exerg skrev:
Det finns ingenting som säger att ventilationsflöde skall uppnås vid nåt speciellt läge på nån reglage om det inte uttryckligen står att flödet är injusterat med reglaget i läge 1. Finns heller inget som säger att det ens behöver vara mer än ett läge.Sätter du det i läge 2 så suger det säkert fast papperet och du kan använda läge 1 då du är bortrest.
vectrex skrev:
För övrigt så är det där med att ett toalettpapper ska sugas fast en högst ovetenskaplig metod. Det är kanske ett 160 don, inte alls säkert ett toapapper fastnar på ett sådant vid 10 l/s frånluft!
110 don är det förvisso. Men eftersom jag inte är insatt i ventilationsteknik/konstruktion så skapade jag detta ämnet.
Men ni verkar förstå det.
Är det inte konstigt att steg 1 inte har en så pass stark frånluft (det är 12 l/s vid något reglage) att det klarar toapappret?
Är det heller inte ovanligt med olika steg på aggregatet om man t.ex inte skulle vara i huset på 1 vecka?
 
Anser ni att man bör göra service på systemet? Brukar ni göra det på era egna?

Vad jag har förstått så ska det vara ett visst undertryck i huset genom att frånluftflödet ska vara högre än tillluftflödet. Kräver det att en ventilationsarbetare behöver ställa in systemet?
Eller kanske det inte är så fruktansvärt noggrant?
 
Det behöver inte vara 12 l/s på steg 1.

Steg 1 kan vara som tidigare sagt ett "borta" läge.
Steg 2 kan vara "hemma"-läge.
Steg 3 kan vara "forcerat"-läget, dvs mer flöde än normalt nodvändigt, t.ex. då man bränt bullarna eller få in sval luft på sommarkvällar.

På äldre aggregat brukar det vara flerlindade transformatorer så att man kan ge fläktarna olika spänning för att få olika flöde. Kan därmet kopplas via omkopplare för att erhålla dessa lägen.

På nyare aggregat är det steglöst 0 - 100% varvtal. Då ställer man in på meny vilket varvtal man vill ha på fläktarna vid borta/hemma/forc.

Detta är normalt.

I ditt fall, kan det vara steg 1 borta läge invalt, eller smutsiga filter, eller att nån har skruvat på donen, t.ex. vid rengöring etc.
Det behöver inte betyda att hela systemet är dåligt/feldimensionerat.

Enklaste är att en firma som brukar utföra OVK kommer dit och justerar systemet, och att ni delar på kostnaden.
Och går inte säljaren med på det så tar ni dit någon när ni har flyttat in.
 
Jag tycker att det är lite "fjolligt" att börja komma med luddiga krav på säljaren, är du inte nöjd avstå köpet. I pengar handlar det om någon tusenlapp.
Har du redan läst alla mina inlägg????? eller gissar du bara ???
 
Ta reda på vad det är för aggregat så kan vi gissa lite bättre :)
 
Kanske står på ritningen?
 
Det finns ingen bestämmelse om att FTX:en ska suga "tillräckligt" i läge 1.
Det finns ingen bestämmelse om att det ska gå att suga fast toapapper
Det finns ingen bestämmelse om att det ska vara nybytta filter på FTX vid tillträde.
Det finns inte ens någon bestämmelse om att det ska fungera över huvud taget.

Du vet hur det ligger till. Nu återstår för dig att bestämma dig om du vill ha huset eller inte. Annars är det bara att leta vidare, så hittar du säkert ett hus med bättre fart på utsuget från början.

F.ö. så brukar 2 vara normalläge. 1 är "inte hemma"-läge.
 
n1zz3 skrev:
Ta reda på vad det är för aggregat så kan vi gissa lite bättre :)
Enessen ab står det på konstruktionsritningen och det verkar stämma överens med någon sorts modell av FTX aggregat om man googlar det (??...)
 
Perfekt!
Det blev till sist mycket bra svar från kunniga personer, tack!
Jag har fått reda på vilket.
Återigen, därför jag har startat detta ämnet... för att få reda på....
Det är ingen tvist jag har med säljaren som vissa verkar tro.

En fråga. En OVK besiktning är en bra idé. Men med det lilla jag läst till mig är att det endast krävs vid nyproduktion av FTX-system. Tror ni att det är utfört -90 när detta huset byggdes?

Hur gör köpare av ett hus med FTX-system? Besiktigar dem det av en ventilationsarbetare för att vara "på den säkra sidan" att ventilationen är god i huset? Eller så "heligt" är det kanske inte utan man kan förutsätta att ventilationen är som den ska på nivå 2?
 
För något/några år sedan hade jag inte tänkt på att besiktiga ventilationen vid ett husköp.
Numer, när man förhoppningsvis har blivit lite klokare så skulle jag nog göra det.

Dock kanske mest för min egen skull, innan man flyttat in, och då mest för att se att det är rätt flöden, och se dammstatus kanske rensning med.

Det är riktigt att det bara är krav att OVK ska göras en gång, för enbostadshus (dvs de flesta villor), men det är ingen som säger att du inte får göra det när du vill. Bara du betalar så kommer det någon! :)
 
  • Gilla
Sema Deli1
  • Laddar…
Saknar man eget kunnande köper man det , även för vent. Numer är det inget krav på OVK besiktning, men man ska naturligtvis göra en om man är osäker på anläggningen. Då får man ju även möjligheten att justera in på samma gång. Och som sagt det kostar kanske någon tusenlapp Och det kanske var några rader om "ev ekonomisk ersättning" som triggade igång en del.
 
m1cke skrev:
Är det inte konstigt att steg 1 inte har en så pass stark frånluft (det är 12 l/s vid något reglage) att det klarar toapappret?
Nej, det är inte ett dugg konstigt och du har redan fått ett flertal bra svar på varför.

Du har ett läge som fungerar som du vill. 2. Kör på det.
 
Y
Det är inga 12 l/s ifall den inte klarar hålla ett papper (tänker då a4 skrivpapper rentav)
Ifall man är lat och inte räknar ut eget behov säger man att generellt bör det vara 10l/s i badrum med fönster eller elfläkt. 15l/s för de utan fönster.
I kök så brukar tomgången varar typ 7l/s vilket också ska bära ett papper.
vill i efterhand tillägga att jag brukar avstå göra mätningar när det är återvinning inblandat och överlåter det till ventilationsfirma, så texten ovan är mest baserad på frånluftsystem
Kan vara ett smutsigt filter i fläkten. Eller smuts i donet. Eller någon som torkat rent donet och då skruvat/strypt den utan att tänka på det.

Sen kanske den är så avancerad att den själv sänkt sig nu när det är vinter likt stora byggnader gör.
 
Redigerat:
Det som är intressant är väl snarare att det är rätt luftflöden till/från i varje rum på det "steg" som skall vara normalflöden. Kolla det ist.

Mvh
 
m1cke skrev:
Vilket klokt resonemang av dig. Jag förstår varför du har uppnått över 7.000 inlägg med all den hjälp du verkar kunna tillföra på ett forum.
Hej M1cke, välkommen till Bygga Hus forumet. Fast du har tydligen varit här ett tag och rekat.

OVK = Obligatorisk ventilationskontroll behöver bara göras vid nyinstallation av FTX-system i enfamiljshus.

Sedan anser väl myndigheten, hyggligt nog, att vi själv kan bedöma om inomhusluften är OK, inte innehåller otrevliga odörer eller för mycket fukt.
Detta är ju lätt att kontrollera själv genom att sniffa med näsan och titta efter kondens och se hur fort handdukar torkar i duschrummet.

Det där med toapapper är bara larv! Det bygger ju på en viss lufthastighet igenom ventilationsdonen.
Men lufthastigheten vill man ju hålla så låg som möjligt för att minimera oljud.

Så använd näsan och ögonen i stället.

Som andra har sagt så är 1-2-3 troligen borta-hemma-forcerat lägen på fläktarna.
Men läs i manualen för säkerhets skull.
Och tag i beaktande att hur mycket man behöver ventilera för att bli av med fukten beror mycket på familjens vanor.
Om man har mycket långkok och duschar två gånger om dagen behövs mer ventilation än om man alltid äter ute och duschar på gymet t. ex.

Som kuriosa kan jag nämna att i mitt rätt nybyggda hus kör vi FTXen på läge ett, vilket är hälften av den normenliga ventilationen, 80 m3/h i stället för 160 m3/h.

Med bara två personer i hushållet, som dessutom inte står timvis i duschen så räcker det.
Inneluften är utmärkt, och vi sparar en del pengar på att inte ventilera onödigt mycket.

Så, hur luktade det när ni vara och tittade på huset?
Instängt, mögel eller hallon? Det är det som är det viktiga.


Till sist M1cke:
Att komma in och direkt vara oförskämd mot kunniga skribenter gör det nog inte lättare att få vettiga råd.
Du är "nybörjare" här.
Stäm ner tonen lite så skall du nog kunna få mycket värdefull hjälp med ditt nya husägande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.