Hej!
Min sambo har som rubriken lyder öppnat upp en del av väggen mellan köket och vardagsrummet nu när vi ska göra om köket. Har sågat upp en tillfällig öppning, ska göras snyggare sen men min fundering är hur vi ska få till det snyggt i kanten sen?

Funderar antingen på om man bara ska sätta dit en list (vet inte riktigt vad det kallas) utanpå kanten eller ska man sätta dit en list som är lite bredare på kanten samt ha en liten list intill på väggen också?
Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Har även tagit bort en del av öppningen in till hallen där våra sovrum är, innan var det likadant längst upp i öppningen som det är till de andra rummen (se bild). Blev mycket öppnare och ser trevligare ut med tanke på att köket är alldeles intill.
Hur ska vi få till den öppningen snyggast?
En fundering vi har är om vi bara ska försöka jämna till det vid vänstra öppningen och sen sätta dit en bräda på högra sidan och spackla så att det ser ungefär likadant ut på bägge öppningarna.
Alltså inte sätta dit nån list/karm. I taket snyggar vi till sidorna på plankan så det bara ser ut som att det går lite ner i öppningen. Sen målar vi allt vitt.

Vad tror ni om det? Eller har ni andra förslag som är bättre? :)
Förklaringen blev lite rörig men hoppas att ni förstår hur jag menar, annars fråga :) IMG_3703.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3705.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3706.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3703.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3705.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3706.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ju Dörromfattning som är vitlackerad MDF 16mm tjocka i varierande bredder, ta 10mm större än väggens tjocklek. Montera dit och avsluta med mjukfog.

2836.jpg
finns på i princip alla byggvaruhus.
Kan det vara något?
 
Ja det kanske blir bra. Låter så.
Sätter man dem då runt allt, även i takJag tänker att på den större öppningen finns ju en längre vägg som går på höger sida.
Även på den, och tak?

På den mindre öppningen är det lite tråckligt på den sidan där det syns blått. Blir lite knepigt att få det den men går kanske att spackla/fixa till innan?

En annan variant vi tänkt är att bara spackla och släta ut och sedan slipa/måla. (?)

Men kanske är dessa dörromfattningar bra. Om man vill ha lite kraftigare karmar, finns det med och blir det snyggt?
Problemet blir ju på sidorna där det dels fortsätter en längre vägg samt den sidan där det inte är jämnt.
Och tak då.

På väggen som är delad horisontellt en bit, kan det vara snyggt med en lite bredare list där tro?

Ja jag har ingen susning hur vi ska få till detta snyggt men ångrar inte att vi tog upp det. Mkt skönt & fräscht att öppna upp mer. Nu gäller det bara att få det snyggt pånytt.

Tack för hjälp hittills. Har lite mer ändå bara att bena ut. :)
El att göra mig tryggare innan vi kör.
 
Lite svårt att se på bilderna. Tror det blir bra med rekommenderad dörromfattning. Fortsätter du med dessa även i taket så får du en markerad gräns mellan rummen. Kanske måste du regla upp i det upptagna hålet så att du har något att fästa listerna i.

Om du har en vägg som du vill ha helt slät så finns det renoveringsgips för det. Det är svårt att spackla stora ojämnheter och få det fint. Renoveringsgips är tunna gipsskivor som är sex mm tjocka.

Ser att det även finns el uppe i taket. Kanske har ledningen gått till vägguttag nere vid golvet? Om du öppnar upp lite i väggen så kan du dra en ny flexslang till uttaget om det skall vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.