Det är alltid kul med nya saker i kartong extra kul med så fin maskin park som du köpt.

Man skall med andra ord inte lita på försäljare. Han som jag pratade med på Burbage för några år sedan sa att den nya motorupphängningen i vagga skulle ha samma avstånd till klyvanhåll oavsett vinkeln på klingan. Men det är som vanligt man skall kolla alt själv. Och vevarna skulle gå mycket lättare än på den gamla varianten.

Det skulle förvåna mig om Felder har eget mått på hårmetalskären till kuttern utan det är säkerligen standard och då kan man nog hitta mycket billigare än hos Felder. Det måste väll gå att kolla innan man slår till?

5 tusen + moms låter väldigt bra tycker jag om man skall köpa eftermarknads kutter och montera så är dom nästan dubbelt så dyra. Och jag tror Felders kutter är bra då varje skär sitter i liten vinkel mot skärytan och inte parallellt med skärytan (vart det begripligt). För vissa maskintillverkare har valt den senare metoden då den tydligen är lättare att tillverka men inte ger samma resultat som typ Felder med snedställda skär.

Så ta en funderare för i långa loppet är det nog en bra investering. För det kostar också pengar att slipa vanliga hyvelstål även om man gör det själv så är det en investerings kostnad i slipprylar.

Nu är vi tre personer som tycker det är bra med nya kuttern så jag tycker du borde falla för grupptrycket och så kan vi andra bli sjukt avunsjuka.


Pär
 
Redigerat:
Digital avläsning på div skalor är alltid väldigt trevligt.
Fast det finns nog inte från fabriken som tillval utan det får du fixa själv.

Pär
 
Jag har i mina (ganska omfattande) efterforskningar sett uppgifter om att skären i Felders kuttrar kommer härifrån
 
Du ser.
Och det är väll standard mått?
 
Japp, de skall finnas i Tigras standardsortiment. Att jag inte har kollat upp var man kan köpa, och till vilka priser, är ju en annan historia. Att man borde kunna komma undan billigare än genom att köpa av Felder kan man nog med fog anta.
 
Har du köpt hjulsats (eller det kanske inte är en separat option?) så vill du nog ha den där manicken med krok och hjul på som man lyfter och rullar maskinerna med.
 
phl skrev:
Har du köpt hjulsats (eller det kanske inte är en separat option?) så vill du nog ha den där manicken med krok och hjul på som man lyfter och rullar maskinerna med.
Nej, jag gjorde inte det. Men det går att komplettera med senare. Alternativt bygger jag något liknande själv.. Måste låta inköpen kyla av sig lite innan jag kan handla mer..
 
En vettig uppgradering är till justersågen så kan man köpa en rulle att sätta längst ut på formatbordet.
Kanske inte låter så bra men om man skall tex kapa en remsa av en fullskiva som då är 2440mm. Med rullen så (om jag inte mins fel) har man stöd till lite mer än hälften av 2440 mm det gör att skivan inte tippar. För om man lägger upp remsan och bara skall kanta änden på remsan så måste man hela tiden hålla emot annars tippar remsan och med rullen ligger den kvar.
Om inte teleskåpförlängaren till kapanhållet följer med så är det nästan ett måste.

Pär
 
Lite uppföljning.

Maskinerna kom för en vecka sen och jag har kunnat provköra lite. B3 och A3-31 kom, men inte bandsågen som kommer i maj.
Som det går att se på bilderna så har jag inte hunnit klart med att isolera garaget samt rensa upp bland allt skrot. Men maskinerna kom in utan problem och är uppställda lite provisoriskt.

Frugan har hunnit bygga ett dockskåp lika stort som vår dotter och jag påbörjade ett garage till minsta pojken. Mer än så hann jag inte förrän jag la två fingrar i spiralkuttern... Inget allvarligt men jag är bandagerad ett antal veckor framåt..

En B3 packas upp..
B3_800x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En A3-31 med spiralkutter..
A3_800x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på kuttern.
spiralkutter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppställda
B3 uppställd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A3uppställd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ber om ursäkt för den låga kvaliten på bilderna men jag har bara mobilen att fota med. Som man kan se på första bilden så är justerbordet lite skavt på sidan. Transportskada som förvisso bara är ytlig men väldigt tråkig.

Båda maskinerna kom väl injusterade och monteringen tog ca 1h innan jag kunde provköra första bitarna. Precision och repeterbarheten i det lilla jag har kört har varit fantastisk. Det är verkligen en glädje att jobba med maskinerna.
 
Ser riktigt trevligt ut! Har inte plats, men liknande finns på önskelistan.. :)

Dzet skrev:
Mer än så hann jag inte förrän jag la två fingrar i spiralkuttern... Inget allvarligt men jag är bandagerad ett antal veckor framåt..
Aj! Även om det är försent nu, så kanske det kan förhindra en ev nästa gång. Jag köpte dessa hand-på-skjutare från USA http://www.benchdog.com/push-bloc.cfm och de har funkat perfekt på flera maskiner. (Finns trådar om olika liknande saker.)
push-bloc-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt att se! "Unboxing" av maskiner är alltid lika trevligt på bild eller IRL. Kan tänka mig att du är nöjd, bra val!
 
Kul att höra att du gillar maskinerna! Tråkigt att du arbetade på egen hand. Hur gick det till? Posta gärna i den här tråden, så att vi andra kan lära oss hur man inte skall göra. Det skall bli spännande att få höra lite mer om A3-31:an med spiralkuttern. Jag har en sådan på inköpslistan, men mina sparade slantar hamnade tyvärr i ett bilbyte i stället.
 
Att fingrarna blev lite spetsigare beror enbart på dumhet/slarv. Jag hade hyvlat några bitar och hade fått något skräp på bordet. Gruskorn eller sandkort som jag skulle vifta bort. Skyddet över kuttern var höjt ~15mm och jag kom för nära med handen så hansken fastnade i kuttern och drog ner fingrarna. Jag slet till och kom loss men då var det för sent. Brrrrrrr lät det och jag såg i mitt huvud hur jag bara hade stumparna kvar. Handsken på lill och ringfingret vara bara slamsor av och jag slet av mig hansken fort och rusade in. Jag vågade inte kolla vad som hänt utan litade på adrenaliet att jag skulle komma in och få hjälp. Väl inne lindade jag om med trasor och åkte till akuten. Väl där var det inte mycket att göra mer än att plåstra om och stoppa blödandet. Nu sitter fingrarna i paket och ömmar.

Ang. spiralkuttern så är den grymt tyst. När spånsugen är igång samtidigt har jag flera gånger undrat om maskinen är igång eller inte.

Benchdogs ser ut som en bra investering. Tack för tipset.
 
Aj, aj, men det kunde förstås gått mycket värre.
Påskjutare som ovan är inte så dumt. Jag har själv varit farligt nära kuttern när jag borstat av bordet så som du beskriver. En bieffekt av att då ha påskjutaren i handen är att man hinner tänka efter lite till under de sekunder som det tar att lägga påskjutaren ifrån sig.

Jag vet inte vad det kallas men det finns ett puts/murarredskap (putsbräda kanske?) som ser ut ungefär som påskjutaren ovan, Du kan säkert hitta två sådana för en billig peng i närmsta byggvaruhus (en till vardera hand). Leta upp den variant som har gummi/skumgummi med mest friktion så har du vad du behöver. Jag hittade en med grönt cellgummi på Hornbach som funkar bra.

I övrigt är jag inte alls avundsjuk på dina maskiner...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.