Mikael_L skrev:
Bortlejt kan det mycket väl kosta 200'.
Antingen pga högt vald standard eller lika gärna pga dålig upphandling.

Det är väl inte helt ovanligt att folk betalar 200' för ett badrumsbygge som borde kostat 100' ?
Det är klart att det varierar beroende på vad du väljer för inredning men betalar man 200 per badrum blir man blåst. Jag ska renovera mitt ena badrum, allt material utom blandare till duschen är inköpt och jag ligger omkring 15000 på det. Då har jag köpt billigt material när det funnits kampanjer etc förvisso. Jobbet kostar mig inget för en vän hjälper mig.
 
Man vill ju inte gärna tro det... men det finns faktiskt de som lägger 200kkr eller mer på ett nytt badrum. Förhoppningsvis är det människor som inte behöver låna till det. Kostar det så mycket så är det på gränsen till lyxkonsumtion (enligt mig). En sådan renovering borde man nog bekosta till största delen kontant. Jag är inte moralist utan gissar bara att det är ovanligt att det kan räknas som en ekonomisk investering som man kan få tillbaka vid en eventuell försäljning av en fastighet.
 
Jag var med och gjorde ett vanligt badrum på 16m2 för över 10år sedan och där kostade bara klinkers/kakel ca 60.000:-......
 
Mikael_L
stake skrev:
Det är klart att det varierar beroende på vad du väljer för inredning men betalar man 200 per badrum blir man blåst.
Tja, jag håller väl med.
Om en man bygger 8 hela dagar (2 dagar rivning, 2 dagar el + vvs, 1 dag tätskikt, 3 dagar kakling och klinkring) så blir det cirkus 8x8+x600 = 38.000:-. Och då har jag alltså räknat med en hyggligt bra timpenning.
Sen kan det väl diffa någon dag neråt eller några uppåt om det är väldigt enkelt eller väldigt krångligt jobb.
Men över 100' tycker jag inte att något badrum borde kosta så länge det inte rör sig om jättestort badrum eller jätteexklusiva material.
Men så länge badrumsbyggaren har en kund som är villig att betala mer än 100' så tar han givetvis det jobbet först, och vill man inte betala mer än det är värt får man kanske vänta till det blivit sämre tider i branschen eller att fler plattsättare kommit ut i arbetslivet.


edit:
Materialet till vårt oerhört lyxiga* 4 kvm badrum gick väl på ca:
spackel, tätskikt, fix och sånt, ca 8'
kakel klinker, knappt 3'
Badrumsskåp, toa, dusch och armaturer och sånt ca 2'
(Då var det en massa begagnade saker här, som åkte ut vid en rot-renovering där jag plockade åt mig nästan nytt badkar, handfat, handfatsblandare). Men toastolen tänkte vi köpa en ny, men det är inte gjort än.
Allt jobb gjorde jag själv.

*lyxigt, för det går både duscha, bada, skita, borsta tänderna och raka sig där. ;)

edit2.
Jag bytte "saftig timpenning" till "bra timpenning", kändes mer korrekt.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Tja, jag håller väl med.
Om en man bygger 8 hela dagar (2 dagar rivning, 2 dagar el + vvs, 1 dag tätskikt, 3 dagar kakling och klinkring) så blir det cirkus 8x8+x600 = 38.000:-. Och då har jag alltså räknat med en hyggligt saftig timpenning.
Sen kan det väl diffa någon dag neråt eller några uppåt om det är väldigt enkelt eller väldigt krångligt jobb.
Men över 100' tycker jag inte att något badrum borde kosta så länge det inte rör sig om jättestort badrum eller jätteexklusiva material.
Men så länge badrumsbyggaren har en kund som är villig att betala mer än 100' så tar han givetvis det jobbet först, och vill man inte betala mer än det är värt får man kanske vänta till det blivit sämre tider i branschen eller att fler plattsättare
kommit ut i arbetslivet.
På den punkten är vi rörande överrens.
 
stake skrev:
Det är klart att det varierar beroende på vad du väljer för inredning men betalar man 200 per badrum blir man blåst. Jag ska renovera mitt ena badrum, allt material utom blandare till duschen är inköpt och jag ligger omkring 15000 på det. Då har jag köpt billigt material när det funnits kampanjer etc förvisso. Jobbet kostar mig inget för en vän hjälper mig.
Man vet aldrig förutsättningarna, så det är dumt att uttala sig alltför kategoriskt.

Jag bygger själv för att jag vill det men skulle egentligen tjäna att leja bort badrummet trots en högre kostnad och hellre jobba några timmar.

Standard och storlek påverkar förstås, var med och hjälpte en vän bygga för inte så länge sedan där materialkostnaden var nära 100 000 kr trots mina nettopriser hos vissa handlare men då år också badrummet på 34 kvm med både dusch, bastu, bubbelpool och tvättstugedel. För flexibilitetens skull är hela ytan tätskiktad trots att den är avdelad med väggar. Bara att flyta upp denna yta med fall mot 3 golvbrunnar kostade i material en hyffsat slant. Så en kostnad på 200 000 kr för det badrummet hade varit ett fynd.

Kostnad för att flytta avlopp och vatten för att skapa ett badrum av ett vanligt rum kan bli rätt hög om man inte gör något själv heller och talar vi dessutom om helentreprenaded fast pris så är det också en prisökningsfaktor
 
Redigerat:
mariatherese skrev:
Man vill ju inte gärna tro det... men det finns faktiskt de som lägger 200kkr eller mer på ett nytt badrum. Förhoppningsvis är det människor som inte behöver låna till det. Kostar det så mycket så är det på gränsen till lyxkonsumtion (enligt mig). En sådan renovering borde man nog bekosta till största delen kontant. Jag är inte moralist utan gissar bara att det är ovanligt att det kan räknas som en ekonomisk investering som man kan få tillbaka vid en eventuell försäljning av en fastighet.
Nu håller jag förvisso med dig och lånar själv inte till något, lånat till hus och fritidshus men det är också snart borta.

MEN vi ska komma ihåg att alla är olika. En del människor vill resa varje år till Thailand, andra ha fin elektronik, en del lägger pengar på fina bilar. Eller så är man design och inredningsintresserad och lägger 40 000kr på en fåtölj eller över 200 000kr på ett badrum.

Alla får göra sina egna val och självklart är det lyxkonsumtion på samma sätt som en del skulle anse att en volvo 745 gör jobbet lika bra som en ny v70 som i deras ögon är lyxkonsumtion - smaksak alltså.

Till TS så har jag inte mycket att tillägga mer än att det är rimliga siffror om ni inte vill göra något, väljer medel eller något högre materialval och inte söker att med olika medel sänka kostnader utan ha en bekväm och snabb renovering med helentreprenad.

Däremot går det att kapa en del med att sprida ut arbeten, vara duktig på materialinköp vid rätt tillfälle och lära sig att upphandla tjänster till vettiga kostnader
 
Klart man inte kan tala för alla badrum, det finns extrenfall på alla håll. Ett skithus med plastnatta och begagnad wcstol på 1.5 kvadrat behöver inte bli dyrt alls. Eftersom TS inte nämnde att h*n tänkte sig på några lyxprojekt finns väl skäl att anta att det är vanliga badrum, tycker du inte?
 
Absolut 2 vanliga badrum där det ena ska skapas från noll och därför saknar indraget vatten eller avlopp. Ts beskriver också att de saknar kunskap eller kontakter plus att de vill ha helentreprenad på hela bygget. Sen om jag får vara fördomsfull så är det oftast inte personer med ambition att på helentreprenad renovera en hel fastighet som sedan väljer billigare material etc. Tvärtom är det mer sannolikt att man önskar golvvärme, klinkers och kakel mm. Då kan det mycket väl vara så att badrummen uppgår till närmare 400 000 kr för båda särskilt om de vill ha fastpris avtalat.

Det är svårt att säga exakt men absolut inte så orimligt som att de vill klä det i guld för att lyckas spendera dessa pengar
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Om vi hamnar i situationen att renovera är det skönt att höra att ni tror att jag tagit i för högt då jag uppskattat pris för att renovera badrum. Det handlar inte om någon överdriven lyx utan funktionellt helkaklat badrum, inte någon stor relax. Inga onödigt dyra materialval och ingen speciell design.

Som ni märker tror vi oss inte ha kunskap om att vara "byggledare" vid en renovering och anlita olika hantverkare. Har haft vänner som anlitat med löpande kostnad och det har dragit iväg och blivit betydligt dyrare än offerterna som avsåg fast pris, men ni menar alltså att det generellt brukar bli billigare? Mycket billigare?
 
Lolle skrev:
men då år också badrummet på 34 kvm med både dusch, bastu, bubbelpool och tvättstugedel
He, He... 34 kvm, lätt att gå vilse där om man måste dit halvsovande mitt i natten... Med risk att generalisera så gissar jag att TS två tilltänkta badrum är aningen mindre... :p
 
Löpande kostnad skall i princip bli billigare om inte någon har räknat fel på det fasta priset. Fast pris innefattar "riskpeng" för oförutsedda händelser. Alternativt så kan det fasta priset sakna någon viktig komponent som blir dyr att beställa extra i efterhand. Det kan handla om en så enkel sak som rivning och bortforsling av material.

Sen handlar det ju alltid om att det löpande priset blir billigare om man kan se till att det finns en god projektplanering att utgå ifrån. Förberedelser är gjorda och material finns på plats osv. Missar man detta så rinner timmarna snabbt iväg. Det är dock inte raketforskning det handlar om.

Problemet som jag ser det med att sätta en budget med för mycket luft i, är att man tenderar att få en högre kostnad per automatik. Var medvetna om detta.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Mikael_L
FrökenV skrev:
Som ni märker tror vi oss inte ha kunskap om att vara "byggledare" vid en renovering och anlita olika hantverkare. Har haft vänner som anlitat med löpande kostnad och det har dragit iväg och blivit betydligt dyrare än offerterna som avsåg fast pris,
Nu kan det ju varit att priset drog iväg för dina vänner pga något oförutsett.

Och då hade även ett fast offererat pris antagligen också dragit iväg, ty hantverkaren skriver väl något i stil med "tillkommande arbeten" och oförutsedda saker utom offerten debiteras med xx kr/tim.

Inte säkert att det var så, men mycket möjligt.
 
Lolle skrev:
MEN vi ska komma ihåg att alla är olika. En del människor vill resa varje år till Thailand, andra ha fin elektronik, en del lägger pengar på fina bilar. Eller så är man design och inredningsintresserad och lägger 40 000kr på en fåtölj eller över 200 000kr på ett badrum.

Alla får göra sina egna val och självklart är det lyxkonsumtion på samma sätt som en del skulle anse att en volvo 745 gör jobbet lika bra som en ny v70 som i deras ögon är lyxkonsumtion - smaksak alltså.
Håller absolut med. (har inte heller billån) Men när man pratar investeringar i fastigheter (speciellt när det i detta fallet handlar om 2Mkr i ren yta) så finns det ofta en tanke kring att det skall kunna betala sig. Och det kan ju också göra det om man gör "rätt" investeringar. TS nämner ju också prisskillnaden mot renoverade fastigheter och har således en tanke om att det skall finnas någon form av bärighet. Därav min kommentar.

Om folk vill låna till konsumtion så vill jag inte moralisera. Bara man är medveten om att det är det man gör...
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Håller absolut med. (har inte heller billån) Men när man pratar investeringar i fastigheter (speciellt när det i detta fallet handlar om 2Mkr i ren yta) så finns det ofta en tanke kring att det skall kunna betala sig. Och det kan ju också göra det om man gör "rätt" investeringar. TS nämner ju också prisskillnaden mot renoverade fastigheter och har således en tanke om att det skall finnas någon form av bärighet. Därav min kommentar. Om folk vill låna till konsumtion så vill jag inte moralisera. Bara man är medveten om att det är det man gör...
Exakt. Skrivs aldrig om de som gör dåliga investeringar. De är många och i samtliga fall som jag har talat med så har banken hejat på och hävdat att de gjort värdehöjande investeringar. Gör man investeringar som inte är värdehöjande i samma grad som investeringens värde så skall man likställa det med tex en Thailandstur. Hittills inte träffat någon som resonerat så dock ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.