Hej! Har en gammal going till elpatron som jag undersöker. Termostaten med överhettningsskydd är bortmonterad. Bifogar en bild: vad är vad på denna plint?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät mellan vilka du har förbindelse och resistansen så kan vi kanske reda ut detta
 
Skulle kunna tänka mig att det är en 2-stegs termostat, då borde det vara enl. följande
P1, P2, P3 = Inkommande faser
1, 2, 3 = Faserna till steg 1
1a, 2a, 3a = Faserna till steg 2
 
prototypen skrev:
Mät mellan vilka du har förbindelse och resistansen så kan vi kanske reda ut detta
Jäpp, ska rota fram multimetern!
@ analog: låter rimligt, särskilt med tanke på det inpräglade, kolla bilden:
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mha resistansmätare och en termos varmvatten har jag kommit fram till följande: P1 P2 P3 är inkommande faser. 1 2 3 bryter vid stigande temp, i den ordningen. 1a 2a 3a öppnar däremot vid stigande temp. Med andra ord växlar ett relä mellan 1 och 1a etc. Slutledning: elpatron ska kopplas in P1 till 1 etc. Vill jag däremot använda termostaten som överhettningsskydd för att styra en fläkt ska jag koppla P1 till 1a etc.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så härligt med en människa som "reder ut" själv.
forum är annars så fulla med folk som inte själva vill utan frågar och vill ha exakta svar.

fortsätt så

Protte
 
Tack, det lovar jag Protte! Just nu använder jag denna termostat för att styra en fläkt (snodd från en mikrovågsugn) att torka barnens overaller med i pannrummet. Funkar kalas!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.