Har sedan tidigare en tryckluftsregulator ifrån Jula, köpte den i förhoppningen om att få konstant tryck till tryckluftsverktyg, etc. Hur som helst så fungerar denna inte som jag trodde att den skulle göra; trycket ut (enligt manometern på regulatorn) varierar med uttagen luftmängd.

Ett exempel; Min kompressor stoppar vid 8 bar och startar vid 6,5 bar. Regulatorn ställer jag på 6 bar. Beroende på hur mycket jag "gasar på" med tryckluftsverktyget så sjunker trycket på regulatorns manometer med 0,5-1 bar och håller sig där tills jag stannar verktyget, då åker det tillbaka till det tidigare inställda värdet.

Felet som regulatorn gör är tack och lov inte märkbart beroende av om jag har 6,5 eller 8 bar i tankarna.

Brukar regulatorer fungera det här viset? Justerar jag på fel sätt?
 
Det beror förmodligen på att du har för lång/klen slang i kombination med att du drar "för mycket" luft.

Det gör att du får ett tryckfall i ledningen. När tryckfallet gör att trycket framme vid tryckregulatorn faller under 6 bar så kommer den självklart inte kunna hålla trycket uppe.

Dock borde det väl skilja lite beroende på om du har 6,5 eller 8 bar i tanken.


Vilken längd/innerdiameter på slangen har du och ungefär hur mycket luft drar du?
 
Tycker din regulator beter sig normalt. Skall verktyget ha ett visst tryck under arbete så är det ju bara att justera upp trycket, och titta på manometern när verktyget är igång.

Tips för att förbättra flödet funktionen om du upplever verktygen för slöa är att köra grövre slang, brukar vara minst 3/8 slang til normala mutterdragare. Koppla in din lösa regulator direkt på kompressortanken och inte på den inbyggda snabbkopplingen på kompressorn.
Det brukar göra susen om systemet är "slött". Men tycker du allt funkar bra är det bara att köra.
 
Regulatorn sitter direkt på en slavtank utan slang. Den sitter dock fast med hjälp av en snabbkoppling! Jag ska prova att skruva dit den direkt på tanken istället! :)

Det är förövrigt möjligt trycket till verktyget varierar lite med trycket i tankarna, men det är inte så pass att jag märker det på verktyget.

Passar på ett ställa en fråga till när jag har kunnit folk kring mig; Har sett att vissa sätter snabbkopplingar direkt på sina tryckluftsverktyg och att vissa sätter en bit slang med en snabbkoppling på. Varför vill man ha en bit slang fast på verktyget?
 
Belaruz skrev:
Det beror förmodligen på att du har för lång/klen slang i kombination med att du drar "för mycket" luft.

Det gör att du får ett tryckfall i ledningen. När tryckfallet gör att trycket framme vid tryckregulatorn faller under 6 bar så kommer den självklart inte kunna hålla trycket uppe.

Dock borde det väl skilja lite beroende på om du har 6,5 eller 8 bar i tanken.


Vilken längd/innerdiameter på slangen har du och ungefär hur mycket luft drar du?
Helt riktigt, ökat uttag innebär ökad flödeshastighet i slangen och flödesmotståndet (därmed tryckfallet) ökar med flödeshastigheten.

Det spelar alltså ingen roll om du har 6.5 eller 8 bar i tanken, har du inställt på 6bar så är det 6bar efter reducerventilen, men trycket i andra änden på slangen ändras med flödet (uttaget).
 
Lateralus skrev:
Passar på ett ställa en fråga till när jag har kunnit folk kring mig; Har sett att vissa sätter snabbkopplingar direkt på sina tryckluftsverktyg och att vissa sätter en bit slang med en snabbkoppling på. Varför vill man ha en bit slang fast på verktyget?
Som jag förstått det, dels för att kunna tappa verktyget utan riskera att slå av nipplen, och dels för rotationen av slangen i kopplen verkar gå lättare då. Jag har inte det på något av mina verktyg, och har inte sett det på annat än industriverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.