Vi har en luft/vatten Vp vid vårt fritidshus i södra Jämtland. Vi har fjärrstyrning på den så att vi kan övervaka, ändra isntällningar osv via intenet. Och driftslarm kommer dels som mail, dels som sms till mig.

Nu vet jag att det har pågått arbeten med elnätet där senaste veckan. Och nu precis kom det ett larm om "fel fasföljd". Det betyder såvitt jag förstår att elbolaget kopplat om faserna i matningen.

Får de göra så?
 
Nej. Är du snäll så tipsar du dem så de slipper få alla traktens bönder på uppfarten...:wow:
 
Min far har råkat ut för detta en gång efter ett strömavbrott. Han hade sågat med byggsågen tidigare under dagen men efter att strömmen kom tillbaka gick det inte att såga längre. Klingan hade börja att gå åt fel håll.
Vid felanmälan var det ingen som riktigt ville tro honom men tillslut åkte reparatören ut och hittade de omkastade kablarna. Det var under en helg så industrierna runt omkrig stod stilla som tur var.
 
Är nätägaren skyldig att meddela om de kastar om faserna?
 
Det finns mycket som kan hända. Avloppspumpar som byter riktning vore inget roligt.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
En släkting som bor lite närmare än jag kontaktade elleverantören, som var mycket väl medveten om felet. De hade redan åtgärdat, de påstod att de upptäckt felet inom några sekunder efter inkopplingen.
 
Klantigt gjort från början.....
 
tio_Pepe skrev:
Det finns mycket som kan hända. Avloppspumpar som byter riktning vore inget roligt.
Med lite pappersindustrer eller stålverk inblandade inbillar jag mig att ett dylikt misstag kan bli rejält dyrt. :eek:
 
Har inte industrin några skydd mot felaktig fasföljd? Jag menar då en konsumentprodukt som en värmepump har det borde väl miljard-system också ha skydd?
 
Det är lätt hänt eftersom man inte håller reda på fasföljden i elnätet.

Efter att Gudrun tagit 10 kV-ledningen och vi till slut fick en markkabel inkopplad bad nätbolaget mej kolla att maskinerna snurrade på rätt håll. Dom visste inte alls vilken fasföljd det skulle vara.

(Lite kul, för övrigt, när den ena elektrikern frågade den andra om man skulle skifta två eller tre faser när det visade sig var fel följd. :rolleyes:)
 
mycke_nu skrev:
(Lite kul, för övrigt, när den ena elektrikern frågade den andra om man skulle skifta två eller tre faser när det visade sig var fel följd. :rolleyes:)
Visste den andre svaret? ;):p:rolleyes:
 
Nu var det iofs nog bara en eller ett par byar som utsattes för felet. Men det är ju inte så kul om skidliftarna byter riktning...
 
Inte bra att kasta om rotationsriktingen på faserna, detta händer mest utanför tätort då man inte varit noga med att hålla rätt fasföljd, kanske märkt i varje skåp men att det försvunnit med tiden. Det har ingen som helst betydelse ifall man får medsols eller motsols rotation in, det är vid förändringar problem uppstår.
 
Finns det ingen anordning som gör att en motor alltid snurrar åt samma håll oavsett faserna? Det verkar i alla fall finnas behov av en sådan.
 
andersmc skrev:
Finns det ingen anordning som gör att en motor alltid snurrar åt samma håll oavsett faserna? Det verkar i alla fall finnas behov av en sådan.
Det finns i varje fall CEE-don där man manuellt kan kasta om två faser, men det visste ni säkert. Mycket praktiskt vid mobila trefasmojänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.