Har bytt några fönster på vår villa och det har tyvärr blivit två olika varianter. Ser en tydlig skillnad nu när utomhustemperaturen ligger ganska stabilt på -5 grader och det finns lite snö längst ner på fönstren.

På Allmogefönstret med U-värde 1.3 smälter snön bort medan på Outline med U-värde 1.1 så ligger snön kvar. På ett par äldre (okända) 2-glas fönster smälter snön också bort men det går betydligt långsammare än på Allmoge-fönstret. Kan jag ha fått ett felaktigt fönster levererat?

WindowComp.jpg

Tacksam för synpunkter!
 
Det där ser inte riktigt rätt ut, inte på U 1,3 i alla fall. Det är läcker någon stans, är de öppningsbara, eller fasta?
 
De är öppningsbara, 1½ år gamla. Öppnas dock inte särskilt ofta då det är en altan utanför så vi brukar väl öppna dörren för vädring istället och gå ut på altanen om vi för äventyrs skull skall putsa.

Det är i övrigt samma förutsättningar på insidan med ett element under vardera fönster. Jag har gjort drevning likadant på båda fönstren men invändigt har jag inte gjort om på allmogefönstret då vi bytte det från utsidan. Möjligen är därför Outlinemontagen tätare med bottningslist och fog. Men jag tycker att ett sådant läckage borde göra att snön smälter från andra hållet. Här är det tydligt så att temperaturen vid fönsterglaset överstiger noll - det vill säga en temperaturhöjning på mer än fem grader...
 
Ser ut som att det smällt närmast glaset är det så att kommer värmen ut där? kan du skriva av texten i glaset mellan rutorna så kan man se om du fått fel glas i fönstret. Är tätningslisten runt glaset skadat eller inte tillräckligt pressad så kan ju värmen gå runt rutan.
 
Det högra fönstret har en varmkant, dvs distanslisterna mellan glasen är inte av metall och leder inte kyla. Dvs bruten kyldbrygga mellan glasen.
 
Den skillnaden (varm/kall kant) borde väl ändå ingå i totala U-värdet? Jag tycker som jag skrev att det nya Allmoge-fönstret verkar isolera sämre än några gamla tvåglasfönster om man ser till mängden snö som ligger mot rutan längst ner...

Tätningslisterna såg helt okej ut vid montage så där skulle jag inte förvänta mig något problem men visst är det inte helt orimligt.

Texten framgår i princip av bilden "100519 12:21 TGF 69104-5 532 x 1100 T4-1212 Allmoge Energy S-Argon" så troligen helt rätt glas för fönstret.
 
badtastex skrev:
Den skillnaden (varm/kall kant) borde väl ändå ingå i totala U-värdet?
.
U-värdet varierar ju var på fönstret man mäter. Det angivna U-värdet (som alltså sägs vara 1,3*) mäts mitt på. Nära kanten är värdet nåt helt annat. Och som Verktygsgurun säger så ser det ut som att det är varmkant i det ena men inte i det andra. Jag kan tänka mig att enbart det förklarar att det blir olika värmeläckage.

*) Dessutom anger vissa fabrikanter inte U-värdet för varje fönster, utan för ett motsvarande fönster av en viss storlek. Så 1,3 behöver inte gälla just ditt fönster. Jag vet dock inte hur Allmoge gör.
 
Det är väl standard i Sverige att man anger U-värde för ett "normalfönster" 100mm x 1000 mm eller något liknande.

Medan man i Polen, och förmodligen övriga Europa, anger U-värdet för det aktuella fönstret.

Att det skiljer mellan olika stora fönster av samma konstruktion beror på att karmen isolerar sämre än den argonfyllda 3-glas-kasetten.

Så ju mindre fönster, ju större andel karm, desto sämre U-värde.

Siffrorna går nog att googla fram om man är intresserad.


F.ö har jag svårt att se på bilderna vad som är fel.
Men det är kanske bara jag :surprised:
 
Okej, jag har ju hört om kall respektive varm kant men det här är första gången jag reflekterat över skillnaden. När det var lite kallare och mycket snö i december så såg man inte denna effekt. Tack för snabb respons.

KnockOnWood: Det var tydligen inget *fel* vilket ju alltid är trevligt. Skillnaden mellan bilderna är beskriven i mitt första inlägg - på högra fönstret ser man tydligt att snön ligger an mot rutan medan snön på det vänstra fönstret smält bort. Min slutsats av detta var att isoleringen borde vara betydligt sämre på det vänstra fönstret, inte så liten skillnad som U-värdet beskriver. Det jag missade var skillnaden mellan kanten på glaskassetterna.
 
Jaja, jag får väl skaffa mig en så'n där vit käpp.

Och en armbindel
120px-11_20.svg.png

:cool:
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl standard i Sverige att man anger U-värde för ett "normalfönster" 100mm x 1000 mm eller något liknande.

Medan man i Polen, och förmodligen övriga Europa, anger U-värdet för det aktuella fönstret.

Att det skiljer mellan olika stora fönster av samma konstruktion beror på att karmen isolerar sämre än den argonfyllda 3-glas-kasetten.

Så ju mindre fönster, ju större andel karm, desto sämre U-värde.

:surprised:
Har för mig att det är tvärtom...i Sverige mäter vi u- värde på hela konstruktionen Dvs glas och karm medans tex i Polen anger man bara u-värde på glaset. Det är ju jättebra ut marknadsföringsynpunkt för utländska fönster eftersom de har ett så bra u-värde ( ser det ut som)
 
Och båda fönstren på bild är lika exponerade för solstrålning o vind?
 
KnockOnWood: Haha, det är nog inte fel ibland. ;)

Tja, det har ju varit lite dåligt med sol det senaste dygnet och vinden känns väl som att den har varit både hit och dit. Men visst - samma förutsättningar är det ju inte. Men jag tror nog att förklaringen säkert ligger i den köldbrygga som kanten på isolerkassetten innebär...
 
Ruttexten du har angett är med både argon och lågemisionsglas vilket i den konstruktionen ger ett U-värde på ca 1,1 på glaset. Allmoge angav U värde på hela konstruktionen beräknat på ett fönster 12X12 enligt svensk standard. Outline är förövrigt samma tillverkare som Allmoge (bara bytt namn) men fönstren har uppgraderats de sista året med bla. bättre glas och beslag.
 
Eftersom man beräknar (eller mäter) U-värde på hela konstruktionen kan de ju vara så att värmegenomgången just där i kanten på det högra fönstret är mycket större än på det vänstra. Sen är kanske det högra glaset bättre än det vänstra på andra ställen så det "jämnar ut sig" när man räknar på hela konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.