Ser bra ut Erik_n, vad har du för takhöjd och hur tänker du fälla in spotlighten?
 
MaWa71 skrev:
Ser bra ut Erik_n, vad har du för takhöjd och hur tänker du fälla in spotlighten?
Takhöjden är 225. Jag sågar bara upp i bef tak och sätter hinkar, elen spårar jag in i bef undertak. När hinkar och el är på plats så sätter jag ett lager gips rakt på. Så jag tappar bara 13mm mot dagens takhöjd. Mellanbjälklaget är 195 reglar så det är ganska gott om plats för hinkar och spotlights.
 
Ok!! Det är lite så vi funderade på också, men jag trodde nog inte att bjälklaget var tillräckligt djupt/tjockt för att klara av det. Får kolla det vidare.

Tack för du delar med dig här, det ger inspiration! :)
 
MaWa71 skrev:
Ok!! Det är lite så vi funderade på också, men jag trodde nog inte att bjälklaget var tillräckligt djupt/tjockt för att klara av det. Får kolla det vidare.

Tack för du delar med dig här, det ger inspiration! :)
Höjden på hinkarna ligger runt 15cm. Sen är de olika stora på bredden för beroende på vilken lampa man tänkt. 50w behöver större volym än 35w. Halogen behöver mycket mer luft än LED dessutom... Så är det ont om plats så är ju LED en lösning.
 
erik_n skrev:
Nu börjar det komma upp reglar på väggarna... Det blir 15mm utlägg från vägg och ventilerat. Argumentet som gjorde att det blev ventilerat bakom vägg är att det är blåbetong! Hoppas kunna sänka radonet en hel del med detta!
Spännande.
Blir det ett luftinsläpp uppe i taket då? Tycker inte jag kan se något sådant på bilderna?
 
Raceman skrev:
Spännande.
Blir det ett luftinsläpp uppe i taket då? Tycker inte jag kan se något sådant på bilderna?
Jag har hittat små smäckra ventgaller som fälls i i väggen istället och lackas i samma färg. Vill ju inte ha några taklister. Ska se om jag hittar nån bild på dem. Annars fotar jag nästa vecka när jag fått hem dom.
 
erik_n skrev:
Nu börjar det komma upp reglar på väggarna... Det blir 15mm utlägg från vägg och ventilerat.
[bild][bild]
Hur tänker du göra med väggarna i källaren, isolering eller inte? Vanligt gips eller våtrumsgips? Åsikterna går ju väldigt isär i denna fråga..

Vi har dränerat om och satt Isodrän på utsidan av väggarna, räcker det månne att köra stålregel 2mm från bef. vägg sedan isolera och vanligt gips eller ska man köra utan isolering, OSB och sedan gips? Och gipset, ska det vara våtrumsgips eller kan man köra med vanligt gips? :screwy:
 
MaWa71 skrev:
Hur tänker du göra med väggarna i källaren, isolering eller inte? Vanligt gips eller våtrumsgips? Åsikterna går ju väldigt isär i denna fråga..

Vi har dränerat om och satt Isodrän på utsidan av väggarna, räcker det månne att köra stålregel 2mm från bef. vägg sedan isolera och vanligt gips eller ska man köra utan isolering, OSB och sedan gips? Och gipset, ska det vara våtrumsgips eller kan man köra med vanligt gips? :screwy:
Det blir som sagt 15-20 mm luftspalt som är mekaniskt ventilerad, 45mm plåtregel och 45mm isolering, OSB och gips / panel.

Ang vanligt gips eller våtrumsgips så har jag aldrig hört talas om att man har nått annat än vanligt gips. Har man så stora fukthalter i väggarna att man behöver våtrumsgips så ska man nog se till att få bort fuktproblemet innan man gipsar in det?
 
Våra väggar är torra och fina efter dränering och isolering (2 år sedan) men mad allt som skrivs så blir man ju lätt orolig...

Tack för återkopplingen Erik_N :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Jaha, då sitter man plötsligt och förhandlar med kineser om hur många hundra spotlights jag ska beställa för att få bli kund hos tillverkaren.

Hum... Att man aldrig kan nöja sig med standard... Tänk va enkelt allt hade varit då!
 
  • Gilla
MaWa71 och 1 till
  • Laddar…
erik_n skrev:
Jaha, då sitter man plötsligt och förhandlar med kineser om hur många hundra spotlights jag ska beställa för att få bli kund hos tillverkaren.

Hum... Att man aldrig kan nöja sig med standard... Tänk va enkelt allt hade varit då!
Eller bara ohyggligt rik...
 
  • Gilla
erik_n och 1 till
  • Laddar…
Liten bilduppdatering:

ImageUploadedByByggahus.se1358286376.932494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358286393.989248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358286523.266910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör en sväng till med foton:

Slitsar för el, VVS och ventilation.
ImageUploadedByByggahus.se1358369918.181160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1358370005.931288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förrådet, måste ta fram tigern och bredda dörrhålet. Nu är det 650 brett och jag ska få in en 680 karm där
ImageUploadedByByggahus.se1358370031.485247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
sjöström skrev:
Eller bara ohyggligt rik...
Haha ja det är ju inte de stora inkomsterna som gör dig rik, det är de små utgifterna!
 
  • Gilla
Buddis
  • Laddar…
Då va förhandlingarna med Kina klara och 70 jävligt snygga och unika spotlights på G. Väntar bara bekräftelse på fraktkostnaden nu.

Byggarna är klara med all uppregling och nu är det dags att börja med att dra elrör och montera dosor. VP-2 med regelfäste blev det. Sjukt nöjd med dessa sedan tidigare.

Fotar lite progress under veckan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.