Hej på er!

tänkte passa på att fråga er experter under pågående husköp ifall jag resonerar rätt.

Ftxsystemet har 3 steg/hastigheter. Säkert vanligt men vi upptäckte att steg 1 inte alls räckte till. Testet med toalettpapper så orkade inte suget hålla pappret.
Ökade vi till steg 2 var de inga problem.

Rätta mig om jag har fel,
men jag tycker att vent-systemet hör till konstruktionen på huset och är inte aggregatet helt korrekt tycker jag säljaren ska få det i full funktion.

jag anser att steg 1 bör klara det och vad det beror på vet vi inte ännu antingen är den en enkel(?) service eller är där helt enkelt ett fel på aggregatet.
är detta vanligt?
behöver man "bara" en service på maskineriet?
vad uppskattar ni en service kostar?
är det något man gör själv?


tacksam för all hjälp

hälsningar
Micke
 
Enklast för säljaren är väl att byta till ett reglage med två lägen: 2 och 3.
 
m1cke skrev:
Rätta mig om jag har fel,
men jag tycker att vent-systemet hör till konstruktionen på huset och är inte aggregatet helt korrekt tycker jag säljaren ska få det i full funktion.
Har du köpt eller ska du köpa?

Om du upptäckte det innan så vet du ju om det _innan_ du köper.
Om du upptäckte det efter så kanske det är en annan historia, men undersökningsplikten är väl rätt hård/stor om jag har förstått det rätt...
 
Vet du vad för flöde du har i steg 1 på aggregatet ? Innan du vet det bör du inte härja om dolt fel.

Förmodligen har du ett hemma, borta och ett forcerat läge.
 
Vi har skrivit köpekontrakt precis som vanligt och hade besiktning av villan igår det upptäcktes.
Då har vi ett läge efter besiktningen att kunna påpeka saker.

Det är ju frågan om detta hänger på en simpel service med byte av filter. Då erbjuder jag mig att dela kostnaden.
Men är det någon motor i aggregatet (oftast två va?) som inte fungerar tycker jag att man kan kräva att det ska åtgärdas för vi snackar inte om en gammal sliten diskmaskin.

Värt att berätta är att mäklaren poängtera tydligt att man får ta hänsyn till om en tvättmaskin skulle sluta fungera innan överlåtelsen får man komma överens om ersättning, givetvis.
Gaspannan t.ex som är 23 år fungerar utmärkt fortfarande men hur många pluspoäng får jag om jag kräver värdeminskning på huset för att byta en fungerande värmepanna? Jag hade iallafall inte släppt ett öre.
Men nu har vi istället ett vent-system som inte fungerar till fullo. Vad det beror på får man isåfall undersöka?
 
n1zz3 skrev:
Vet du vad för flöde du har i steg 1 på aggregatet ? Innan du vet det bör du inte härja om dolt fel.

Förmodligen har du ett hemma, borta och ett forcerat läge.
det blir inget dolt fel för oss ännu. Överlåtelsen är inte förrän i april.
hur kollar man något sånt egentligen? Säljaren har inte mycket kunskap om huset.
arbetar du med ventilation så du kan säga att ftxsystem ofta är byggda som du beskriver?
 
  • Gilla
Sema Deli1
  • Laddar…
m1cke skrev:
jag anser att steg 1 bör klara det och vad det beror på vet vi inte ännu antingen är den en enkel(?) service eller är där helt enkelt ett fel på aggregatet.
Har jag förstått dig rätt att du vill få säljaren att betala, helt eller delvis, en service eller reparation av ett FTX aggregat för att du anser att det bör klara att suga fast ett toapapper på steg 1? :x
 
n1zz3 skrev:
Vet du vad för flöde du har i steg 1 på aggregatet ? Innan du vet det bör du inte härja om dolt fel.

Förmodligen har du ett hemma, borta och ett forcerat läge.
Hej igen.

Hittade ventilationsritning av dem konstruktionsritningarna jag har fått digitalt.

Där står det att frånluften är 12 l/s i badrummet. Med en beteckning på "DON" FD 1.

Är det något du förstår dig på?
 
Kanske du kan se om säljaren hittar en annan köpare , då slipper du ju problemet
 
  • Gilla
Jörgen H och 2 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Har jag förstått dig rätt att du vill få säljaren att betala, helt eller delvis, en service eller reparation av ett FTX aggregat för att du anser att det bör klara att suga fast ett toapapper på steg 1? :x
Som ett mått utan utmätning har jag trott att ventilationen ska vara så pass god att den ska klara av att hålla kvar ett tunt toalettpapper.
Något som en oberoende besiktningsman också anser.

Jag undrar vad ventilationen fyller för funktion i ett badrum om den inte ens klarar av att hålla ett tunt toalettpapper?
Det är ofta fuktigt i ett badrum långt efter man t.ex har duschat.

Men är det som n1zz3 beskriver så förklarar det kanske anledningen isåfall.
 
elmont skrev:
Kanske du kan se om säljaren hittar en annan köpare , då slipper du ju problemet
Vilket klokt resonemang av dig. Jag förstår varför du har uppnått över 7.000 inlägg med all den hjälp du verkar kunna tillföra på ett forum.
 
Jag förstår inte varför det ens finns anledning att kalla detta ett fel? Kör på läge 2 eller 3 då, problem solved! Det är i mina ögon bara en fördel att kunna sänka ventilationen under norm, t.ex. när man åker bort en längre tid.

Hade jag varit säljare hade jag trott att du skämtade om du yrkade avdrag på grund av detta.
 
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Det finns ingenting som säger att ventilationsflöde skall uppnås vid nåt speciellt läge på nån reglage om det inte uttryckligen står att flödet är injusterat med reglaget i läge 1. Finns heller inget som säger att det ens behöver vara mer än ett läge.Sätter du det i läge 2 så suger det säkert fast papperet och du kan använda läge 1 då du är bortrest.
 
För övrigt så är det där med att ett toalettpapper ska sugas fast en högst ovetenskaplig metod. Det är kanske ett 160 don, inte alls säkert ett toapapper fastnar på ett sådant vid 10 l/s frånluft!
 
Mitt FTX kan man ställa in precis som man vill, så rent teoretiskt skulle jag kunna köra orkan på steg 1 och stillastående fläktar på steg 3.
Det jag menar är att det behöver inte vara en linjär skala mellan steg 1,2 och 3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.