nån som har erfarenhet av Biltemas våtrumssystem fär tätskikt i våtutrymme?
positivt eller negativt?
 
Mikael_L
Jag använde Biltemas rollade tätskikt på golvet i tvättstugan.
Där gick det rollade bra då det är betongplatta.
Sen körde jag givetvis med Biltemas övriga produkter där också (tänk system) dvs primer, spackel, fix osv. Men klinkerplattorna var annat fabrikat.
Jag är ju helt okunnig och utan tidigare erfarenhet, men i vilket fall stötte jag inte direkt på några problem med Biltema's produkter. Det var något med vilken primers som skulle användas som jag tyckte var lite oklart. Men jag tror jag gjorde en tankevurpa själv som ledde till att jag inte förstod.

Att jag valde BT hade nog inte någon annan anledning än att jag var tvungen att lite halvsnabbt få utrymmet klart, och jag hade inte tid med någon marknadsundersökning då.
Det blev snabbt och enkelt att köpa från BT helt enkelt.

När det var dags för badrummet som med sina reglade träväggar kräver ett dukbaserat system samt att jag verkligen inte vill chansa med ett badrum så kollade jag upp marknaden lite mer.
Jag startade en tråd här också.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/172764-basta-tatskikten-2011-a.html

Och till sist blev det LIP's system.
Dels var det 20% rabatt på LIP hos sigro.se just då, så det blev t.o.m billigare än Biltema, och så verkade många använda LIP och gilla det.

Så kolla du gärna upp lite, och tänk på att Biltema's system inte är billigt egentligen. Så "billigt" är inget skäl för att välja biltema.

Och supporten skiljer en del. Hos biltema finns ingen support, fanns inte då i alla fall. När jag ringde var den enda support dom kunde erbjuda att läsa upp vad som står i samma produktblad som du hittar i biltemavaruhusen och som går att ladda ner som PDF från deras hemsida.

När jag ringde LIP så var det en överväldigande (och mycket trevlig dessutom) support.

I slutändan tror jag att alla system är tillräckligt bra (Biltemas t.ex. är det ju en riktig tillverkare, litokol, bakom) och det som mest avgör slutresultatet är hur noga och duktig man är.
Men sen skiljer sig de olika lite i arbetssätt också.
Att man slipper rolla på extra gucka på LIP's duk är ju riktigt trevligt. För yrkesmännen är det säkert guld värt för det sparar ju in ett helt extra moment = badrummet klart en dag tidigare.
För hobbyisterna är ju inte tiden lika viktigt, men allt man slipper göra är ju ändå bra.
Att limmet för duken i LIP's system är av härdande sort är ju bra för konstruktionen, det hela blir verkligen härdat ordentligt, och lider inte av någon osäkerhet om lösningsmedlet i limmet verkligen gått ut ordentligt så det har torkat färdigt.
Nackdelen blir dock då istället den begränsade tid man har på sig att limma, och att lim inte går att spara lite av och använda sen.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Jag har precis kommit så långt i min badrumsrenovering att jag har suttit och måttat oxh kollat runt efter rätskikt.

Några reflektioner. Biltemas tätskikt är helt godkänt och testat och finns med på den där listan över system som är godkända i sverige (kommer inte ihåg namnet i skrivande stund oxh är för lat för att googla :) ). Det jag har läst på om BT's system verkar det välsigt lättarbetat när man ska montera det. Man har lite längre tid på sig att klistra upp mattorna jämfört med kiilto eller lip. Dessutom finns BT's mattor i schyssta 10 eller 30 metersrullar på 1m bredd medans i vart fall lip på sigro.se's sida bara finns 30m 1m bred eller metervara på 0,65 bred vilket är mystiskt. Det är ju även lätt att komplettera med något om man nu skulle stå och sakna något i stundens hetta då de flesta har en butik i närheten.

Lip's system funkar likadant som BT's och för den delen kiiltos. De två större skillnaderna är själva skarvandet av mattorna och hur mycket guck som behövs. På BT's ska man verkligen dränka alla skarvar flera ggr.

Sen till priset. Mitt badrum på strax under 6m2 visade det sig att BT blev dyrare än både kiilto och lip vilket gjorde mig otroligt förvånad. Lip hamnade på ca. 5600:- med frakt hos sigro.se, kiilto ca 6500:- hos k-rauta och BT strax under 7000:-. Jag räknade med allt, dock ej flytspackel men med all primer som också behövs i dom olika systemen.

Jag har absolut inget emot BT generellt och skulle absolut inte ha några problem med att använda deras vårumssystem. Det är som sagt godkänt enligt alla konstens regler och det räcker för mig. Dock bör man räkna och räkna och kolla på priset, om man nu som jag görna kommer lite billigare undan om man kan.
 
_coffe_ skrev:
Jag har precis kommit så långt i min badrumsrenovering att jag har suttit och måttat oxh kollat runt efter rätskikt.

Några reflektioner. Biltemas tätskikt är helt godkänt och testat och finns med på den där listan över system som är godkända i sverige (kommer inte ihåg namnet i skrivande stund oxh är för lat för att googla :) ). Det jag har läst på om BT's system verkar det välsigt lättarbetat när man ska montera det. Man har lite längre tid på sig att klistra upp mattorna jämfört med kiilto eller lip. Dessutom finns BT's mattor i schyssta 10 eller 30 metersrullar på 1m bredd medans i vart fall lip på sigro.se's sida bara finns 30m 1m bred eller metervara på 0,65 bred vilket är mystiskt. Det är ju även lätt att komplettera med något om man nu skulle stå och sakna något i stundens hetta då de flesta har en butik i närheten.

Lip's system funkar likadant som BT's och för den delen kiiltos. De två större skillnaderna är själva skarvandet av mattorna och hur mycket guck som behövs. På BT's ska man verkligen dränka alla skarvar flera ggr.

Sen till priset. Mitt badrum på strax under 6m2 visade det sig att BT blev dyrare än både kiilto och lip vilket gjorde mig otroligt förvånad. Lip hamnade på ca. 5600:- med frakt hos sigro.se, kiilto ca 6500:- hos k-rauta och BT strax under 7000:-. Jag räknade med allt, dock ej flytspackel men med all primer som också behövs i dom olika systemen.

Jag har absolut inget emot BT generellt och skulle absolut inte ha några problem med att använda deras vårumssystem. Det är som sagt godkänt enligt alla konstens regler och det räcker för mig. Dock bör man räkna och räkna och kolla på priset, om man nu som jag görna kommer lite billigare undan om man kan.
vad använde du?
 
Snailman
Kollar oxå på detta , men hade missat att lip hade 1m bred folie oxå (så tack för den infon)

Har bara kollat på duk /hörn/remsor och manchetter och då är k-rauta betydligt dyrare än biltema (nätpriser från närmaste dagarna)

har jämfört biltema sigro kakelplattan (kiilto) k-rauta cheapy (bostik) och ardex

men ska försöka kolla upp fixpriser oxå

som jag har fattat saken så kan man under duken använda valrfri tillverkares flytspackel/spackel?
 
Jag använder mig av lip. Beställde igår :)
 
Snailman skrev:
Kollar oxå på detta , men hade missat att lip hade 1m bred folie oxå (så tack för den infon)

Har bara kollat på duk /hörn/remsor och manchetter och då är k-rauta betydligt dyrare än biltema (nätpriser från närmaste dagarna)

har jämfört biltema sigro kakelplattan (kiilto) k-rauta cheapy (bostik) och ardex

men ska försöka kolla upp fixpriser oxå

som jag har fattat saken så kan man under duken använda valrfri tillverkares flytspackel/spackel?
Ja, det kan du absolut så länge du kör på tillverkarens rekommenderade primer och dylikt.

Egentligen spelar det säkert ingen roll, men det är ju ändå ett våtrum och för dom extra få kronor det kostar att inte blanda system så tycker i vart fall jag att man bör göra det.


Angående flytspackel. Cascos thermoplan finns på hornbach för 179:- för en 25kg säck. Tycker jag var prisvärt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.