Hemmakatten
Pumpen till dricksvattenbrunnen la av i kväll. Det är en trefas Robota-pump som sitter på 60 m djup. Motorskyddet löser ut varje gång man försöker starta pumpen. Det surrar lite om motorskyddet så där finns det spänning.

Vad gör man? Pumpen är 8 år gammal. Kan det vara stopp i slangen, 32 mm pemrör, ca 80 m långt. Låter inte troligt, men vi har haft lite problem med sand i rören. Förmodligen är det pumpen som det är nåt fel på.

Är det elektrikern man i första hand tar kontakt med?

Det är ju inte bara att dra upp pumpen och låta den ligga på backen med tanke på att det är minusgrader.
 
har du kollat så att alla 3 faserna är med, ingen huvudsäkring som har gått av ngn anledning mao?
 
Hemmakatten
Ja, huvudsäkringarna är hela.

Sms:ade elektrikern för en stund sen och han svarade med en gång och sa att han ringer 6.30 i morgon bitti. :)
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma sak i våras. Efter samtal med elektriker (kvällstid, det finns hyggliga hantverkare!) fick jag veta hur jag skulle mäta på faserna om motstånd och ström. 2 av 3 lirade och helt ärligt var det en underlig installation vilket gjorde att det tog ett tag tills jag insåg att det var förberett för 3-faspump men 2-faspump monterad. Hur som helst kom vi fram till att det var kortslutning på pumpen. Samma elektriker kom som i ditt fall 0630 och konstaterade professionellt vad jag misstänkte ganska snabbt.

Enligt honom kunde det gå att laga men skulle ta ett tag. Behövde vatten (små barn hemma) omgående. Lokala rörfirmorna hade inte tid de närmsta veckorna/månaderna så jag fick lite panik. Då frågar elektrikern om han ska hjälpa mig och går iväg och ringer ett samtal på någon minut. Sen kommer han tillbaka och äger att två killar kommer med ny pump vid 10 och han fixar elen på eftermiddagen. Lite lustigt att de kom från en firma som hade helt fullbokat flera veckor... :)

Efter jobbet hade jag vatten igen, även om det tog ett tag innan det inte var grumligt.

Om pumpen bara är 8 år (min var 7 år) finns det pengar att hämta på försäkringen. De var för övrigt också väldigt tillmötesgående.

Lycka till med vattnet, hoppas detta hjälpte något iaf.
 
Hemmakatten
Tack, det var en trevlig historia med både bra elektriker, ny pump o vattnet tillbaka snabbt.:)

Att ringa försäkringsbolaget har jag inte tänkt på. Du menar hus/hemförsäkringen antar jag eller menar du nån annan försäkring för pumpen direkt?

Vår pump är en trefas och det vet vi eftersom det var vi (=maken) diskuterade med Robota om vilken pump vi skulle ha och vi köpte den själva.

Och duktiga hantverkare omger sig med andra duktiga hantverkare som alla ställer upp för varandra när det behövs. Det var nog så det gick till när du fick din pump utbytt samma dag.

Och visst finns hantverkare som ställer upp snabbt om det är akut. "Vår" elektriker har gjort alla installationer i hela huset så vi har lärt känna honom en del, men visst, han är en pärla.
 
Hemmakatten
Elektrikerarbet (+ andra ev. hantverkare som kan behövas) borde man väl kunna göra rotavdrag på? Hur gjorde ni med det, tjuvkil?
 
Det var maskindelen i hemförsäkringen som kunde hjälpa lite. Har för mig att värdeminskningen är linjär från ca 5 år ner till 15-20 år, vilket innebär att 7-8 år inte är så mycket. Ta åren med en nypa salt eftersom jag inte minns exakt.

Hade inte heller någon tanke på försäkringen. Gissa vem som tipsade? Just det, elektrikern... :)
 
Ja, ROT på elektrikern för felsökningen men inte på den delen som gick på försäkringen. Har för mig att det inte kulle vara så när det var ett försäkingsärende.
 
Hemmakatten
Tack för all hjälp så långt. Ska ta och ringa försäkringsbolaget i morgon.

OCH - hoppas på att det är något enkelt fixbart problem som kan lösas under morgondagen.
 
Det kan vara glapp i någon anslutning till pumpen eller så är det någon av kontakterna i tryckströmbrytaren som inte sluter helt. Då får inte heller pumpen spänning på alla tre faser.
Be elektrikern kontrolmäta hela vägen till pumpen.
I de flesta fall finns också en kopplingspling vid borrhålet under locket på foderröret. Här kan det också vara glappkontakt.
 
Hemmakatten
Efter ett antal samtal (bl.a. med mycket hjälpsamma Robota) och besök av både elektriker och rörmokare så ligger nu hela pumpeländet uppe på backen. Förmodligen fel på motorn och/eller elkabeln (som var nernött på ett ställe). Dessa lämnas in på Robota i morgon som förhoppningsvis kan åtgärda under dagen.

Tack till Tjuvkil för tipset om försäkringsbolaget. Chansen är god att vi kommer att få viss ersättning.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Nu har vi vatten igen. Det var elkabeln som var trasig. Rörmokaren var här i morse och monterade ihop allt.

En stor eloge till alla hantverkare mm som var involverade. (y) Ett tack till elektrikern som kom i torsdags fastän han skulle bila upp till fjällen lite senare på dagen. Ett stort tack till Robota (pumptillverkaren) som ägnat mycket tid till rådgivning och sedan fixade motorn/elkabeln med en gång. Ett till tack till ektrikern som självklart sa ja till att Robota fakturerade honom (de tar inga privatkunder). Ett stort tack också till rörmokaren som vi aldrig träffat tidigare men som är svärson till "vår"snickare och kom på en gång i torsdags och nu i morse (lördag!) för att sätta ihop och få igång pumpen. Och ett stort tack till alla andra, hantverkare och vanligt folk, som försökte hjälpa till med både råd och tips på hantverkare.


Detta blev en solskenhistoria väl värd att berätta. En stor kontrast till alla andra historier om tråkiga hantverkare som det finns ett överflöd av här på forumet.
 
  • Gilla
Tjuvkil och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett mkt kort svar och stort tack till Tjuvkil. Försäkringsbolaget kommer att ersätta med 84% av alla kostnader (arbete och material) och minus självrisken på1500.

Dessutom gick pumpen sönder till spabadet i höstas (integrerat, gjutet spabad), kostade nästan 6000. Nu när jag frågade så kommer vi att få ersättning även för denna skada.
 
  • Gilla
Tjuvkil
  • Laddar…
Härligt Hemmakatten!

Riktigt kul att kunna hjälpa till :) och givetvis att problemet löste sig!

Låter som läge för att skåla, i nypumpat vatten såklart... ;-)
 
Hemmakatten
Det blir både vatten och vin, ska på stor fest i kväll.:)

Det är stor skillnad på vårt vatten (alla vattenprover är bra) och det kommunala som luktade simbassäng (klor) när man hällde upp det. Inte ens vårt spabad luktar klor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.