Har ett litet bekymmer som har gjort att jag har googlat mig harmynt.

Köpte förra året mitt första hus, skitkul:)

Men på min gård så har jag både ett stort garage och ett större uthus som är uppskattningsvis cirka 60-70kvm. är ett gammalt uthus som ligger placerad riktigt när tomtgränsen, men det börjar vara riktigt slut. har börjat sjunka ner i backen och ruttna i nederkant, kan inte ens se dom sista bräderna på panelen för det ligger under backen. tillsammans med att skicket i allmänhet är dåligt så har tanken slagit mig att riva ner det och bara spara takstolarna och pannplåten för att sedan gjuta sula och bygga upp ett nytt lika stort och ståtligt förråd.

men hur fungerar det med bygglov och liknande när det står så nära tomtgränsen? för i princip så gör jag ju bara en sula och "renoverar" resten.
fastigheten ligger inte inom detaljplanerat område

Någon som kan kasta lite ljus över detta?
 
Om du river så är det bygglov, byter du däremot ut alla delar i olika moment är det renovering.
 
Du måste också göra en rivningsanmälan om du ska riva.
 
Behåller du bara 'tillräckligt' mycket av det gamla så räknas det som renovering. Hur mycket som är tillräckligt är upp till kommunen.
Men samma yttre utseende samt gamla takstolar räckte för grannen.
 
Och han behövde då inga lov över huvudtaget.
 
rivningsanmälan har jag full koll på om jag nu bara ska riva det, men sen om man bygger upp det igen så verkar det vara en bedömningsfråga från kommunen. kanske man ska göra det enkelt och ringa dom.

men samma utseende vill jag definitivt inte ha igen då det är liggande panel medan huset och garaget har stående.
 
Du skriver att det är utanför detaljplanerat område, men finns det samlad bebyggelse? Kan vara avgörande för krav på rivning respektive bygglov.
Är det inte samlad bebyggelse så blir det en fråga utifrån hur stor huvudbyggnaden är på fastigheten och här finns det inga raka svar. Man får bygga till komplementbyggnad men att den max får vara 25-50% av ytan som huvudbyggnad har, här får man kolla med kommunen vad deras regelverk säger.
Och är det inte samlad bebyggelse så kan du sätta vilken panel som helst.

Innan jag kontaktar kommunen ser jag till att vara påläst kring dessa detaljer, blir alltid enklare om man förstår varandra och att man även ibland har fått fel information.
Så det behövs lite mera info om fastigheten, närhet till grannar och byggnader.
 
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är mitt område på eniro så man ser bebyggelsen, och om det nu inte är sammanhållen bebyggelse så borde jag få bygga, minst 40kvm, men det har jag passerat för längesedan då vi har ett garage på 60kvm plus uthuset.

närhet till grannar och byggnader ser man ju klart och tydligt på bilden men där finns bara uthuset med och inte garaget.

och det här med att läsa på gör mig bara mer snurrig, vill som ha lite mer kött på benen innan man hör med kommunen så man vet vad man pratar om

vill ni kika mer så är det gamla älvsbyvägen 13
 
Detta skulle jag lite snabbt bedöma som samlad bebyggelse, men det måste du verifiera med kommunen, vilket då blir inom kommunens krav på bygglov.
Men som det skrivits tidigare så kan du renovera i etapper och då bör du kunna klara dig undan.

Detta som jag skrev om komplementbyggnad, även tillbyggnad av huvudbyggnad, utanför detaljplanerat/samlad bebyggelse där bygglov inte krävs misstolkade du lite. Du får göra en byggnad på t.ex. 30kvm oberoende av om du redan har byggnader på fastigheten, andra än huvudbyggnaden, storleken gäller enbart den byggnationen du just nu uppför. Det finns i princip inget hinder för antalet eller den totala ytan. Däremot så finns det begränsningar för vilka funktioner som de får innehålla, t.ex. gällande avlopp, etc. gällande uppförande utan bygglov så du kan inte bygga en liten stugby i etapper.;)
 
får höra med pite svammel kommun när det börjar dra sig till vår och snön har försvunnit, absolut skönast hade ju varit och få riva och återuppbygga då det kommer gå fortare och smidigare än att renovera byggnaden stegvis när den är såpass stor och har blivit tillbyggd två gånger.

hittade nyss tomtkartan och förrådet är placerat ca 5meter från ena gränsen som nu verkar vara obebyggd och ca 1-1,5 meter från närmsta bebyggda tomt.
 
Hemmakatten
Om du tänker dig att bygga i vår/sommar och skulle bygget kräva bygglov ska du absolut lämna in ansökan nu eftersom det kan ta flera månader innan du får bygglovet.
 
Lutte, din tomt är definitivt inom sammanhållen bebyggelse.
När snön har försvunnit sätter alla igång med sina bygglovsansökningar och kommunen får mycket att göra. Vill du inte gradvis renovera skulle jag i alla fall rekommendera dig att söka rivnings- och bygglov så snart du kan. Kommunen måste höra med dina grannar och ge dem en viss tid på sig att svara, eftersom ditt garage är mindre än 1,5 meter från tomtgräns. De måste bedöma om dina handlingar behöver kompletteras och sedan få tid på sig att handlägga.

Ta reda på vilken typ av garage du vill ha och hur du kommer göra dig av med det förfallna rivningsbråtet.
 
Har bestämt mig att renovera istället för att slippa bekymmer ned bygglov och sura grannar. Så antingen lyfter jag allt med stämp eller vevdomkraft.

Men om jag reglar på utsidan och byter panel från liggande till stående är det bygglovspliktigt?
 
Om uthuset inte är av särskilt kulturhistoriskt värde ska du utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse kunna byta fasadmaterial så länge det inte ändrar byggnadens karaktär avsevärt, det ingår trots allt i underhållet. Ändring av panelriktning kan räknas som en avsevärd förändring av byggnadens karaktär, ring kommunen och fråga.

Om fasaden utgör del av bärande konstruktion måste du göra en anmälan om bygglovsfri åtgärd.
 
Tänka skrev:
Om fasaden utgör del av bärande konstruktion måste du göra en anmälan om bygglovsfri åtgärd.
Finns det kvar i nya bygglovsförfarandet? Det som tidigare kallades bygganmälan gäller nu väl enbart som förberedande åtgärd innan man går vidare med bygglov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.