Hej,
Jag är ny här på forumet och har en liten fundering kring att bygga växthus.
Jag har tänkt att bygga ett eget växthus i trä som ska stå mot garageväggen. Växhuset ska stå på egna ben och ha måtten h:2500 b:2000 d:500 och taket vinklat 45 grader. I framkant ska det finnas två dörrar som vardera är 500 breda. Tänkte tillverka i 45x45 relar som jag fräser i kanten där glaset läggs i och fästes och sedan kittas.
Frågan hur man ska tänka med glasstorlekarna. Finns det någon standardstorlek på växthusglas som man bör anpassa mot så att det inte blir onödigt dyrt. Vem ska man kontakt för att beställa glaset och hur tjockt ska man ha? Räcker det med 3mm glas?

Tacksam för svar.

Mvh,
Jacob
 
"Växthusglas" är vanligt fönsterglas. Hör med din närmsta glasmästare. Hos min hade de en speciell sort som de kallade växthusglas som var en speciell storlek så att de kunde ha ett bra pris. Annars får du utgå från måtten på ett råglas, en stor glas skiva som glasmästaren skär ut de mindre bitarna ifrån. Om det inte blir spill på den stora biten så kunde de hålla ett bättre pris på de små bitarna..
 
Ett tips är att se om du hittar begagnade fönster på blocket. Kan iofs vara svårt att hitta med den höjd jag antar du vill ha...? Annars är det ett snabbt och smidigt sätt att få till hela paketet med karm, gångjärn och själva fönstret. Jag har byggt ett helt växthus mha 14 begagnade fönster en gång för många år sedan. Det står än idag. smidigt också att kunna öppna runtom när man vill byta/fylla på jord. Ett av fönstrena agerar dörr. Tak och gavelspetsar löste jag på annat sätt såklart....
 
När jag byggde mitt växthus så köpte jag begagnade glas från ett nedmonterat växthus. De kostade 5 kr/st om jag minns rätt. De är 480x600 mm som jag tror är en rätt vanlig storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.