Kan man sätta upp renoveringstapet direkt på befintlig tapet om man bara ser till att det inte finns lös tapet under? Skulle spara mycket tid på det istället för att ta bort den gamla helt och hållet...
 
Det beror på vilken tapet som sitter där idag och hur bra den sitter fast. Strukturtapet måste generellt tas bort. Spaltbara tapeter rivs ner tämligen snabbt.

Sen får det inte finnas andra knölar o dyl under en renoveringstapet. Tyvärr kommer sådant att synas.
 
Jag gjorde samma för ngr veckor sen, var en gammal "sjögräs"-tapet. Vi rev bort det lilla som var löst eller bubbligt, jag försökte skära ut med mattkniv innan jag rev för det inte skulle bli fransigt. Sen köpte jag billigaste färgen på ÖB och målade med för att "mätta" tapeten så den inte suger allt lim. Sen fanns det små bulor å andra ojämnheter på gamla tapeten från pluggar å annat som satt under, så allt det skar jag ner med ett stämjärn. Var kanske totalt 20 ställen. Sen tog jag vanligt spackel på dom delarna där vi rivit bort / skurit bort gammal tapet och slipade ner det med handkloss en gång. Allra sist så använde jag en förlängningsarm + slippaper och ruggade upp ytan lite för att limmet/tapeten ska få bra fäste och för att en målad sjögrästapet har tendens att få en lite vass yta. Sen var det bara att tapetsera. När det var gjort så tog jag och drog i spackel i varje skarv och slipade försiktigt, räckte en gång. Sen målade vi på det, blev kanon och skarvarna syns inte alls. Finns nån liten grej som syns igenom från gamla tapeten men är minimalt. Jag har en kompis som är målare så jag har följt hans tips steg för steg.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.