Har en snöslunga sen ett par år tillbaka och har aldrig krånglat. Först nu i vinter så har ett problem uppstått. Snöslungan går igång på första draget och går som en klocka. Men när man försöker stänga av den, vrida av tändningen (nyckeln) så fortsätter den att gå. Har nu fått sätta "choken" på max och dra lätt i startsnöret några gånger för att på så sätt till slut kväva den och få den sluta gå.

Från "nyckeln/tändningen" går en kabel till motorn, antar att det är en jordkabel? Den ser & känns hel ut och tror ej att det är den som är problemet. Vet inte om det är något knas med nyckel/tändningslåset.

Någon som har några tips?

Märke: MTD
Modell: 150
Modellbetäckning: 31A-150-678
 
Mät upp så tändningslåset funkar? Kan ju vara så enkelt att den pajjat i läge ON.
 
Med multimeter? Skall jag mäta på jordsladden samt nyckel?
 
Precis, det brukar helt enkelt vara så att man kortsluter tändspolen när man stänger av, så om det blir dålig kontakt någonstans så går det inte att stänga av.
 
Har nu provat.

När nyckeln INTE är i så piper det i multimetern om man mäter på kabelkontakten samt nyckelhuset.

Om nyckeln är i och på "av" läge så piper det om man mäter på kabelkontakten samt nyckelhuset.

Om nyckeln är i och på "på" läge så piper det INTE om man mäter på kabelkontakten samt nyckelhuset.

Hur kommer det sig att det endast är en kontakt på nyckelhuset!
 
  • uploadfromtaptalk1358362466657.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen används chassit som jord (vanligen minus) och de har nog tänkt kortsluta tändspolen genom att tåten förmodlgen kommer från tändspolens matning och när man stänger med nyckeln kortsluter den mot jord. Uppenbarligen funkar nyckeln, så avbrottet är någon annanstans.
Kanske satt tändningslåset fast för dåligt så det inte blev kontakt (s.k. jordfel, vilket är vanligt), eller också är tråden av någonstans.
 
Har nu mätt från tändspolen fram till kontakten som fäster i motorn. Verkar vara kontakt och inget fel på den kabeln. Skall det pipa om jag mäter från motorblocket till tändspolen? (gör inte det nu...)
 
Min gissning är att det ska vara kontakt mellan tändspolen och motorblocket när nyckeln är ur, eller i läge "av".
Har du inte det så ska du leta efter avbrott i "jordslingan" (kom inte på något bättre ord) mellan tändningslåset och blocket eftersom du redan konstaterat att det är ok mellan spolen och låset.
 
Kanske går att lösa genom att montera en bensinkran på bränsleslangen? Då är det bara att strypa tillförseln av bensin när man vill stänga av den. Motorn borde inte ta mer stryk av detta än när bränslet tar slut av vanlig användning?
 
Lostmoose skrev:
Min gissning är att det ska vara kontakt mellan tändspolen och motorblocket när nyckeln är ur, eller i läge "av".
Har du inte det så ska du leta efter avbrott i "jordslingan" (kom inte på något bättre ord) mellan tändningslåset och blocket eftersom du redan konstaterat att det är ok mellan spolen och låset.
Tack för tipset, skall göra ett försök under morgondagen...
 
peternicklas
Vad händer om du tar kablen och lägger den mot metall när den är i gång??
 
Dra en extra jord kabel till en vippströmbrytare el. dyl. om du inte får i ordning på tändningslåset..
 
peternicklas skrev:
Vad händer om du tar kablen och lägger den mot metall när den är i gång??
Provade precis. Starta snöslungan och tog kontakten som går till tändningslåset och lade den mot chassit, hände ingenting...
 
Gabriel B skrev:
Provade precis. Starta snöslungan och tog kontakten som går till tändningslåset och lade den mot chassit, hände ingenting...
Jag är ganska säker på att Peterniklas menade att du skulle ta loss kabeln från tändningslåset och lägga den mot motorblocket.
Stannar den inte då blir jag riktigt fundersam.

En "fulfix" skulle ju kunna vara att, istället för att leta dålig jord, dra en extra kabel från blocket till chassit på låset.
 
ullberg
Gabriel B skrev:
Har nu mätt från tändspolen fram till kontakten som fäster i motorn. Verkar vara kontakt och inget fel på den kabeln. Skall det pipa om jag mäter från motorblocket till tändspolen? (gör inte det nu...)
Vänta nu, vilken kabel är det du har mätt egentligen, den från tändspole till tändstift? Det som är viktigt för dig (som inte kan stänga av) är kabeln från nyckellåset till tändspolen, jag gissar på spolens matande sida, har iof. sätt lösningar där man kortsluter på tändningssidan (typ fjädrande plåtbleck från motorchassi till exponerad tändstiftstopp), men om man ska ha en kabel till ett tändningslås skulle jag gissa att man hellre jobbar på lägre spänningsnivåer.

/U
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.