Jäklar, hade gärna fjuttat eld på kungsgranen jag satte ut idag, men i vårt ganska tätbebyggda villaområde vet jag inte om det varit så poppis.

Kör också LED sen förra året, känns som ett bra beslut att slänga ut den 25 år gamla belysningen, inte bara av energiaspekten efter att sett denna filmen.
 
Äh, tänd på och säg att den självantände när du kom med brännaren.. :cool:
 
Tja, nu vet jag vad jag ska använda för att tända rishögen som blir när jag plockar pinnarna från höstens/vinterns stormar. Hade stora problem att få ordentlig fyr på det förra gången, nu kommer det att gå lättare.
 
Jag känner flera som har levande ljus i granen och det ÄR bra mycket vackrare. Jag är själv uppvuxen med det. Man måste dock vara väldigt noga med hur man sätter ljusen och man får aldrig någonsin lämna rummet med granen tänd.

Eftersom jag själv är bekväm och vill kunna lämna rummet så har jag elektriskt ljus.
 
Med tanke på hur snabbt det gick, kanske det är säkrare att lämna rummet.
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Även om man sitter i samma rum som granen med de levande ljusen så måste man i princip sitta med pulversläckaren i knät för att hinna släcka innan det brinner som värst. Efter tio sekunder stod lågorna sju till åtta meter över marken och jag undrar hur lång tid det tar från att granen börjar brinna tills man är tillbaka med släckaren. Misstänker att det inte går att ta sig in i rummet efter tio sekunder på grund av hetta och rökutveckling.
 
Det är ju inte möjligt att man tänder levande ljus i granen när man sett videon i denna tråd - då har ju verkligen alla pomfrittar trillat av tallriken. Kanske är det så att granen inte brinner tillräckligt länge för att resten av huset ska ta ordentlig fjutt men ändå, skadorna blir ju avsevärda.
 
Ja, det står i alla fall klart att människor är olika riskbenägna.

En del vågar inte tända eld på en fristående gran utomhus. Andra tar gärna risken inomhus.
 
Som jag skrev i början på tråden så har jag eldat en gran inomhus. Vi hade en kungsgran, inte vattnat på länge så den var snustorr, men såg hur fin som helst ut. Så ingen tänkte på att den var lättantändlig.

Ett tomtebloss senare är det ett eldmoln i vardagsrummet. Farsan lyckas få tag på julgransfoten och drar ut den genom verandadörren. Som tur var var det inga gardiner eller annat lättantändligt i närheten. Och barracudataket var bytt mot gips....

Slutade med ommålning av tak och väggar samt slipning av parkett.
 
Hemmakatten
Har en väninna som i alla år enbart haft levande ljus i granen. Granljusen tändes förstås bara i korta stunder men barnen som nu är vuxna pratar fortfarande om hur magiskt det var när granen var tänd.

Själva har vi bara haft elljus. Och de sista tre åren bara julgranar utomhus. 4 stycken, en liten gran på rot vid infarten, en längst ut på bryggan, en på uteplatsen och en vid sista svängen in till huset. (Om någon undrar så har vi en mkt stor avlång naturtomt.)
 
Skulle vilja uppmana alla att skaffa en sexkilos pulversläckare till nästa jul.

Helst innan dess. Dom kostar inte så många hundralappar.
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
ullberg
mycke_nu skrev:
Skulle vilja uppmana alla att skaffa en sexkilos pulversläckare till nästa jul.

Helst innan dess. Dom kostar inte så många hundralappar.
Håller med, efter att ha visat denna film på jobbet för några dagar sen har jag övertygat de som inte hade släckare att skaffa sådan...

(Sen lär ju inte den hinna stoppa själva brandförloppet i granen om man inte redan står med den i handen, men ev. följdbränder är den utmärkt till)
 
Mikael_L
Och det här testar du och visar du först nu ... :eek:

Huset är ju precis färdigt och att eftermontera sprinkler i julgranspositionen är ju så jobbig jämfört med då taken inte var klara. ;)


Ja det var ruggigt vad snabbt brandförlopp det var. Den effektutveckling som var bara några sekunder efter antändning gör det nog omöjligt att ens komma nära brandhärden för att t.ex. kasta på vatten.
 
ullberg
Mikael_L skrev:
.. att eftermontera sprinkler i julgranspositionen..
Inte dumt alls, kanske ska planera in en lämplig julgransposition i tillbyggnaden, med fall mot golvbrunn för att minska följdskadorna då, undrar hur man får det snyggt...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Huset är ju precis färdigt och att eftermontera sprinkler i julgranspositionen är ju så jobbig jämfört med då taken inte var klara. ;)
Här är ett område där Sveriges krav ligger långt efter vissa andra västländer, dvs att vi inte har krav på bostadssprinkler vid nybyggnation.

Samtidigt är det dyrt att bygga, orimligt dyrt i Sverige, och Boverket vill hålla ned varje kostnad som det bara går. Prioriteringarna går dock att diskutera. Vi har krav på handikappanpassning av toaletter även om max några % kommer att användas för den användningen. Det enda som har tillkommit på brandskyddssidan är formellt krav på brandvarnare.

Detta samtidigt som regeringen har gett myndigheten för samhällsskydd och beredskap ett uppdrag att ta krafttag för att minska dödsbränderna. Vi har en dålig trend i Sverige och adderar man framtidens demografi och hemmaboende äldre lär det bli ännu värre.

Skulle jag byggt nytt hus skulle jag definitivt övervägt boendesprinkler. Vid nybyggnad är det en helt överkomlig kostnad. Jag är också förvånad att inte försäkringsbolagen driver detta mer då de skulle kunna spara stora pengar på att minska egendomsskadorna.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.