Hej!

Handöverfräsar och överhandsfräsar har diskuterats mången gång förut i detta forum och jag har läst, läst och läst. Min maskinpark innehåller vid det här laget ganska mycket, men ännu ingen fräs och nu har behovet definitivt börjat göra sig kännbart. Liksom behovet av en sänksåg, en plan-/rikthyvel, en bordssåg, en bandsåg och en pelarborr...

Men nu är det fräs som gäller. Jag har fastnat för ett par alternativ, att inhandlas från axminster:

1. Makita RT0700cx2. Det står inte så mycket om den i forumen här eller någon annan stans på internätet, men den verkar vara en bra liten maskin. Smidig och mångsidig, men duger kanske inte för bordsmontering. 210 pund - klart överkomligt.

2. DeWalt DW625EK. Det är många som har den här och alla verkar tämligen nöjda med den. Med 1/2" hylsa och 2000W verkar det inte finnas mycket som den inte klarar av. Dock på bekostnad av vikt och smidighet: 5,1kg mot Makitans 1,8. 250 pund - också överkomligt.

3. Bosch GMF1600CE. Ett rejält stycke som kommer med både insticks- och kopierbas. Det finns inte så mycket att läsa om den på forumen här, men den torde kunda användas till det mesta. 400 pund - börjar bli mycket pengar.

Fräsen ska i första hand användas till att fräsa spår och kantprofiler, men framöver när jag har tid att ge mig på möbelbygge kommer det att bli bordsmontering och all sorts fräsarbete man kan tänka sig. Avseende budget så har jag ingen sådan, i princip carte blanche från hustrun gällande verktygsinköp :D. Inom rimliga gränser naturligtvis. Jag vill helt enkelt ha bra verktyg och kan tänka mig att betala vad det kostar. Tror jag...

Så till frågorna:

1. Om jag ska köpa en fräs, vilken ska jag ta?
2. Makitan och DeWalten kostar tillsammans inte så mycket mer än Boschen ensam, finns det något jag kan göra med Bosch som jag inte kan göra med de andra två tillsammans? Och vice versa?
3. Hylsstorlek - har jag förstått det rätt om det är 8mm och 1/2" (12,7mm) som gäller? Inte 1/4" och 12mm? Jag har skrivit till axminster och frågat om jag kan få fräsarna med 8mm hylsor istället för 1/4".
4. Hur fungerar DeWalt DW625EK i bord? Duger den?
5. Alla erfarenheter av Makitan mottages tacksamt.
6. Viktigast av allt: precision och repeterbarhet. Duger då ovanstående produkter?

Råd, svar och synpunkter emottages tacksamt! Mycket pengar (och fruns frågande blickar och höjda ögonbryn) står på spel.
 
4. 625:an duger absolut i bord. Kolla om du inte kan hitta en Trend T11 EK för ungefär samma pengar. Det är samma maskin, men den har en inbyggt fräslyftanordning som fungerar bra.
 
Trend T11EK går för 330 pund hos axminster, 900:- dyrare. Är det värt det för att få en inbyggd fräslyft?
 
Jag har en DeWalt 625 och en Bosch med 12 mm hylsa. Det jag gillar med Bosch:en är att den har en rund bas vilket gör den utmärkt att fräsa spår och likande i skivor eftersom det bara är att låta basen på fräsen följa en bräda eller annan mall. DeWalt:en har inte en rund bas vilket gör detta svårare.

Vad det gäller precision tycker jag bägge är likvärdiga. Oftast använder jag inte de inbyggda skalorna utan mäter fräsdjup mm med skjutmått om jag har behov av precision.

En fördel med Bosch:en är att den går att köra utan lyftanordningen som ibland kan vara i vägen.

Du kan gott börja med 625:an från DeWalt en kommer du långt med. Senare kommer du kanske att komplettera med en kraftigare och en mindre t ex kantfräs.
 
Jag har inga erfarenheter av Makitan men den ser ju onekligen trevlig ut. Effekten är nog i minsta laget för allmän fräsning men som kantfräs verkar den riktigt trevlig. Som första maskin är nog därför inte Makitan det bästa valet. För bordsmontage hade jag definitivt inte heller valt Makitan. I bord vill du antagligen kunna köra större 1/2" fräsar och behöver en kraftigare maskin. Där skulle DW625:an vara perfekt av dessa tre. Har du dessutom planer på att köra någorlunda mycket med fräsen bordsmonterad så skulle jag fundera på om det inte är lika bra att ha en separat maskin permanent monterad. Det blir med tiden bökigt att hålla på att montera av och på. Då behöver du ändå (minst) en (mindre) maskin för att köra handhållet.

Själv har jag en DW625 permanent monterad i bord, en OF1010 för allmän fräsning och en mindre Dewalt D26200 för kantfräsning etc.

Du verkar redan ha tänkt på detta med hylsstorleken. Skall du köpa stål från England så behöver du kunna ta 1/2" och/eller 1/4" fräsar. Jag tror inte Axminster har några med 8mm skaft. Vill du kunna få tag på fräsar här hemma så behöver du en 8mm och/eller 12mm hylsa. Själv bestämde jag mig för att satsa på 1/2" till den bordsmonterade och 8mm till den handhållna.

Finns det 8mm hylsor till Makitan hade jag kunnat tänka mig att byta ut min D26200 mot denna.
 
Patrick E: alltså först en DeWalt 625 och sedan Makitan och eventuellt en 625 till för bordsmontering? Det där med Boschens runda bas lockar definitivt av just de anledningar du nämner. Men hur svårt är det att fräsa spår med 625:an, utefter rätskiva?

Jac: Makitan är kanske för liten för allmän fräsning, men tror du den duger för att fräsa ett 16mm spår i en MDF-skiva

Också en kompletterande fråga, när vi nu är inne på fräsning: kan någon rekommendera ett bra frässtålset att börja med?
 
Redigerat:
antsiranean skrev:
Patrick E: alltså först en DeWalt 625 och sedan Makitan och eventuellt en 625 till för bordsmontering? Det där med Boschens runda bas lockar definitivt av just de anledningar du nämner. Men hur svårt är det att fräsa spår med 625:an, utefter rätskiva?
Det som jag upplevde var svårt med 625:an när jag använde en rätskiva är att det är svårt att hela tiden trycka fräsen mot rätskivan och ha den i exakt samma läge. Eftersom basen inte är rund så kommer avståndet från centrum av frässtålet till rätskivan att variera och spåret blir inte rakt.

Man kan göra en rund bas själv at t ex byggplywood eller plexigals och skruva fast denna i bef fot på 625:an, men det bygger i höjd och gör att man kanske måste ha frässtålet längre ut vilken ger högre påfrestning på axeln på stålet.
Kanske finns det andra smartare lösningar?
 
Axminster kunde tyvärr inte leverera fräsarna med 8mm hylsor, beställer jag från dem så är det 1/4" och 1/2" som gäller. Trist, eftersom priserna från england verkligen är avsevärt bättre än de svenska. Men kanske kan jag hitta en 8mm hylsa till Makitan som reservdel? Jag får leta. Tack för alla svar så här långt.

Kanske blir det till att gräva djupt i plånboken och köra på Boschen och Makitan. Dyrt, men i längden kanske värt det?
 
Har haft en 625a många år och den har tjänat mig väldigt väl. Känns som den borde vara något "out of date" men det går inte direkt undan i maskinbranschen:confused:.... I alla fall, är inte typ 3/4 av basen rund? Det har jag trott i alla år utan att titta närmare på det. Om den nu är rund är det ju inget större problem att guida bas direkt mot anhåll så länge man inte får för sig att rotera fräsen mer än ca 270 grader runt sin egen axel vid fräsningen.

Jag använder i princip aldrig basen som guide eftersom det inte är nån vidare tolerans på basens rundhet. Ska det fulfräsas nåt spår som inte är så noga funkar det väl men för finlir duger sällan basens rundhet och koncentricitet. Ska man ha precision ska man nog göra en egen sub-bas som är perfekt koncentrisk mot fräscentrum.

För bordsmontage borde det finnas bättre fräsar än 625an (förutsatt att man inte tänker köpa fräslyft samtidigt), Trend tex.
 
Tack för synpunkterna Ola. 625an går nog bort till förmån för den Trend som mattiasp rekommenderar ovan, för fräslyftens skull. Men finns det ingen med erfarenhet av Makitan här? Jag funderar på i vilken ände jag ska börja - med lilla Makitan eller med stora Trend/Bosch? Om Makitan duger till att fräsa lite spår i MDF, verkar den vara en billig början.

Boschen har för övrigt fördel med sina två basar. Jag skulle kunna ha den ena fäst i ett fräsbord och den andra lös, vilket skulle underlätta byte däremellan avsevärt. Och kanske spara in en tredje fräs vad tiden lider?
 
Jag och en kompis köpte en varsin Makita RT0700CX3 kit från Holland i höstas, med frakt, kreditkortsavift, växelkurs, e.t.c betalade vi 3047 kr/fräs.
http://www.toolprof.nl/
http://toolguyd.com/blog/wp-content/uploads/2012/03/Makita-Compact-Router-Kit-RT0700C.jpg

O.b.s. detta är det större paketet med en fjärde "offset base" som ingår. Detta paket säljs inte i UK eller Sverige. Mailade Axminster om de kunde ta hem det på beställning, men fick svar att det inte gick. Jag är riktigt nöjd med fräsen, funkar perfekt för de lite mindre fräsjobben, som är det jag har den till. Alla tillbehör är genomtänkta och kan kombineras med de olika baserna.
- Straight Base: Perfekt för enhandsjobb som mindre avrundningar, kanter och spår.
- Tilt Base: Bra till faser som är något annat än 45 grader. Kan även användas till special profiler.
- Plunge Base: Traditionell tvåhandsfräsning.
- Offset Base: Unik bas som möjligör fräsning nära en vägg eller liknande. Har saknat detta vid några tidigare tillfällen, men det är nog något man använder rätt så sällan. Fräsen blir även mer stabil vid kantfräsning, då tyngdpunkten hamnar en bit in från kanten.

Väskan är riktigt bra. Det är den mest genomtänkta väska jag fått med ett elverktyg. Det finns speciella fack för alla tillbehör och gott om plats för att lägga till fler tillbehör, även en speciell fräshållare som rymmer ett tiotal fräsar. Med fräsen från Holland så följde det med 6 mm och 8 mm hylsor. Jag kompletterade även med en 1/4" hylsa för att kunna beställa fräsar från UK och USA.

Kabeln till fräsen är lång och av riktigt bra gummikvalitet. Fräsen står stadigt upp och ner på en plan yta vid fräsbyte. Motorn varvar upp skönt med en mjukstart och det finns tillräckligt med kraft för små till medelsmå fräsarbeten. Den går även rätt så tyst. Alla aluminium ytor, både frästa och gjutna, på både fräsen och dess baser är av mycket hög kvalitet. Tillbehören känns genomtänkta och de visas i manualen hur de kan kombineras på olika sätt på massor av sätt. Mycket bra och föredömligt.

Alan Holtham har gjort en bra video som visar fräsen.
http://www.youtube.com/watch?v=TAYMsLCMn8k
Även nedanstående är bra.
http://www.youtube.com/watch?v=4bR2RJLXspM

Det finns dock några smågrejor som kan göras bättre, som jag kan nämna. Hade dessa grejor funnits så hade den varit fulländad sett ur mitt perspektiv.
- Saknar Led belysning
- 8 mm hylsan är av någon anledning mycket kortare än 6 mm dito och har endast en slits istället för 4 st. 8 mm har hitills funkat bra, men förstår inte varför de gjort så här, känns okonsekvent.
- Nycklarna till spänntången är av enkel stansad plåt som är onödigt glappa på muttern. Jag köpte ett par nya billiga fasta nycklar för ca en tjuga styck som jag ersatt dessa med.
- Parallellanhållet är lite väl enkelt av bockad plåt, förvisso rätt så tjock plåt som gör det stadigt. Dock så var mitt ex. ogradat innan det var varmgalvaniserat, som gjorde att man kan skära sig på det. Fick börja med att grada av det. Makita har ett bättre parallellanhåll av gjuten alu som finns att köpa som tillbehör. Jag skall beställa detta nästa gång jag gör en beställning från Axminster eller liknande firma.

Jag har även en Makita SP6000 sänksåg med två skenor som jag gjort skenadapter för RT0700C fräsen till. Skall försöka lägga upp lite bilder på det när jag får lite tid över.

Ställ gärna frågor om det är något du/ni vill veta mer om.

/H
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Har haft föregångaren till DeWalt 625 i några år, Elu MOF177, och det är en väldigt trevlig fräs. Förvisso ganska tung jämfört med den lilla Makitan, men den är lätthanterlig ändå. En så motorsvag fräs som 710W behöver man vara lite rädd om, 625:an är väldigt mycket tåligare och där Makitan behöver många pass för ett spår kan 625:an ta allt i ett pass. (Sen kan man vilja ta det lugnt av andra skäl, men det är tråkigt att behöva göra det för att man är rädd att bränna motorn.)

En Trend T11 i bordet låter vettigt, men det är lika bra att skaffa en fräs för handhållen fräsning direkt, det är rätt trist att hålla på att plocka loss fräsen hela tiden. Till allroundfräsning skulle en DeWalt 622K kunna vara ett bra alternativ. Finns f.ö. också hos Miles.

Angående att fräsa längs fräsens bottenplatta är det lätt att fräsa längs den raka sidan på 625/622etc. mot en linjal t.ex.
 
Hecke: stort tack för all info om Makitan! Det får nog bli en sådan, antingen nu eller sedan. Ett par kompletterande frågor: hur bra är fininställningen i djupled? Är den exakt så det duger? Och det bättre parallellanhållet, tror du det är värt de 68€ som det kostar på toolprof.nl? 1/4" hylsa, var hittade du det?

En styck Makita rt0700 står alltså nu på listan. Återstår att bestämma vilken storfräs jag ska ha: Bosch GMF1600CE eller Trend T11EK. För Bosch talar att den kommer med både insticks- och kopierbas; för Trend (DeWalt) talar priset. Eller har jag missat något?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.