Jag håller på och renoverar lägenheten och skulle idag riva ut det gamla parkettgolvet som låg i matrummet. Jag visste att det låg två lager parkettgolv och planerade att riva ut båda och sedan lägga golvvärme på betongen som jag trodde låg under, flytspackla och sedan lägga klinkers.

Nu visade det sig när jag rev bort det första lagret golv att det inte alls var betong under utan någon form av trossbotten med bara något tunt plank ovanpå (6-7mm) ... När det översta lagret parkett lades in så hade man tydligen börjat riva det underliggande golvet och upptäckt samma sak för det ar ett stort hål uppsågat i det understa lagret. Sedan verkar dom tyckt att det var lite mycket jobb att göra om underlaget och bara lappat det uppsågade hålet lite och lagt det nya golvet ovanpå.

Det uppsågade hålet:
golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från sidan:
golvet2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hade jag ju som sagt tänkt lägga golvvärme och sedan klinkers vilket gör att detta inte är ett helt optimalt underlag...

Hur hade ni gjort? Riva det gamla golvet lägga golvspån, golvvärme och sedan flytspackla på det?
 
Riv bort allt och gjut en platta av EPS?
 
Åååh fyy f--n! Golvdrag??
 
huggan skrev:
Riv bort allt och gjut en platta av EPS?
Hmm, jag ska nog försöka prata med någon hantverkare om det.

Åskar skrev:
Åååh fyy f--n! Golvdrag??
Nä, under sanden ligger betongpplattan som är grannens tak.
 
Jag kan nog svara på dina frågor.
 
Det där ser ju ut som ett vanligt gammalt bjälklag i trä fyllt med snickarblandning (man tog vad man hade). Är du säker på att det är betongbjälklag under? Det är inte så att det är ett putsat tak (vanligt i gamla hus). Man spikade vassmatta/hönsnät i taket och putsade sen ett tjockt lager.

Det är nog golvspån och flytspackel som gäller. Hur långt är det mellan bjälkarna i bjälklaget?
 
Larsa skrev:
Det där ser ju ut som ett vanligt gammalt bjälklag i trä fyllt med snickarblandning (man tog vad man hade). Är du säker på att det är betongbjälklag under? Det är inte så att det är ett putsat tak (vanligt i gamla hus). Man spikade vassmatta/hönsnät i taket och putsade sen ett tjockt lager.

Det är nog golvspån och flytspackel som gäller. Hur långt är det mellan bjälkarna i bjälklaget?
Helt säker är jag inte. Det var en kvalificerad gissning eftersom det ligger samma typ av trägolv i vardagsrummet och där har jag borrat i mitt eget tak vilket var solid betong.

Mellanrummet mellan bjälkarna är ca 38cm och cc är 49cm.
 
Då borde du ju kunna lägga golvspån direkt på bjälkarna och sen flytspackla in golvvärmen. Då bygger det inte så mycket..
 
Eller spårad golvspånskiva, sen golvvärme, bygger mindre (om höjden är ett problem)

Edit:

Jaha, det skulle vara klinkers...
 
Kan du inte gräva ur lite till en hink eller så, för att se hur det verkligen är, ett hål har du ju redan.
 
JOW skrev:
Eller spårad golvspånskiva, sen golvvärme, bygger mindre (om höjden är ett problem)

Edit:

Jaha, det skulle vara klinkers...
Får man använda den som bärande golv? Skulle inte tro det.
 
Vad är det med alla, i var o varannan tråd man läser är det tjuriga kommentarer o allmänt ohyfs.
Är det tråkigaste månaden på året, januari?

Huggan: det var pga att det skulle vara klinkers som jag gjorde min edit.
I övrigt så tror jag det går alldeles utmärkt att lägga ett golv på spårad golvspånskiva.
 
JOW skrev:
Vad är det med alla, i var o varannan tråd man läser är det tjuriga kommentarer o allmänt ohyfs.
Är det tråkigaste månaden på året, januari?

Huggan: det var pga att det skulle vara klinkers som jag gjorde min edit.
I övrigt så tror jag det går alldeles utmärkt att lägga ett golv på spårad golvspånskiva.
Jag tror nog mer det är tolkningen. Man uppfattar inte text på samma sätt som tal eftersom man inte kan höra tonen eller se personens ansiktsuttryck. Därför tror nog många att folk verkar tjuriga och ohyfsade fast det inte är meningen.

Och man får köra med spårade skivor som bärande på upp till cc 600 mm.

Däremot undrar jag hur ts gör när hans reglar är så oregelbundna eller får man skarva skivorna i luften?
 
Ok.

Ja det finns spånskivor som får skarvas mellan bjälkar.
Dock inte generalskarv.

Det finns även de som inte får skarvas mellan, utan måste skarvas på, så det gäller att se upp när man köper, så att man köper rätt...
 
Knalla in till grannen under och kolla vad de har för tak. Du kanske kan ta ner en lampa och titta i hålet under. Har de betong så kanske du har betong men med en massa gufs på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.