Som rubriken lyder så undrar jag om det skulle funka att bygga om den gamla oljetanken till acktank och vad som i så fall ska göras för att det ska funka förutom en hel del isolering, det står ju en 2kubikstank i källaren som bara skulle slängas annars.
Mvh Per
 
ensamvarg skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag om det skulle funka att bygga om den gamla oljetanken till acktank och vad som i så fall ska göras för att det ska funka förutom en hel del isolering, det står ju en 2kubikstank i källaren som bara skulle slängas annars.
Mvh Per
Jag har nyligen byggt om en 3m³ oljetank och det fungerar utmärkt! Du får vara beredd på mycket arbete. Att göra rent tanken är första stora jobbet. Att inreda tanken med köpta eller egentillverkade värmeväxlare. Håltagning, svetsning, anslutning av panna, expansionkärl mm. Mycket av jobbet skall göras även om du köper en ny ackumulatortank men mycket tillkommer när du bygger om en oljetank. Om du har ett litet hus, räcker 2m³ bra. Tanken får ej vara trycksatt. Det finns flera trådar i detta forum som berör ombyggnad av oljetank till ackumulatortank. Läs gärna i genom dem så får du veta mera. Isolera gärna med 300 - 400 mm. Det lönar sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.