Vansinne att byta ut gamla fönster. Kostnaden för att sätta in energiglas i dina gamla fönster är en bråkdel av kostnaden för att köpa nya fönster, som med all säkerhet kommer att hålla en avsevärt sämre kvalitet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tittade på både Allmogefönster/Outline och Traryd Herrgård, relativt sett klumpiga imitationer av äldre fönster båda två. Vill man bygga ett nytt hus och anknyta till svensk byggnadstradition, är dessa fönster nog ett bra val. Men på ett gammalt hus är de mest en skymf.

Ett kopplat tvåluftsfönster med "modulmått" 10x10 hos Outline kostar 10.000kr ink moms.
För det priset får man alldeles säkert ett fönster från en duktig fönstersnickare som kan göra fönstrena enligt exakt mått och inte enligt lata branschstandarder, samt att de kommer se bättre ut på huset än industriproducerade standardfönster avsedda för nya hus.

Om det är energibesparing du är ute efter, tänk på att fönster står för en liten del av husets energiförbrukning och minskar man fönstrens värmeläckage med 30% kanske det bara handlar om 3% av husets totala energiförbrukning. Byggnadsvårdsföreningen har en artikel om ämnet
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/gamla-fönster-kan-bli-bättre-än-nya
 
Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jo det är vansinne. Det finns även tillverkare som tillverkar exakt replika av de gamla fönstren om man vill hos snickare. Det var inte så dyrt när jag dubbelkollade detta så att köpa standardfönster är helt onödigt.

Tycker man det är tråkigt med fönsterrenoveringen så kan man tänka på mig - jag renoverar över 100 av mina fönster. :) Alla görs trärena.
 
Jugend skrev:
Vansinne att byta ut gamla fönster...
Jugend skrev:
Jo det är vansinne....
Starka ord!

Men det är lätt att vara fördömande mot andra, och kräva att de skall bo i ett museum.

Den som vill leva kvar i artonhundratalet (eller vikingatiden, eller bronsåldern) kan väl få göra det,
var så goda! Visa gärna lite bilder på era museer.

Men jag tycker inte att vi som vill leva i det tjugoförsta århundradet skall behöva bli idiotförklarade.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men det är lätt att vara fördömande mot andra, och kräva att de skall bo i ett museum.
Den som vill leva kvar i artonhundratalet (eller vikingatiden, eller bronsåldern) kan väl få göra det,
var så goda! Visa gärna lite bilder på era museer.
Men jag tycker inte att vi som vill leva i det tjugoförsta århundradet skall behöva bli idiotförklarade.
Det är ingen som kräver att någon måste bo i ett museum, det är likaledes starka ord du kommer dragandes med.

Det viktiga att informera i det här fönsterbytessammanhanget är att man kan få sina gamla fönster att fungera lika bra som nya med en renovering, utan att förstöra husets kulturhistoriska värde.

Väldigt ofta får folk reklam för fönsterbyte i brevlådan, detta har jag själv fått otagliga gånger. Det finns alltså en industri bakom som vill tjäna pengar på din okunskap och rädsla. Läs gärna artikeln på länken till Byggnadsvårdsföreningens ovan, det är inte kostnadseffektivt sätt att spara energi på om man byter ut gamla fönster mot nya.

Om man är intresserad av en dagsaktuell boendestandard med moderna material, då tycker jag att man kan välja att köpa ett nyare hus istället för att vanställa ett gammalt. De gamla bevarade blir trots allt inte fler, utan färre med varje ovarsamt fönsterbyte.

Hade gärna visat bilder på mitt "museum" som är en Skånelänga med ursprunglig planlösning, komplett med illare, ugn och bykstuga. Fönstrena är tyvärr bytta på 1930-talet till kopplade bågar med spröjs. Har jag råd så byter jag nog till enkelglasfönster så småningom med lösa innerbågar. Det är oerhört vackert och värmer lika bra som moderna fönster.
 
  • Gilla
Davidw och 1 till
  • Laddar…
Okej kanske var för korthuggen som man ofta är ... :) Jag är inte heller förtjust i det här museumtänket som ofta framkommer när det gäller byggnadsvård. Även om jag håller med ovanstående om att det också är starka ord.
Dock jävig. Jag gillar gamla fönster - för de helt enkelt är finare på gamla hus. Men i ett av mina hus har jag nya fönster. Det huset är från 1940-talet och värdet av de gamla fönstren kan man klart ifrågasätta. Inga spröjs tex.

Men när jag i detta fallet syftar på vansinne så syftar faktiskt också på prisbilden om man ställer ovanstående krav som TS gjorde.

Ekonomiskt är det vansinne att beställa nya fönster om de skall se exakt likadana ut. Det kostar ett par hundralappar att få en tätare ruta där upplevt kallras är borta. Sedan lägga tiotusentals kronor för att bygga exakt samma fönster för att man tycker det är bekvämare att öppna ett nytt fönster är i mina ögon inte smart och jag tror många av de investeringarna sker i ren okunskap om alternativ och under inflytande av försäljare. Det är inte heller något som är värdehöjande givet den höga investeringskostnaden och det kulturhistoriska värdet som för varje år ökar med gamla fönster utan det skall ses mot konsumtion, alltså tex en resa till varmare breddgrader. Det är också vad mäklare har sagt till mig rörande fönsterinvesteringar i de områden som jag äger fastigheter i, så det är inte alena subjektivt tänkande av mig eller kopplat till mitt kulturintresse. ;) Fönsterinvesteringar i gamla fastigheter är alltså inte någon kulturgärning och inte värdeskapande utan kan tom vara värdeförstörande.
 
D
Jugend skrev:
Dock jävig. Jag gillar gamla fönster - för de helt enkelt är finare på gamla hus. Men i ett av mina hus har jag nya fönster. Det huset är från 1940-talet och värdet av de gamla fönstren kan man klart ifrågasätta. Inga spröjs tex.
Är inte byggnadsvård att bevara husets utseende och detaljer? Om nu ditt 1940-talshus hade fönster utan spröjs m.m. så kanske det var tidstypiskt för just ditt hus och åtminstone var det så ditt hus utformades från början. Om det nu är vansinne att byta ut gamla englasfönster med spröjs från 1850-talet så är det kanske också vansinne att byta ut fönster i ett hus från 1940-talet? Stora "fula" perspektivfönster var kanske tidstypiskt och genom att sätta in spröjs och snickarglädje i "fel" hus så förstör ju du dess karaktär också.

Så du skulle nog ha behållet fönstren även i ditt hus... (y)
 
Har skrev jag - rätt stor skillnad från "jag har investerat i" ... Nej fönsterbytet påverkade inte min värdering alls när jag köpte utan jag såg positivt på det. Bytet smälte in i stil med huset och framförallt var det i trä och inte något annat som sålts in som underhållsfritt .... Har ju ritningar över huset så man kan ju återställa det om man gillar det. Dessutom ljuddämpande.
Men om du nu är nyfiken. :) Inne i detta huset är det tidstypiskt hållet. Behållit radiatorer som vissa rörgökar tyckte man skulle hiva ut, jag har kvar ett originalkök, omålade dörrar, balkonger, kvar parketter, planlösning som inte är helt optimal etc etc. Jag tycker det är roligt att det är så mycket som är original och så renoverar vi löpande utifrån det. För man gjorde ju onekligen bra saker förr.

Men de som bejublar fönsterrenoveringar bör ju ta fram kalkyler, modeller och argument istället för att såga ned oss som tycker att TS skall renovera.
 
D
Fast nu skrev ju TS uttryckligen att han frågade efter nytillerkade fönster och att i det läget börja tala om vansinne och propsa på att TS skall renovera gamla fönster tycker jag känns mindre bra.
 
DIY_freak skrev:
Fast nu skrev ju TS uttryckligen att han frågade efter nytillerkade fönster
Det är väl inte säkert att han visste vad han frågade om? Han har kanske bara läst reklam från fönstertillverkarna och deras anhängare.
 
Vet vi något om skicket eller förutsättningarna på TS fönster? Det kanske är ruttna bågar, med trasiga englasfönster, som inte går att rädda (ung. så var fallet för mig för inte så länge sedan). Det kan nog vara bra att fråga först innan vi skriver TS på näsan att begå ett fruktansvärt "kulturbrott".

Samtidigt håller jag med, finns det gamla fönster som går att renovera, gör det.
 
D
Skulle tro att ts fönster är från 1950-talet och alltså 100 år nyare än huset. Så att renovera dessa kanske inte är optimalt ens ur byggnadsvårdssynvinkel (för övrigt ett förslag som han fick redan i #2 och förkastade i #3)? Hjälp nu istället ts med att få svar på sin fråga, som var att få tag på en bra och långsiktig leverantör av fönster med mer klassiskt utseende.

För övrigt lär huset inte vara i 1850-tals originalskick utan påbyggt och fasaden har väl blivit bytt två gånger nu (först till eternit och sedan en "återställare" till träfasad nyligen/pågående/planerad). Kan inte se att nya klassiska fönster skulle vara ett felaktigt val, då gamla 1850-tals fönster kanske ser malplacerade ut i en övrigt ombyggd byggnad.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Fast nu skrev ju TS uttryckligen att han frågade efter nytillerkade fönster och att i det läget börja tala om vansinne och propsa på att TS skall renovera gamla fönster tycker jag känns mindre bra.
Nu är detta ett diskussionsforum där säkert majoriteten av trådarna går utanför frågeställarens ursprungliga fråga, det är just ett forums styrka att genom diskussioner kunna komma fram till bra lösningar. Där människor med många olika erfarenheter får bidra kommer det konstruktiva saker ur.

DIY_freak skrev:
Skulle tro att ts fönster är från 1950-talet och alltså 100 år nyare än huset.[...]
För övrigt lär huset inte vara i 1850-tals originalskick utan påbyggt och fasaden [...]
Du verkar ha en väldigt detaljerad kunskap om just trådskaparens hus! Hur kommer det sig?

Annars är det intressanta invändningar du har, vad är att betrakta som original och vilket skick bör man eftersträva vid en "återställning" av tidigare "vanställning"?

Byggnadsvård handlar i många fall om en kompromiss mellan kulturvården och användbarheten. Få i 1850-talshus hade mäktat med att leva utan el, rinnande vatten och badrum. Det är där man får tänka till så man bevarar husets intryck men får till användbarheten. Ska man återställa till en 1930-talsrenovering då kopplade fönster, vedspis, el och vatten satts in? Eller ska man gå ännu längre tillbaks?

En bra tumregel tycker jag är att vårda det man har, istället för att byta ut. Så länge det man har är av god kvalitet och värt att vårdas. Efter 1950-talet slog de fabrikstillverkade fönstren igenom på bred front och därmed sjönk kvalitéen på virket drastiskt. Jag hade inte valt att vårda sådana fönster som är av så dålig kvalité att de oavsett underhåll inte håller mer än 50 år ändå.
Har sett 160 år gamla fönster där bågarna inte fått något underhåll på sista 60 åren, ändå var bara 2 av 40 bågar ruttnade i nedre stycket. Det var de bågarna som satt ovanför verandan och där vattnet stänkt. Vilka 1950-talsfönster står utan underhåll i 60 år? Vilka av dagens fabrikstillverkade fönster klarar det?

Det finns många sätt att "byggnadsvårda" på men att köpa standardprodukter från industrier som helt är anpassade efter nyproduktion är inte rätt sätt, tycker jag. Fabrikstillverkade "kulturfönster" ger ett lika autentiskt uttryck som Disney Worlds plastreplikor av världens sevärdheter.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
VI har tittat väldigt mycket på det där, eftersom vi köpte ett hus som är byggt 1926 och totalt sönderrenoverat på 70-talet. Fina spröjsfönster var utbytta mot panorama á la 70-tal, helt fel till stilen på huset. När vi renoverade 2001 köpte vi fönster från ett snickeri i gammal stil, fast de fönstren blev inte bra. Träet började ruttna redan efter ett par år. Dessutom valde vi kassett för att få bättre u-värde, men det gör att de känns klumpiga.

Vi har ni i efterhand kommit fram till att de nyproducerade fönster som har mest "rätt" gammalt stil är Velfac och RM-snickerier. Hade valt någon av dessa om jag gjort om det idag.

Här är ett par av Velfacs före/efterbilder:

velfac2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
velfac1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


RM-fönster sitter monterade i Jakriborg om du har möjlighet att åka dit och titta.

jakriborg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra beskriver av tompaah7503 tycker jag.

DIY_freak jag tycker faktiskt att man råder TS. Men vi vet ju inte hur de ser ut eller hur fasaden ser ut så det kanske är helt irrelevant det håller jag med om.

Jag vill dela med mig av min erfarenhet.
Jag kavlade upp armarna, gjorde trärent, målade och kittade om mina fönster. Det som vissa experter sade var kass var ju i själva verket jättefint när man fick bort färgen och kittade om. Inget fönster har varit dåligt än så länge. Däremot såg de risiga ut och det var bråttom att göra något.
Energiglas kan sättas in etc om man behöver det. Ett klart tätare fönster för ett par hundralappar.
Men det rådet kommer du aldrig att få om du går in på ett byggvaruhus eller frågar några olika fönsterleverantörer vad du skall göra. Prislappen per fönster kan därmed falla från tusentals kronor till ett par hundralappar. Dessutom gör man en kulturgärning.
Om man sedan vill ha en annan design, "underhållsfritt" :), enklare att öppna och stänga, ännu tätare fönster etc. Ja då tycker jag att man skall ringa en fönsterantiksnickare. För det finns det massor av. Tycker man att det kanske inte blir tillräckligt bra/modernt med deras alternativ kan man väl ringa Tanumfönster eller dylikt. Men som sagt - jag tror man gör en stor gärning om man behåller sina fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.