Vi har ett murat hus på 80m2+20m2 som inte riktigt har något komfort när det gäller värmesystemet. I dagsläget är vinden oanvänd och i princip helt oisolerad, på sina bästa ställen 95mm. När det är runt -10-15c ute så har vi en innetemperatur på runt 16c, lite väl kallt.

Systemet består i dagsläget av: (ca effekt)
1st luft/luft VP (4kw)
1st värmefläkt (750w) istället för: 1st luft/luft VP(4kw trasig)
1st element i badrum (750w)
2st oljeelement (750w)
1st Gasol som nödvärme

Jag förstår att den mesta värmen sticker iväg genom vinden om det nu inte finns mycket till isolering under golvbrädorna så att isolera 150+mm är steg 1. Så den verkliga värmebehovet vet jag egentligen inte efter den åtgärden. Även när vi hade 2 fungerande VP så var det inte tillräcklig effekt för att hålla varmt på vintern.

Har ni några förslag på värmesytem som skulle kunna passa? Förutsättningar:
- Inget vattenburet system finns.
- Några m2 källare (ev. plats för acc tank)

Själv har jag tänkt på
- Acctank
- Vattenmantlad kamin
- Ny skorsten
- Vattenburen fläktkonvektor
- Lägga stammar på vinden.
--------------------------
- Täljstenskamin
- Ventilationssytem för att få runt värmen.
 
Ska du ha acktank o fläktkonvektor måste du konventera om till vattenburet radiator/golv v system,typ en investering på ett par hundra tusen.Det billigaste du kan göra är att tilläggs isolera vinden o täta alla fönster i din glesa gamla kåk... Fridens Liljor....:)
 
Misstänker att det aldrig kommer bli lönsamt med vattenburet om jag aldrig kan utnyttja potentialen i ett sådant system. Eftersom huset är relativt nyligen renoverat med 2-glas plastfönster, golv, ytskikt så vill jag inte riva i det igen, synd att de som renoverade inte tänkte lite längre. Skulle jag gå över till vattenburet så tänkte jag bara börja med 1-2 fläktkonvektorer.. men troligtvis inte lönt på något vis.

Får nog leta efter en ordentlig kamin och skorsten till att börja med. Har ni något bra tips till hur jag får runt värmen i mina 7 rum, gärna genom att dra rören uppe på vinden?
 
Ett alternativ som farsan och jag installerade i mitt barndomshem, 1-plan villa 160m2, eldstad med ingjuten termator, tilluft från torpargrunden via spirorör och kanalfläkt. Håltagning i taket på båda sidor om eldstaden, montering av ventiler samt anslutning av spirorör vid dessa hål. 2 kanalfläktar som förflyttar varmluften från eldstaden till samtliga rum i huset. Variabel varvtalsstyrning av samtliga fläktar. Alla spirorör isolerades med 45mm mineralull som fixerades med kycklingnät (vi hade 100m liggande). Detta hemmabygge fungerar fortfarande, installerades -86. Kanalfläkten i torpargrunden har behövt bytas men det är allt.
 
stoffe88 skrev:
Misstänker att det aldrig kommer bli lönsamt med vattenburet om jag aldrig kan utnyttja potentialen i ett sådant system. Eftersom huset är relativt nyligen renoverat med 2-glas plastfönster, golv, ytskikt så vill jag inte riva i det igen, synd att de som renoverade inte tänkte lite längre. Skulle jag gå över till vattenburet så tänkte jag bara börja med 1-2 fläktkonvektorer.. men troligtvis inte lönt på något vis.
Förutsatt att det är ett boningshus (ej fritidshus som står tomt emellanåt) det gäller tror jag inte du ångrar investeringar i ett vattenburet system. Det ger dig möjlighet att fixa värme och varmvatten på flera sätt, de flesta billigare och vettigare än direktel. Det är inte ens oöverstigligt att fixa ett vattenburet system själv om du är rimligt händig och beredd att förkovra dig och rådfråga folk som kan. Min bror gjorde just detta i sitt hus. Int fasen gick det på 100 långsjalar, troligare en tiondel. Snyggt o prydligt blev det också.
 
TS, hur ser huset ut. Har du källare eller krypgrund?
Finns det någon eldstad idag?
 
Är det en skånelänga?
Vad har du för grund?
Takhöjd inne?
Kan eller ska vinden inredas?
Många små rum?
Ingen öppen planlösning?

Jag har en skånelänga, och samma typ av problem som du, dvs inget vattenburet system.

För min del, efter mycket funderande, så lutar det åt en pelletskamin. Det är dyrare uppvärmning än ved, men fördelen är att den värmer hela tiden, så det blir trots allt billigare och bättre än direktel + plåtkamin. En kamin ger go värme när man eldar i den, men en ½ timme senare så är det kallt igen (=>direktel på). Försöker man elda hela tiden så blir det turkbad + eldvakt a la lumpen (vintercamping).

Annars är ju en rörspis eller kakelugn fint, men även det kräver ju att man har lite tid hemma (på morgonen), såvida det inte är en riktigt stor rackare som klarar sig på endast en eldning/dygn. Dock lite svårt att få plats med i en liten och trång skånelänga med endast 2m takhöjd.
 
Nu vet jag inte den exakta definitionen av en skånelänga men vi har torpargrund (har iaf inte sett någonstans att komma in i utrymmet) Takhöjden ligger på 2,4m

Vinden har vi inga planer på att inreda just nu eftersom en våning är fullt tillräckligt men den har varit inredd för och någon gång i framtiden blir den nog det igen. Vi har totalt 10 rum räknat med alla utrymmen (hallar/kök/toa/tvättstuga/klädkammare osv) Så det är inte mycket till öppen planlösning :)

pelpet:
I dagsläget har vi ingen eldstad, har dock en gammal murad stock men även den är inbyggd vid renoveringen, kommer inte åt rensluckor och den är i riktigt dåligt skick.
EDIT: Jag har en 4m2 källare som man kommer åt från en lucka utifrån, det är allt.

Stenolofanders
Det är vår permanentbostad, även om man skulle låna pengar till hela kalaset så är det en komforthöjning som är värd räntan men jag är själv händig och har stort intresse men även ett bra kontaktnät. Min största tanke är om vattenburet system är något system jag ska satsa på om jag bara vill börja i mindre skala eller om jag kanske måste köra all in för att det ska vara lönt.
 
Vad är det för en luftvärmepump du har?
Problemet är att många tycker inte luftvärmepumpen räcker till för att värma huset. Men det man inte tänker på är att det skiljer enormt mycket i hur olika märken/modeller levererar när det är kallt ute. Hade själv stora problem att få upp värmen i huset när vi flyttade in. Det satt då en gammal LL-pump och jag tänkte att luftvärmepumpar var nog inte så bra trots allt. Men sen blev jag övertalad av en bekant att köpa en ny pump, och det är jag glad att jag gjorde. Sen dess värmer vi hela huset utan problem.
Du skriver att din är på 4kw vilket betyder att den kanske som bäst levererar 2kw när det är -15 ute.
 
Det är en sanyo och ang. effekten så var det bara uppskattat men visst det avfrostar ju titt som tätt när det är några minusgrader. Tror dock inte jag vill uppgradera den så länge den fungerar. Vill ha något som kan skjuta till lite bättre när det är riktigt kallt ute.
 
Kanske en luft/vatten värmepump? Skåne är ju lämpligt för sådana. Innedelen kanske du kan sätta i en frostfri låda på vinden och sedan dra pex-slang ned genom bjälklaget och sedan utanpåliggande rör ner till radiatorerna. På det sättet borde du få en väldigt enkel installation.

Ska du köra vattenburet så tror jag att det är smarast att ta allt på en gång.

Billigaste lösningen borde vara att tilläggsisolera och byta den trasiga luftvärmepumpen mot en modern pump med högre effekt, och sedan se komplettera med oljefyllda radiatorer för spetsvärme när det är kallt och till utrymmen dit luftvärmen inte sprids bra.

Moderna luftvärmepumpar har ett COP-tal på över 3 även vid -15, så de duger då det är kallt.
 
Då hamnar man väl på minst 100k med en luft/vatten installation? Gillar inte det estetiska med att dra ner rör längs väggen, kanske lite petig men :) Lite mysfaktor med att elda på riktigt också även om det är betydligt mer jobb.

Har funderat lite på någon slimmad modell golvvärme, finns ju tunnare gummislang man kan flyta ner, bör inte bygga mycket mer än 20-30mm totalt.

Trodde faktiskt inte ens de moderna pumparna hade så bra COP-värde vid den temperaturen så det är kanske värt att ta en titt på igen, trots allt väldigt billigt i installation.
 
om du inte vill köpa ny luftvärmepump eller installera vattenburet, så återstår väl antingen att köpa fler större elelement eller installera skorsten och kamin.
 
Jag är inte negativ till något av förslagen men har några tankar :)
Luft/luft, risken är att man är tillbaka på ruta ett med otillräcklig effekt och 20k fattigare. Nackdelen med ll/fläktkonvektor är att det blir varmt i 1-2 rum sen är det 7 kvar :) Fler oljeelement är jag inte så intresserad av att sätta in, har normalt en elräkning på 5k vintermånaderna.

Vad finns det för seriösa system som kan flytta runt värmen till alla rummen från en vanlig kamin?

Kom på mig själv ang. att dra ner rören längs väggarna, det behövs ju inte göras till varje element, räcker att man drar ner i en hörna och sen matar några element därifrån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.