Hej!
Jag sitter och funderar på att köpa ett hus, hyra ut det några år för att sedan renovera och sälja det. I mellanstora städer brukar ju huspriserna gå upp av sig självt av värdeökningen varje år. Om man dessutom renoverar borde man ju ha goda chanser att gå +?
Nu kommer vi till den ständiga frågan. Får man göra detta för skatteverket? Eller bör man istället göra detta i bolagsform? Då försvinner ju de många fördelarna med rotavdrag, lägre skatter vid både hyresintäkterna och försäljningen... Någon som vet?
 
Ska det vara någon affär att hålla på får man nog räkna med att göra i stort sett allt själv och inte leja in andra.....
 
För Skatteverket får man göra det, dock så måste man betala skatt för det.
Som jag ser det är det en ganska stor chansning att spekulera i villor på detta sätt, men det är min åsikt.
 
Hemmakatten
Rotavdrag får du (med få undantag) göra endast om du själv använder huset som din egen bostad eller fritidshus.
 
Tack för snabba svar.
Just det. Har för mig att jag läst att man måste nyttja den själv för att använda ROT...
Jo skatten är ju 22% på reavinst vid privat försäljning är dock osäker på hur mycket den är om man säljer via bolag.
Tex 26 % i vinstskatt för företaget sedan 20 % för att ta ut vinsten i aktieutdelning vilket ger 41%.. Eller skattar jag först 28% som näringsfastighet sedan 26% för vinstskatt i bolaget och sedan 20% för utdelningen.. I så fall är det ju väldigt mycket mer fördelaktigt att göra det privat eftersom man ändå inte får dra momsen i denna typ av verksamhet..?
Någon som vet hur många hus man får köpa sälja privat.. Skulle man kunna göra någon sådant var tredje år till exempel eller räknas det som "upprepade gånger i vinstsyfte" som skatteverket menar är gränsen?
 
Hemmakatten
Du måste bo i huset minst ett år för att betala den lägre "vanliga" reavinstskatten. I annat fall räknas det som näringsfastighet och du får skatta därefter även fast du säljer huset "privat".
 
Det här är en annan fråga en den andra. Då tycker jag helt klart att du skall äga fastigheten i egen regi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.