Jag håller på att isolera garaget. På ett ställe finns ett stort elskåp som går från yttervägg och in några mm innanför de stående 120-reglarna. Isoleringen blir 120mm sen plast, liggande 45x45 +45mm isolering och sen OSB+gips.

Hur gör jag runt elskåpet?


Elskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här måste du först säkerställa el ledningarna.. inga ledningar får byggas in i vägg utan måste ligga i rör fram till centralen..och då försvinner kablarna från reglarna så blir det lättare att göra resten sen..
börja med det sen en ny bild vore bra...
Vänligen Eti...
 
Flytta ut skåpet genom att göra en ram av 45*45.
Ramen placeras på din panel och skåpet på/i ramen.
Då får du iaf 45mm iso, sen ångspärr, sen 45mm iso till.
Men det är eg inte rätt då plasten inte får sitta så nära kalla sidan.
 
Du får inte sätta plasten mellan isoleringen ,, !!!!! Då får du kondensen där inne i väggen och sen börjar det mögla ...
Plasten skall sitta närmast osb plattan..
Eti..
 
1/3 av tjockleken på isoleringen, så långt in kan man sätta plasten, från den varma sidan sett...
Och det var det jag menade var fel med mitt eget inlägg, då plasten skulle komma att sitta 1/2 av isolertjockleken...
Och givetvis, ju närmre varma sidan plasten hamnar, desto säkrare map kondens i vägg...
 
Det kanske blir enklare att strunta i 45mm invändig isoleringen just där skåpet sitter för att på så vis få plasten på varma sidan. Det blir sämre isolering i väggen där men det är en ganska liten yta och inte värre än ett fönster eller en dörr.
 
Då gör jag en ram och flyttar ut skåpet 45mm, isolerar bakom skåpet in mot plasten, men hoppar över 45mm isoleringen mellan plast och OSB för att vara säker på att den hamnar på varma sidan. Låter det bra så långt?

Isoleringen mot skåpet, hur görs det bäst? Bör det vara någon luftspalt eller kan man sätta isoleringen dikt an skåpet? Kan det vara idé med polyuretanskum eller skiva istället för ull då det blir väldigt tunn isolering?
 
En frigolitplatta på 45 mm isolerar det dubbla, så det kan du sätta där och den suger inte till sig fukten heller
och sätter plasten närmast OSB plattan, så blir allt bra men börja med elen och säkra den..
Eti..
 
Cellplast har ungefär samma isolervärde som glas/stenull.
Du skulle iof kunna sätta en 70mm skiva, plasten kan ju bukta lite just där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.