Hej  :)
Vi har precis upptäckt ett husföretag, Sköna hus, som verkar ha väldigt fina hus. Är det någon som känner till något om dessa? Priser, kvalitét etc.

mvh
Lotta
 
Hmmm, är det verkligen INGEN som har hört talas om Sköna hus?? :surprised:

/Lotta
 
Hej,

En sökning på PRV visar följande (Organisationsnr, Företagsnamn (Firma), Företagsform, Län, Status ):
556269-9842 Svenska Sköna Hus Försäljnings Aktiebolag AB 14 21 Avslutat
556293-5949 Svenska Sköna Hus Aktiebolag AB 14 21 Avslutat
556357-1974 Nya Svenska Sköna Hus Aktiebolag AB 14 21 Avslutat
556408-2088 Byggnadsföretaget Sköna Hus Mjöbäck Aktiebolag AB 14
9 380709-0661-002 Sköna Hus Mäklaren Stockholm E 01

Det ser lite skumt ut, vilket org no gäller det?
 
cnyb skrev:
Det ser lite skumt ut, vilket org no gäller det?
Sånt här är kul. Snart kanske man se Team Sköna Hus, Team Nya Sköna Hus, Sköna Hus i Sverige, Sköna Hus entreprenad, Sköna Hus Byggnads...

Om jag skulle köpa ett Skönt Hus skulle jag nog kolla upp hur länge det senaste bolaget varit i gång och hur deras ekonomi är. Sen skulle jag också kolla hur länge det är sedan de gamla bolagen gick i konkurs (21 som står före Avslutat innebär att bolaget gick i konkurs).
 
Pinger skrev:
Jag skulle nog inte vilja bygga ett "Skönt hus"... :-/
Det behöver inte vara så farligt som det kanske verkar. Det är många husföretag som har en eller flera konkurser bakom sig. Särskilt i början av 90-talet var det ju många som gick i konkurs och det var ju inte direkt husföretagens fel att det blev så (inte den gången i alla fall).
Frågan är hur husföretagen beskriver sin stabilitet. När vi hade kontakt med husföretagen så var det väldigt många som sa "Lita på oss, vi är ett stabilt företag som till och med överlevde kraschen i början av 90-talet". I en hel del fall verkar det bara vara företagsnamnet eller produktnamnet som överlevde men det säger man inte till kunderna.
Det jag menar är att om företaget försöker mörka konkurserna så tappar man en hel del förtroende för dem. Är de i stället öppna och berättar hur det ligger till så är väl inte en tidigare konkurs så farligt.
 
Hmm, törs nog inte chansa på att det är ett bra företag. Det känns tryggare att välja ett som många människor är nöjda med än ett som ingen har hört talas om. :-/
 
Vi har väl inte riktigt hunnit kolla så ingående på några ännu men Eksjöhus och Vallsjöhus är ett par av de husföretag vi tycker verkar vara bra.

Vad bygger ni själva för hus?
 
Lottis skrev:
Vi har väl inte riktigt hunnit kolla så ingående på några ännu men Eksjöhus och Vallsjöhus är ett par av de husföretag vi tycker verkar vara bra.

Vad bygger ni själva för hus?
Vi har nyligen byggt just ett Vallsjöhus. Kan intyga att de är bra.
 
Vi har nyligen byggt just ett Vallsjöhus. Kan intyga att de är bra.
Så bra! :)
Vad jag har förstått så är det ett litet företag? Hur lång blir egentligen leveranstiden när man använder sig av ett så litet företag som Vallsjöhus?
 
Leveranstiden avgörs av hur många beställningar företaget har och hur stor kapacitet det har i fabriken. Det behöver inte vara någon skillnad mellan stora och små företag. Det kan till och med vara tvärtom: Älvsbyhus är ju ganska stora och de har leveranstider på mer än ett år.
Jag har för mig att Vallsjöhus har/hade skrivit in i något av sina bolagspapper att de inte ska tillverka mer än 50 hus per år - just för att de ska få tillräckligt med tid för varje kund.

Vallsjöhus levererar på ca 10 veckor. I alla fall blev det så för oss. Våra grannar som också byggde ett Vallsjöhus fick sitt på kortare tid. Kring 10 veckor i leveranstid får man räkna med att det blir hos de flesta hustillverkare.
 
10 veckor låter ju helt ok! :) Antar att det är planeringen innan som tar lång tid? Jag har verkligen ingen aning om hur lång tid man ska räkna med. Det skulle ju vara tråkigt om man hittar en tomt och bestämmer sig för ett hus om man då får vänta i ett år (eller mer) på att det ska bli klart. Är jag naiv nu eller?

Jag var förresten inne på din hemsida (GF) och tittade på huset. Det är jättefint! Idén med kattluckorna är ju helt underbar!! :) Vilket Vallsjöhus är det?
 
Jo, planeringen kan ju ta hur lång tid som helst. I grova drag kan man räkna med: planering + vänta på bygglov + husleverans + entreprenadarbeten. Planeringen är mest upp till er. Bygglov kan ta allt från en vecka till flera år (oftast kring en eller ett par månader). Husleverans kring 10 veckor och entreprenadarbetena på 10-16 veckor (beroende på hustyp, hur mycket som ska vara färdigt osv). Räknar man med minst ett halvår från det man skriver på köpekontraktet på huset så blir det väl inte alltför mycket fel.

Vårat hus finns inte med i Vallsjöhus standardsortiment. Vi ritade det själva och lät Vallsjöhus konstruera det.
 
Läste snabbt den ursprungliga frågan. Jag har stött på Sköna Hus vid en ny etablering av villor strax väster om Borås. Där skal radhus, parhus och midre villor uppföras. Så vitt jag förstår är detta företag en avknoppning av Mjöbäcksvillan, eller rättare sagt en gammal delägare som blivit konkurent. Jag har hört en del rykten om bl a tvister emellan de gamla delägana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.