Hej,

Jag håller på med en utbyggnad om ca 20m^2 på vårt hus, utbyggnaden får en så kallad varmgrund (isolerad krypgrund) i enlighet med rekommendationer från Isodrän:

http://www.isodran.se/krypgrunder-montering.php

Frågan gäller nu isoleringen i bjälklaget, enligt både Isodrän och träguiden ska det bara var stegljudsisolering i bjälklaget, och det har jag uppfattat som 50-70mm isolering. Men dessa rekommendationer verkar inte vara gjorde med tanke på golvvärme vilket vi planerar ha i golvet. Golvvärmen görs med 20mm PEX-slang nedsänkt i glespanel och golvvärmeplåtar under golvspånet. Så frågan är alltså om det då räcker med 50-70mm isolering under golvvärmeslangen? Blindbotten i bjälklaget blir dubbla skivor asfaltboard. Jag vill naturligtvis att den största delen av värmen ska gå uppåt men samtidigt hålla varmgrunden tillräckligt varm. Några erfarenheter?

Mvh
Daniel
 
Hej Daniel

Undrar lite hur du löste detta till slut? Sitter i Samma sits själv nu. Funderar på att lägga 100mm isolering i bjälklaget på grund av golvvärmen...

MVH Fredrik
 
Daniel, Fredrik, någon uppdatering från någon av er? Hur har ni gjort?
 
Hej,

Ursäkta sena svar... Jag gjorde en "varmgrund" (dvs isolerad krypgrund) enligt länken från isodrän i min ursprungliga fråga, följde i princip rekommendationerna från isodrän rakt av. Var dock noga med att täta mellan gamla huset och utbyggnaden (fogskum) så att det inte blir något drag inne i grunden. I mitt fall använde jag 45x195 till bjälklag och la golvvärmeslingorna "mellan" bjälkarna, dvs jag använda inte spårade golvspånskivor. Som blindbotten använde jag dubbla lager asfaltboard med förskjutna skarvar. Ovanpå dessa blev det lagom med 95mm isolering.

Resultatet blev bra, har inte haft några problem med denna konstruktion. Skulle dock behöva göra en till besiktning inuti krypgrunden. Värmen är det inga fel på, så vitt jag kan se så stiger det mesta upp i huset. Det vore intressant att veta vilken temperatur man hade inuti krypgrunden och jag håller därför på med ett system för att mäta temp och fukthalt där.

Mvh
Daniel


DSC00640.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt intressant! Jag funderar på samma lösning för en framtida utbyggnad.

De rekommenderar ju max 3 grader skillnad i temp mellan grund och boutrymme, så det hade varit väldigt intressant med en temperaturmätning :) Du kan inte bara slänga ner en vanlig utetempmätare i några minuter bara för att få ett värde? Spontant blir jag lite orolig att 95mm isolering är lite väl bra och att det därför blir lite för kallt i grunden. Men det är ju bara bra om jag har fel :)
 
Hej,

Lite bökigt att komma in i utrymmet, för att värmen ska hålla sig kvar sitter en isolerad manlucka...

Men i vilket fall som helst är det inte så lätt att dra några slutsatser är jag rädd. I vårt fall finns en källarvägg på det gamla huset (som du ser på bilden), källaren är fullt uppvärmd och det finns ingen isolering på utsidan av den delen av sockeln (längre ner finns dock markisolering i form av isodrän). Dvs, jag släpper med flit ut värme från källaren på gamla huset in i varmgrunden. Vet inte om du har samma möjligheter?

Det är svårt att komma fram till rätt mängd isolering under golvvärmen, man får chansa lite. Om du är rädd att 95mm är för mycket an du ju alltid börja med 70 eller 45mm. Om det visar sig för lite kan man ju alltid roa sig med att krypa i varmgrunden senare och isolera under blindbotten.
 
Jag vet inte vad jag bygger ut mot för grund... Jag gissar på uteluftsventilerad krypgrund, men det kan även vara mullbänksgrund. Hur som helst är den inte varm, så jag kommer få isolera mot befintlig grund också.

Ser på Isodräns byggbeskrivning att man ska gjuta sulan till grundmuren på en isodränskiva. Gjorde du det?

Om jag förstår det rätt så vill isodrän att man bygger varmgrunden som ett helt eget slutet rum. Har du gjort det, eller har du ventilationshål upp till boutrymmet? Om du har det helt slutet, hur är det med lukt där nere? Luktar inte instängt och unket?
 
Jag gjöt hela sulan ovanpå isodränskivor, på bilden ser det ut som att det är makadam under sulan men det är det alltså inte. Ovanpå isodränskivorna ligger det markduk, det ligger bara ett tunt lager makadam ovanpå denna duk för att den inte ska blåsa bort under byggtiden och för att ha något att gå på när man bygger.

Rummet är också helt slutet, jag tror inte man ska ventilera det varken mot uteluft eller inomhusluft. Utrymmet kommer ju att ha lägre temperatur än inomhustemperaturen, dvs om du skickar ner varm fuktig inomhusluft där nere så har du tappat hela vinsten med systemet. Den luften kommer att kondensera i grunden med mögel som följd. Det är samma sak med en traditionell krypgrund, ventilera in varm luft på våren i det utrymmet som har låg temperatur från vinterhalvåret och du har kondens och mögel som resultat.

Hur det luktar inuti krypgrunden har jag faktiskt ingen aning om... Det beror väl mest på vad det är för mark under huset antar jag (lera hos oss...).
 
Ok, det är ett lite annat byggnadssätt än vad jag hade tänkt. Du måste alltså ha plast i golvet också så att fukt inte vandrar ner i grunden (precis som man har i väggarna). Jag hade tänkt ha det minst lika varmt i grunden som i boutrymmet och ha ventilationshål mellan grund och våningen ovanför. Vill inte ha plast i väggarna heller, för det är det inte i resten av huset. Men inget är helt bestämt än.
 
d_nilsson skrev:
Jag gjöt hela sulan ovanpå isodränskivor, på bilden ser det ut som att det är makadam under sulan men det är det alltså inte. Ovanpå isodränskivorna ligger det markduk, det ligger bara ett tunt lager makadam ovanpå denna duk för att den inte ska blåsa bort under byggtiden och för att ha något att gå på när man bygger.

Rummet är också helt slutet, jag tror inte man ska ventilera det varken mot uteluft eller inomhusluft. Utrymmet kommer ju att ha lägre temperatur än inomhustemperaturen, dvs om du skickar ner varm fuktig inomhusluft där nere så har du tappat hela vinsten med systemet. Den luften kommer att kondensera i grunden med mögel som följd. Det är samma sak med en traditionell krypgrund, ventilera in varm luft på våren i det utrymmet som har låg temperatur från vinterhalvåret och du har kondens och mögel som resultat.

Hur det luktar inuti krypgrunden har jag faktiskt ingen aning om... Det beror väl mest på vad det är för mark under huset antar jag (lera hos oss...).
Vad händer med fukten som tillförs i grunden?
 
Tlundberg: jag har gjort varmgrund med samma temp som i bostaden, då har jag värmekällan i grunden, i mitt fall 2 st fläktkonvektorer vilket gör att jag i princip kan köra med samma framledningstemp som för golvvärme. Jag har en springa längs alla väggar, såväl yttre som inre och ventilerade socklar (de är inte på plats än). Jag har bara golvspån + parkett på bjälkarna, ingen isolering. Golvet blir inte kallt, men inte varmt som vid golvvärme. Jag funderar på att ha en elgolvslinga samt klinkers i hallen för att vatten från blöta/snöiga skor ska torka upp bättre. Då måste jag nog isoleralite underifrån, men jag kommer likväl ha springor längs väggarna (har inte löst det rent tekniskt än, men det bör inte vara några problem) Min grund är isolerad med cellplast, som ska vara diffusionstöt, men jag har ändå vikt upp plasten som ligger på golvet (mellan 10+10 cm cellplast) och förbundit den med väggarnas plast. Mycket jobb att tejpa runt alla bjälkar, rätt eller fel att plasta där? Det får framtiden utvisa. Jag ser grunden som ett extra rum. Jag hade en tanke från början att placera ett element i min isolerade krypgrund och leda radiatorreturen genom det innan det gick tillbaka till tanken (eldar med ved), men kände att den nuvarande lösningen skulle bli mer helgjuten. Ska bli spännande att se hur det funkar på sikt.
 
Kul med svar från dig Lars! Antar att du har enplanshus, stämmer det? Hur stort är det? Hur mycket låter fläktkonvektorerna? Hörs de från rummen i huset?
 
Eller vänta, det handlar bara om en utbyggnad av huset va? Jaja, det kvittar ju egentligen, så mina frågor kvarstår :)
 
Tlundberg: nej jag har ett hus i två plan med halva källare och halva traditionell krypgrund (där jag lagt makadam och plast). Det bygger jag nu ut i två plan och då jag tycker det är lite kallt på golven i det gamla huset så ville jag ha en platta med golvvärme i utbyggnaden. Av olika anledningar blev jag avrådd att docka en platta mot min befintliga hus. Jag var hänvisad till krypgrund (eller källare, men det var inte så lockande att schakta 3 m djupt precis intill det gamla huset) så det fick bli en krypgrund. Då jag inte ville ha kalla golv föddes idén om en varmgrund.

Utbyggnaden är på 110 kvm i två plan med knappt 60 kvm botten"platta". Jag valde att överdimensionera och ha två fläktar eftersom jag har en gjuten betongvägg mitt i huset ochbara en liten öppning mellan de två "facken" - annars skulle det nog kunna bli kallt i ena halvan av huset. Jag har kopplat fläktarna till en varvtalsstyrning som kan ställas i 5 steg. Ljudnivån är troligen ok om man kör dem på lägsta fläkthastigheten. Bygget är inte klart än och parkettgolv samt de ventilerade socklarna är inte på plats samt att luckan ner i grunden fortfarande inte är fixad så jag har ett stort hål ner i grunden som släpper upp ljud än så länge. Jag får återkomma med rapporter när det är klart. Om ljudnivån är störande eller ej beror naturligtvis på hur ljudkänslig man är, vilket jag egentligen är... Jag tycker fläktarna låter lite för mycket, men det blir nog bättre när man går igen det hela lite mer och får inreda med mattor i dyl somrar upp lite ljud. Vi ska inte heller ha sovrum på nedervåningen, det vet jag inte om jag hade klarat.mina fläktar är Fricos Svs, tror jag de heter, egentligen för industrilokaler. Dock bra grejer, Inbillar mig att en modell för bostadsändamål kanske är tystare... Min backup plan om fläktarna visar sig vara störande är att köpa gamla sektionsradiatorer och ställa i grunden. Kan hända att en fläkt också behövs för att få upp luften i bostadsdelen i det fallet, men det får tiden utvisa i dåfall
 
Tack än en gång för svar. Ditt befintliga hus och förutsättningarna för din utbyggnad verkar vara precis som mina förutom att din utbyggnad är större än vad jag planerar att min ska bli. Jag är därför så klart mycket intresserad av vidare rapporter från dig! :) Antingen här eller i din egen tråd - jag prenumererar på båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.