget, då kommer den fuktiga inomhusluften upp på vinden. Man kan nog knappast se "vindsluften" som en homogen och stillastående luftvolym som inte byts ut (även om det finns forskning på att stänga all ventilation till vinden för att åstadkomma just detta)
Som jag ser det finns det i teorin tre (OK, 4) sätt att förhindra problemen:
1 - ha en varm luft på vinden (genom dålig bjälklagsisolering, uppvärmd murstock etc)
2 - ha inga kalla ytor som luftens fukt kan kondensera mot (genom att isolera råsponten utvändigt)
3 - ha en väldig ventilation för att snabbt vädra bort den fuktiga luften (extremfallet ett skärmtak brukar inte mögla)
4 - stänga in luften på vinden så att den har absolut noll utbyte med såväl inomhus- som utomhusluft (något som jag är lite skeptisk till i praktiken)
 
Niklas_1 skrev:
Det vore ju smutt med en takpapp som isolerar en aning. En takpapp som är 5-10 mm tjock som kan rullas ut. Gärna diffusionsöppen så att fukt kan vandra ut utan att man behöver ventilera in kyla på vinden. Nån som hört talas om en sådan produkt? Tyvärr har inte jag hittat nån.
Finns ju nåt som heter Tyvek som ska ge ett diffusionsöppet tak. Fast det är inte en takpapp utan underlagstak och "tätskikt" i ett. Då kan man tydligen också köra utan luftspalt enligt tillverkaren. Har för mig att jag läst någon rapport från SP om detta och att det funkade någotsånär. Går säkert att googla fram.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Macarus skrev:
Finns ju nåt som heter Tyvek som ska ge ett diffusionsöppet tak. Fast det är inte en takpapp utan underlagstak och "tätskikt" i ett. Då kan man tydligen också köra utan luftspalt enligt tillverkaren. Har för mig att jag läst någon rapport från SP om detta och att det funkade någotsånär. Går säkert att googla fram.
Vi kör faktiskt den i vårt nybygge, Tyvek Supro Grid tror jag den heter. Har också läst SPs rapporter om den, det var nått norskt bygge som de hade testat och följt upp med bra resultat.

Edit: hittade länken till en artikel om det norska projektet , http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/LO BT 4_07.pdf

Vi har okså minskat ventilationen genom att sätta vindduk över ventilationen i nock (ventilationen i nock är genom mögelstoppar i varje takstolsfack). Vi ligger konstant ca 5% lägre RH än ute. Funderar också på att isolera vindgavlarna för att öka temp något mer och få ner RH nån procent mer. Det blir nåt slags mellanting mellan traditionell kallvind och varmvind utan ventilation.

Det där med maxad ventilation är jag skeptisk till, obehandlad trä får påväxt vid fuktiga perioder. Och de fuktiga perioderna lär inte bli färre med tanke på klimatförändringarna.

länk till http://www.lfs-web.se/ brukar dyka upp i trådar om fukt och mögel, det finns mycket läsvärt om mögel där så jag skickar med den här också.
 
Redigerat:
Idag var jag uppe på vinden igen. Det var strax innan jul jag var där sist och jag måste säga att det växer som aldrig förr.

Vitt ludd, så det är väl ingen svartmögel i vart fall?!

Det är dessutom så blött så att det droppar.

Finns det något jag kan göra eller ska jag bara vänta till sommaren då taket ändå ska bytas. Och i samband med bytet, bör jag byta råsponten också?
 
_coffe_ skrev:
Idag var jag uppe på vinden igen. Det var strax innan jul jag var där sist och jag måste säga att det växer som aldrig förr.
Låter ju inget vidare det där. Du måste ha ett skapligt läckage av fuktig inomhusluft dit upp om det droppar av kondens.

Som en liten jämförelse så håller vi på med en rätt omfattande renovering av ett rum på övervåningen där vi rivit innertaket och har det helt osiolerat uppåt för närvarande - bara underlagstaket som "innertak" (vi ska bl.a. höja innertaket). Ungefär som en kallvind alltså. Eftersom vi håller på att jobbar med det så stänger vi bara en vanlig innerdörr till rummet. Det drar förstås en hel del vid dörren men trots detta har det inte hänt något vad gäller mögel på underlagstaket än och inte har det varit frågan om direkta droppar heller, och då har vi haft det så hela vintern. Visst har det blivit lite fuktigt av kondens på underlagstaket ibland men inte mer, trots dessa riktigt dåliga förhållanden.

Det jag försöker säga är att du borde ha riktigt rejäla läckage upp på vinden, kanske tillsammans med minimal ventilation. Vårt "vindsrum" är ganska dragigt och ventilerat på så sätt. Det som du skulle kunna se över nu är ju om det går att täta luckor och genomföringar m.m. som kan vara källorna till all den fuktiga luften. Å andra sidan så hinner det nog inte hända något riktigt illa till sommaren då du planerar att lägga om taket. Dock så behöver du ju som sagt åtgärda källan till problemet i vilket fall.
 
Redigerat:
Tack för inlägget :)

Jag såg ett läckage igår från genomföringen till röret från den gamla pannan. Men det är ett rent allmänt dåligt skick på vinden. Den är original från -54 och det enda som gjorts där uppe är lite tilläggsisolering med några fack med sågspån samt ett spontat golv.

Min plan är att när jag lägger om taket, även byta ut den värsta panelen samtidigt och även ta bort den rörgenomföring som läcker samt den lucka som sitter för att kunna klättra ut på taket.

Får väl hitta på någon form av ventilation också på något vis. En avfuktare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.