Snickarna hade missat att bygga en ram runt golvvärmefördelaren. I måndags fixade dom det och igår åkte jag till huset för att inspektera.

Är det mögel på virket dom använt?
Misstänker att dom plockat in blött virke från materialhögen under en press utanför huset som legat nån månad nu. ImageUploadedByByggahus.se1358409274.819891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1358409296.266944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej .. Javisst är det mögel i ett tidigt stadium, jag brukar kalla det för mögelblånad . det är inte så bra, men det kan också stanna vid detta, om virket inte utsetts för mer fukt utan får torka. och det måste stå luftigt..
Jag skulle inte godkänna detta ,,, påpeka detta för firman och så håller du koll på utvecklingen ,,börjar det växa så skall dom komma och byta ut detta..
Vänligen
Eti..
 
Jag håller med om att det inte är bra att sätta in sånt virke, men om det börjar växa har du ju ett fuktproblem. Då beror det inte på att de där prickarna fanns när det sattes in.
 
Nu är det ett nybygge. Som sagt så misstänker jag att virket var blött från början men nu har torkat inne.

Hur mycket spelar ventilationen roll i detta fall? Finns ingen "aktiv" ventilation just nu utan endast lite tilluft genom ventiler i väggarna. Dock ingen ventil i grovköket där detta är monterat.
 
Hej igen ... Jag menar att det bör stå( öppet )en tid,,, du har ju värme där nu , eller hur ..så att man ser att det stannar vid blånaden och inte blir mer..
( Öppet --- att man inte täcker för brädan men något annat) förrän det har stannat ....
Ligger virket tätt utomhus och det blir fuktigt så kommer detta ganska fort att vissa sig..denna typ blånadsmögel..
Får det ligga så för länge så är det bara till att elda upp... eller kasta.
.Då går det ej att använda till husbyggnad längre....
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.