Jo tack... blir nog till att sätta ett lock i botten med packning, samt dessutom lägga lämplig tätningsmassa för att vara på säkra sidan. Undrar vad man bör använda då.

Förresten Johan, är det 400 mm varianten av orange avloppsrör du har använt, eller är det så kallade vägtrummor 400 mm, sådana som ofta är lätt blåskimrande och släta på insidan men kraftigt "veckade" på utsidan? Om det senare är fallet, måste det vara svårt att hitta rätt tätningslock eller?
 
martinradbo skrev:
Jo tack... blir nog till att sätta ett lock i botten med packning, samt dessutom lägga lämplig tätningsmassa för att vara på säkra sidan. Undrar vad man bör använda då.

Förresten Johan, är det 400 mm varianten av orange avloppsrör du har använt, ...
Det stämmer. Den vanliga grovt korrugerade 400-brunnen. Svindyrt material, men den är oerhört användbar.
Jag gjöt ett lock i botten med armerad betong och klabbade på kallasfalt. Locket "fastnar" ju mellan två rillor och kan inte lossna.
 
Jag kommer bygga ungefär som Johans ritning, med ett vägtrumme-rör på 400 mm, ett enkelt plastlock i botten som tätas med "nåt klet" samt så klart blir ingjutet.

Problemet är att hitta en lämplig betäckning. Har ägnat åtskilliga timmar åt det nu. 400-röret som alltså är av sorten vägtrumma, alltså med blå slät insida, sticker upp och kan kapas på valfri höjd. Någon som kan föreslå lämpliga prylar, gärna med RSK-nr, för jag hittar inte.

Skall gjutas in när garageplattan gjuts, gärna ett billigt alternativ med plast så slipper man rosten dessutom.
 
Tack Johan för länk. Precis vad jag söker, dessutom ganska låg (90 mm) vilket är bra.

Lyckas du gjuta så tätt att inget vatten letar sig ner mellan den och betongplattan?
 
martinradbo skrev:
Lyckas du gjuta så tätt att inget vatten letar sig ner mellan den och betongplattan?
Ingen aning. Tror faktiskt inte det spelar så stor roll. Skiten tätar även här. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.