Hej!
Jag har precis köpt en lägenhet som är inrökt, trodde det skulle vara lätt att åtgärda med lite spärrfärg och annat roligt.
Men nu när jag ska ta itu med problemet på riktigt har jag lite funderingar.

Alt 1:
Spacka igen hål, slipa, tvätta och måla över befintlig tapet med spärrfärg.

Alt 2:
Ta bort tapeter tills jag kommer till betongen, bredspackla, slipa, spackla, slipa, tvätta, måla med spärrfärg.

Alt 3:
Tvätta och måla med spärrfärg.

Det enda jag funderar över är om jag tar bort tapeterna, måste jag bredspackla? Om inte, behöver jag verkligen spärrfärgen? (sätter sig nikotin fast i betong?)

Alt 1 känns ju som att jag bara målar över problemet istället för att ta bort det.
Vissa väggar är jämna medan andra har endast en buckla som är ca 1 mm utåt.

Tacksam för all hjälp och alla svar! Känner mig så förvirrad.
OBS! Har endast målat väggar tidigare så har ingen erfarenhet av bredspackling.
 
Ett par skålar med ättika eller en ozonmaskin som går något dygn borde ta bort röklukten.
Kom bara ihåg att när man använder ozon maskiner så får ingen vara i lägenheten när den är igång. Därefter ska det vädras ut ordentligt, innan man får vistas där.
 
Jag är bara amatör men så här gjorde jag i vårt inrökta kök: Bort med lös tapet, måla med billig grundfärg (jag köpte på Rusta), spackla alla ojämnheter (tapetskarvar, skruvhål mm) , tapetserade med tapet. Någon speciell spärrfärg använde inte jag men det beror på om du skall måla dina väggar eller tapetsera.

Skall du måla taket så tvätta med målartvätt först.

Tror det blir mer jobb att ta bort all tapet. Då måste du verkligen bredspackla eftersom betong är för ojämn att måla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.