Hej,

Vi ska bygga hus med Eksjöhus och då ingår det ett HTH-kök där vi troligen vill ha en bänkskiva i svart granit. Vi har fått tips från alla vi känner att inte gå via HTH vad gäller detta, utan ta det via en stenhuggare direkt.

Sagt och gjort, skickade ritning till stenhuggare (se bifogad). Enligt stenhuggaren rör det sig om totalt 4,4 kvadratmeter granit, och han har räknat ut nedsänkt ho på både köksön och den vanliga bänken.

Pris: 49700 inkl moms.

IMG_20130114_172236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag visste att det skulle vara dyrt med bänkskivor i granit, men så HÄR dyrt? Då har vi ändå ett förhållandevis litet kök.. Om då stenhuggarna är billiga, vad tar inte HTH då? :)

Vol
 
Priserna på bänkskivor i sten är helt vansinniga ... kolla in http://www.andrewsgranite.com och http://www.diapol.se för betydligt bättre priser. Jag har själv inte beställt något därifrån men sök på forumet så kan du läsa lite hur det funkat för andra.
 
Borghamns stenförädling! Kan va värt att kolla upp!
 
RoTe
Vill man ha rikemansinredning får man vara rikeman, så enkelt är det. Själv är jag fattig och skulle jag bygga kök hade jag gjutit bänkskiva i betong, själv. Billigt, snyggt och kul att göra något själv. :)
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
Jag har inte exakt pris i huvudet men tror att vi kommer att betala ca 38000 SEK för själva stenen (4 cm tjock, svart granit och det rör sig om ca 3,6 m2) inklusive montering av diskho, håltagning för blandare etc. Sedan tillkommer kostnad för montering och för att de tar mått. Priserna verkar kunna variera rejält men ett tips, titta på stenen innan ni slår till! Just när det gäller svart granit (vår heter "Nero Assoluto") så finns det olika varianter och en del ser ganska "dammiga" ut (eller fläckiga eller vad man nu vill kalla det). Jag har i alla fall lärt mig att en svart granit på ett ställe inte behöver se likadan ut som en svart granit på ett annat (kanske inte så konstigt eftersom det är ett naturmaterial).
 
RoTe skrev:
Vill man ha rikemansinredning får man vara rikeman, så enkelt är det. Själv är jag fattig och skulle jag bygga kök hade jag gjutit bänkskiva i betong, själv. Billigt, snyggt och kul att göra något själv. :)
Jag vet inte om jag håller med om att man bara kan säga "så enkelt är det". Bara för något är dyrt (vilket vi är fullt medvetna om) så innebär det oavsett vad att man inte ska behöva betala mer än vad man borde. Vi hade kanske räknat med 20-30k, men 50k känns plötsligt orimligt.

Får nog kolla vidare på dom tipsen jag fått här, och ta in fler offereringar helt enkelt.

Vol
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vem tror du köksbutikerna handlar av??
De har inga egna fabriker, de handlar av stenhúggarna och får en viss rabatt.
 
Lenasv skrev:
Vem tror du köksbutikerna handlar av??
De har inga egna fabriker, de handlar av stenhúggarna och får en viss rabatt.
Vad dom köper för är ju tämligen ointressant i sammanhanget.
 
Just kallas det mesta för Nero Assoluto, framför allt av de Estniska företagen :thumbdown:
 
Nä, eftersom de håller ungefär samma priser. Du tror väl inte butikerna har fri prissättning??
 
Lenasv skrev:
Nä, eftersom de håller ungefär samma priser. Du tror väl inte butikerna har fri prissättning??
Jag lägger ingen som helst värdering i orsaken till avståndet i pris mellan stenhuggaren och köksbutikerna utan kan bara konstatera att det enligt uppgift skiljer, ibland över 50%.
 
Vi köpte bänkskivor i matt svart assoluto för knappt 2 år sedan och det var sammanlagt 4,3 m*²
Bänkskivor och köksö
1 planmonterad Intra Mega diskho.
Håltagning för häll.
Håltagning för liten utslagsvask med hål för blandare.
Måttagning och montering.
Alltsammans för 38.480:- (lite ROT-avdrag på mätning och montering avdraget 6.000:- / 2 = 3.000:)
Det finns billigare stensorter men vi tyckte om den svarta.
Bänkskivorna är behandlade mot fläckar med ett matgodkänt medel. (det fungerar bra, nästan ingen skötsel)
Svensk stenfirma. Vi är mycket nöjda :D
 
Y
Jag köpte två granitbänkar och de kostade mer än resten av köket, så tror inte priset är helt galet... tyvärr..
Leverans och montering kostade kanske 2000 men det var det ju lätt värt.
Om det är någon tröst så har jag inte ångrat mig iaf.

// Jag har blivit lite försiktigare med vad som står ovanpå den för har sett att den kan sugaåt sig vissa vätskor, något som syns om ljuset liggerpå och man kollar på visst sätt. inte så att man ryggartill när man går förbi. Något stenhuggaren varnade för. Jag har inte vågat undersöka än hur/om jag kan återställa detta. :(
 
Redigerat:
ullberg
Vi betalade (för drygt ett år sedan) strax under 15K för totalt 4840 mm Nero Assoluto, 30 mm tjock (620mm djup, så ganska exakt 3m2), monterat och klart. Dock var vår skiva ganska "enkel": 1 uttag för häll (gaffellösning) ett 90 graders hörn och en separat skiva. Dvs. ingen ho eller urtag för ho, vi har en porslinsho som skrivorna möter, dock var man tvungen att ta ur en liten bit i framkant av skivan för att möta hon rätt, detta var också inkluderat i priset.

Leverantör: Andrews Granite

Jag gissar att er ho (hoar? är det en till uppe till vänster) är en ganska stor del av kostnaden, jag antar plan eller. underlimmade, och kanske till och med halvvägs uppfrästa i skivan? bara ett enda sånt hål är nog ett par tusen (lite fler sådana hos den svenska leverantören och lite färre hos den i öst skulle jag gissa), och sen är det ju kostnaden för självan hon och montering av densamma....

/U
 
ullberg
ullberg skrev:
Vi betalade (för drygt ett år sedan) strax under 15K för totalt 4840 mm Nero Assoluto, 30 mm tjock (620mm djup, så ganska exakt 3m2), monterat och klart. Dock var vår skiva ganska "enkel": 1 uttag för häll (gaffellösning) ett 90 graders hörn och en separat skiva. Dvs. ingen ho eller urtag för ho, vi har en porslinsho som skrivorna möter, dock var man tvungen att ta ur en liten bit i framkant av skivan för att möta hon rätt, detta var också inkluderat i priset.

Leverantör: Andrews Granite

Jag gissar att er ho (hoar? är det en till uppe till vänster) är en ganska stor del av kostnaden, jag antar plan eller. underlimmade, och kanske till och med halvvägs uppfrästa i skivan? bara ett enda sånt hål är nog ett par tusen (lite fler sådana hos den svenska leverantören och lite färre hos den i öst skulle jag gissa), och sen är det ju kostnaden för självan hon och montering av densamma....

/U
Jag kanske ska tillägga att övriga offerter på samma skiva låg på (ungefärliga siffror, minns inte helt hundra): 17K, 25K & 33K, ja sen var det också stenfirma bror törner, som aldrig ens bemödade sig att göra en offert, jag var väl inte värd deras uppmärksamhet...

17K var en lokal förmåga och egentligen hade jag tänkt ta honom, men det kändes lite osäkert, nystartad firma och oklar solvens, så jag körde på förmågor från öst.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.