Hej
Hur har ni löst boendet under byggtiden. Vi planerar att sälja vårt hus före huset levereras så vi kommer behöva hitta tillfälligt boende ca 6 månader samt även magasinering (dock lite längre då vi befinner oss i sommarhuset hela sommaren).
Förslag på magasinering (Kall och Varmt) ex, Trädgårdsredskap, cyklar mm i ett förråd medan möbler, kläder etc står varmt.
Förslag på boende
 
Så här en del jag känner eller varit i kontakt med löst sitt boende under byggtiden:

- Byggt ett litet hus först på tomten som man bott i under byggtiden.
- Köpt/hyrt en barack man ställt upp på tomten och bott i.
- Bott hos föräldrar/svärföräldrar
- Tillfällig lägenhet
- Husvagn
 
Googla på magasinering stockholms län. Brukar inte vara så dyrt, men inom stockholms området är det nog lite dyrare.

Angående boende så borde väl en byggbod/barrack intill bygget funka? Vet inte hur kommunens inställning till det är dock?
 
Problemet är att vi är 3 barn och 2 vuxna så bybbod/barrack håller nog inte i längden. TIttade på villavagn men det går inte att hyra. Vi har ett 30 kvm hus på tomten som vi skulle kunna använda men kostnaden för att flytta huset blir för dyrt för att det ska försvara magasinering. Har tittat på container för magasineringen.
Lägenhet vore kanon får bevaka på blocket. Vill också ha nära för barnen så de kan komma till kompisar/skola osv.
 
Vi hyr ett hus i närheten nu under byggtiden. Det är praktiskt på många sätt. Har bara packat upp halva bohaget... undras om det inte är mycket som bara kan slängas innan vi flyttar in i det nya huset.

Att bygga ett litet hus på tomten att bo i under tiden tror jag blir svårt med gällande PBL.
 
Ja det är ju ett alternativ att man hyr lite större och magasinerar i själva boendet (en del) och resten på tomten. Blir kanske billigare? Då får vi hyra lgh/hus före vi behöver det bara eftersom vi flyttar ut före vi behöver hyra (vi ska ju vara 2 månader i sommarhus)
 
Jag har ju lyxen att ha en mamma som har gård i närheten. Så vi har magasinerat ganska mycket där.

Hade jag varit er så hade jag börjat med att magasinera nästan allt (förutom det som skall till sommarboendet) och sedan letat boende för hösten. Det blir lite extra arbete men man kan spara några kronor. Man behöver alltid några kronor när man väl börjar bygga.
 
Bygg garage och friggebod först. Dessa kan användas både till att förvara byggmaterial och magasinering. Vill ni leva fakirliv kanske ni kan bo i friggeboden. Trädgårdsredskapen borde ni kunna förvara i ett partytält på tomten.

Kan ni skjuta upp tillträdet till 6-7 månader efter försäljning av ert nuvarande hus vore väl det smidigast.
 
Jag har för mig att för att inte friggeboden skall vara bygglovspliktig så får den inte byggas före huset. Vissa kommuner kanske kan se mellan fingrarna vad gäller detta men i princip kan det bli bekymmer.
 
Den får man bygga men det känns inte som den räcker till så mkt. Vi får även behålla vårt 30 kvm hus som byggbod under byggtiden förutsatt att vi tar bort det efter men problemet är att det kostar väldigt mkt att flytta huset. Har fått offert på att hyra isolerad container med el 20 kvm (så man kan ha byggfläkt vid behov) för ca 47 kr/dygn
 
Ska ni ha dubbelvarmgarage? Om ni vill spara in pengar så kanske ni kan bygga det först och dela upp det i rum med draperier, bokhyllor och osb-skivor och bo obekvämt under en tid. En fördel med det är att ni kommer att uppskatta huset mer :).
 
Nope, inget dubbelgarage. Vi väntar med garage/carport. Tror inte vi skulle bo så bekvämt i ett garage med 3 barn heller och vet inte hur vi skulle lösa wc, dusch, kök i ett garage. Nej lutar just nu åt att hyra en container och ställa den på tomten samt leta hus/stuga/lgh att hyra. Hoppas bara hitta ngt som inte är för dyrt. Vore en bra affärside att hyra ut villavagnar till alla som bygger :)
 
har ni sålt huset redan? Om inte så kan ni väl prata med kommande köpare om inflyttning?
 
För "varm" magasinering finns ju Shuregard. Inte billigast men nästan enda alternativet om man vill kunna komma åt grejorna nån gång då och då. Och deras förråd rymmer sjukt mycket om man utnyttjar höjden.
 
Men isolerad container med element måste väl bli billigare än Shurgard?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.